Krant: Militairen inzetten voor politiewerk

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ja..daar zijn wel vaker rare situaties door ontstaan, kijk je wel eens naar het nieuws?
Ik bedoel...dat kan echt niet hoor..een beetje toe staan te kijken terwijl er een berg mensen afgeschoten worden...
Peacekeeping and crowdcontrol my ass!
Wanneer er opgetreden moet worden moet er opgetreden worden.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

Dutchbat heeft niet zomaar staan kijken terwijl er bergen mensen werden afgeknald...
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

sp3c schreef:Dutchbat heeft niet zomaar staan kijken terwijl er bergen mensen werden afgeknald...
Het spijt me hoor maar ik kan geen enkele reden bedenken om dat te laten gebeuren.
Ik schaam me zelfs nog dat ik niet ter plaatse was want ik weet niet wat; maar ik had iets gedaan.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Er is natuurlijk vanalles over te zeggen, maar ik vind niet dat soldaten dezelfde bevoegdheden mogen hebben als politieagenten. Mogen ze bijvoorbeeld voorwapens (met scherp) dragen en eventueel gebruiken?

Ik denk dat inzet geintegreerd moet worden: niet een groepje agenten daar en een groepje soldaten hier. Misschien inplaats van twee agenten, één agent en één soldaat in een team.

Weer iets heel anders zien we als we Duitsland vergelijken met Nederland. In Duitsland doen ze méér werk op de straat en minder administratief gebeuren met dezelfde hoeveelheid manschappen. Ik denk dat daar ook wat moet gebeuren.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

benmaf schreef:Het spijt me hoor maar ik kan geen enkele reden bedenken om dat te laten gebeuren.
Ik schaam me zelfs nog dat ik niet ter plaatse was want ik weet niet wat; maar ik had iets gedaan.
Tja, dat is moeilijk inschatten. Op het moment dat je voor de loop staat gelden opeens oerinstincten die je in leven willen houden. Hoe je zou reageren denk ik niet dat je op voorhand kunt vertellen.

Je moet je overigens voorstellen dat er een militaire overmacht was, zonder luchtsteun en met het lichte materieel had Duthbat geen enkele vinger in de pap in Sebrenica. Als je met je machinegeweren tegen tanks wil gaan vechten is het bloedbad helemaal compleet.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ghandi heeft zonder te vechten meer bereikt dan vele legers ooit zullen kunnen bereiken.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

benmaf schreef:Ghandi heeft zonder te vechten meer bereikt dan vele legers ooit zullen kunnen bereiken.
Maar je weet toch nog steeds niet hoe jij zou reageren in een dergelijke situatie. Overigens zijn er niet zoveel Ghandi's, anders was hij ook niet zo beroemd geworden. Weet je wel hoeveel inwoners India heeft ;)?

De ware ghandi staat pas op wanneer de situatie daar is, het moment is aangebroken. Je kunt goede voornemens hebben, maar daar hoeft niets van terecht te komen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Proos schreef: Ik denk dat inzet geintegreerd moet worden: niet een groepje agenten daar en een groepje soldaten hier. Misschien inplaats van twee agenten, één agent en één soldaat in een team.
Dat lijkt mij ook handig. De soldaat is er dan om te zorgen dat de agent niet alleen over staat hoeft.
Soldaten krijgen ook wapenoefeningen toch? Het lijkt me niet dat ze met granaten de straat op gaan ;) maar hetzelfde materieel als een agent moet toch kunnen.

Er is vaker zoiets gedaan, aan het strand. Een Nederlandse en een Duitse agent gingen samen surveilleren. De Duiters mocht natuurlijk niets doen, maar was natuurlijk wel aanwezig.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Ik vind het altijd zo jammer om te zien hoe men vaak denkt over de politie, dat ze niets uit zouden voeren en enkel bonnen schrijven. Dat is namelijk grote onzin. Mijn oudste broer is hoofdagent in Amsterdam, een paar vrienden van zijn agent, in Amsterdam, in Utrecht en in Groningen. Verder was mijn opa ook hoofdagent. Ik krijg dus de insiders information, en daar klapperen mijn oren iedere keer weer van. Het is niet normaal hoeveel agenten doen, hoeveel ze meemaken. Mijn broer werkt nu bijvoorbeeld in de bijlmer, daar is er iedere dag zoveel te doen, iedere minuut, ze komen er om in het werk. Agenten werken zo hard, maar dat zie je niet als outsider. Je ziet enkel de agent die jou een bon uitschrijft terwijl je dat natuurlijk liever niet hebt. Dat is het verkeerde beeld. In de provincie ligt dat anders, dan is er gewoon minder criminaliteit zodat men zich logischerwijs gaat richten op het door rood rijden en dat soort zaken, wat ook wel degelijk overtredingen zijn!
Waar ik me wel aan erger is bijvoorbeeld justitie, die faxen naar de bureau's sturen of ze alsjeblieft zo weinig mogelijk mensen willen oppakken, omdat er geen tijd is om ze voor te geleiden, ja, daar heb je de tegenwerking!
Ik denk dat het heel verkeerd zou zijn om militairen in te zetten voor politiewerk. Militairen zijn namelijk opgeleid om klakkeloos bevelen te volgen en verder zelf niet na te denken, een politieopleiding verschilt daar enorm van, daarom zijn agenten daar dus ook veel geschikter voor. Met wat bijscholing zou het misschien wel moeten kunnen, maar niet zo maar een twee drie.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

benmaf schreef:Ja..daar zijn wel vaker rare situaties door ontstaan, kijk je wel eens naar het nieuws?
Ik bedoel...dat kan echt niet hoor..een beetje toe staan te kijken terwijl er een berg mensen afgeschoten worden...
Peacekeeping and crowdcontrol my ass!
Wanneer er opgetreden moet worden moet er opgetreden worden.
Zes (Zeven?) jaar gelden ja, maar Nederland gaat zich er nu pas druk om maken. In die tussentijd waren er weinigen die er bij stil stonden... Nu komt het toevallig wel de hele tijd op het nieuws en nu zijn we er ineens allemaal wel helemaal kapot van....
Ik denk dat je het iets genuanceerder moet bekijken, een beetje toe staan kijken ja, maar waarom?
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik maak me daar al een hele tijd druk over B'elanna; iemand die ik ken was daarbij.
Oh en Proos; Ik weet heel erg goed hoe het is om mijn leven in de waagschaal te stellen; daar hebben we het al vaker over gehad.
Het enige wat ik niet zeker weet is hoe ik daar gereageerd zou hebben; want elke situatie is weer anders.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Het is, ondanks de parlementaire enquete toch verrekte lastig om een beetje beeld te krijgen wat er nou eigenlijk is gebeurd daar in Srebrenica.

Er is een hoop niet openbaar geworden. Dat is natuurlijk erg vervelend als je wilt reconstrueren wat er is gebeurd. Aan de andere kant kùn je niet alles openbaar maken, omdat er zoveel belangen zijn die juist weer geen openbaarheid kunnen verdragen (Strategische belangen, internationale (NAVO) belangen, Politieke belangen en last-but-not-least persoonlijke belangen van de betrokkenen.)

Ik voorspel dat wij, eenvoudige burgers van dit land, nooit en te nimmer precies zullen weten wat zich daar heeft afgespeeld en waarom.

Maar om even on-topic te blijven: Waarom zouden we de militairen geen extra opleiding geven om politietaken te kunnen uitvoeren ? Is altijd goed voor ze.

Verder, als we geen militairen kunnen inzetten, dan misschien marechaussee ?
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

ze hebben helemaal geen omscholing nodig als je het mij vraagt.

ze nemen dan de taken over van surveillanten (van wat ik ervan begrepen heb) dus patrouilleren, beetje vingerafdrukken zetten en mensen staande houden (niet arresteren), surveillanten lopen dan ook zonder vuurwapen rond (behalve in Den Haag) ik zie niet in waarom troepen die zich voorbereiden voor bv uitzending naar de Balkan dat niet zouden kunnen doen.

het is zelfs al is gebeurt in de achterhoek in van die gehuchten (Rhino Assist geloof ik) toen reden de pantservoertuigen ook gewoon door die gehuchten en soldaten liepen patrouillers alleen hadden ze geen rechten om daadwerkelijk iets uit te voeren.
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

benmaf schreef:
sp3c schreef:Dutchbat heeft niet zomaar staan kijken terwijl er bergen mensen werden afgeknald...
Het spijt me hoor maar ik kan geen enkele reden bedenken om dat te laten gebeuren.
Ik schaam me zelfs nog dat ik niet ter plaatse was want ik weet niet wat; maar ik had iets gedaan.
dan was je nu dood, inclusief een X aantal Franse VN soldaten en de burgers waren nog steeds te grazen genomen door de serven.

alleen had de hele wereld dan een reden gehad om Dutchbat (wat onder orders stond om niet te schieten) uit te kotsen.
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

he sp3c, jij bent niet goed in je voeler he?
Kijk ikzelf zie het zo...op een gegeven moment in je leven is alles maar gewoon poep en moet je doen waarvan je in je hart weet dat het de enige juiste actie is.
Als dat als consequentie heeft dat de hele wereld dutchbat uitkotst dan moet dat maar.
Als dat tot gevolg heeft dat ik daarbij het loodje zou leggen, dan schijt ik 7 kleuren maar dan komt er maar 1 ding in me op : dan maar de lucht in...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie