Hoe origineel is een herschilderde helm?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.

Hoe origineel is een herschilderde helm?

Nog steeds 100% origineel
3
6%
Nog maar voor 90% (of minder) origineel
27
57%
Gelijk aan een complete reproductie
17
36%
 
Totaal aantal stemmen: 47

Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Hoe origineel is een herschilderde helm?

Bericht door Peter M »

Jullie mening graag:

Als je een helm (helemaal van voor het einde van de Tweede Wereldoorlog) herschildert, wat wordt die helm dan? Met 'helm' bedoel ik het geheel van pot en binnenwerk.
Laatst gewijzigd door Peter M op 06 mar 2005, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Mijn mening: niet meer de volle 100% origineel. Alles wat na het einde van WOII werd aangebracht -origineel of niet - doet de gehele helm in originaliteit dalen.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Ik vind het eigenlijk een moelijke keuze die je best zelf neemt als je het doet.

Langs de ene kant is het spijtig dat de echte orginele verf eraf moet
en langs de andere kant goed zodat je hem terug toonbaar zou kunnen maken.
(mijn mening)

mvg
Simon
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Voor mij hebben ze geen waarde meer, het zijn toch al meestal bodemvondsten die 'mooi zijn hersteld'.
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

nou kheb voor keuze 2 gekozen 90% maar ik vind dat de shell nog even origineel aangezien ik liever materiaal heb dat in goede staat laat zien hoe het was toen het gedragen werd niet zoals het er nu na 60 jaar uitziet maar het is niet hetzelfde als een originele helm die nog volledig in goede staat is en niet nodig is om opgeknapt te worden maar een opgeknapte originele helm komt er dicht bij in de buurt maar blijft wel origineel voor mij
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Simon schreef:Ik vind het eigenlijk een moelijke keuze die je best zelf neemt als je het doet.
Je neemt ze inderdaad zelf, maar daardoor haal je een origineel item uit de 'geschiedeniskringloop' en gooit er later een iets minder origineel object weer in.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

da's waar en best ook jammer
maar helaas is daar niks tegen te doen.
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Frankie
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 29 dec 2004, 00:34
Locatie: Holland
Contacteer:

Bericht door Frankie »

Ik ben van mening dat het dan toch nog orgineel is. Je koopt er bv 1 die in een wat mindere staat is en je restaureert hem dan. Dan blijft ie toch uit de oorlogs jaren. Het is eigenlijk, in mijn ogen dan, hetzelfde als dat je een voertuig uit die periode koopt in slechte staat en deze orgineel restaureert.


Frank.
LEST WE FORGET !
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Ja wat is origineel?

Mijn mening is dat als de helm is overgeschildert na de oorlog dan zie ik de helm niet meer als origineel, origineel betekent voor mij een item dat uit de WO2 komt zonder enige aanpassingen. De pot kan dan origineel zijn maar de helm in zijn geheel niet meer! Ik zou nooit een overgeschilderde helm of wat dan ook kopen. Er zijn natuurlijk altijd wel uitzonderingen, maar dat heb je altijd wel. Ook gaat de historische waarde hierdoor achteruit...
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Inderdaad Stravers,als ik een overgeschilde helm zou aangeboden krijgen,dan zou ik hem nog niet kopen. Ik zou er niet aan moeten denken,dat ik mijn Amerikaanse M1 buitenhelm(Die bruin uitziet) overschilder. Dan heeft de helm voor mij ook echt geen waarde meer!


Robin
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

ja mensen dat ligt eraan hoe jij wilt hoe je verzameling het verleden weergeeft he... als je wil dat het eruit ziet zoals toen gebruikt wel dan ga je geen half veroeste helm willen of een helm waar de verf half af is of een keer overschilderd is geweest

trouwens niet iedereen heeft het geld om 200 tot 500 euro voor een gewone helm neer te tellen en tot 2500 euro voor een airborne helm voortaan he
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Ja daar heb je ook wel gelijk in, voor een beginend verzamelaar, oke. Maar persoonlijk, nee. Gewoon sparen dan maar, heb ik ook gedaan en zie hier het resultaat! Een perfecte M1 helmet met de originele verf en kartonne verpakking 8)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Tja, moeilijk..... de waarde daalt dan wel enorm, zowel financiëel als historisch. Toch vind ik dat een helm in zeer beroerde toestand wel opgeknapt kan worden. Bij eventuele verkoop moet dan wel vermeld worden dat het opgeknapt is!!!
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Voor mij heeft de helm dan geen enkele waarde. Als ik iets uit wo2 koop dan wil ik hem ook in de staat hebben zoals hij is gebleven. Zodra er mee geknoeid is dan heeft hij voor mij geen enkele waarde. Ook al is het een zeldzaam item. Dan blijf ik gewoon doorzoeken totdat ik er wel 1 gevonden heb die nog helemaal orgineel is.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Ik vind dat de helm gewoon orgineel blijft, echter is hij wel gerestraureerd en dus moet dit vermeld worden en doet dit de prijs ernstig dalen(20% of minder van de prijs van een 'goede' helm). Ik heb echter persoonlijk liever een overgeschilderde mooie gladde helm liggen dan een roestbak, maar dat is mijn mening.

(P.S. ik ben dus gegaan voor de 2de keus: 90% of minder orgineel omdat er toch wat orginaliteit weg is)
Laatst gewijzigd door SiNiStEr op 09 mar 2005, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie