NVA
- pietertje
- Lid
Re: NVA
hier een paar nieuwe dingetjes voor mijn verzameling:)
Bontmuts Soldaat NVA
er binnen in staat: NVA 56 1858 N S (voor zover ik kan lezen)

Oberleutnant Schulterstücke van de Grenstruppen

Standaard FDU koppelriem (foto is een beetje donker)

please all correct me if ive got anything wrong:)
verwacht nog een Stabsfähnrich Gala uniform.
k zal foto's maken als ik hem krijg.
greetz
Bontmuts Soldaat NVA
er binnen in staat: NVA 56 1858 N S (voor zover ik kan lezen)

Oberleutnant Schulterstücke van de Grenstruppen

Standaard FDU koppelriem (foto is een beetje donker)

please all correct me if ive got anything wrong:)
verwacht nog een Stabsfähnrich Gala uniform.
k zal foto's maken als ik hem krijg.
greetz
Laatst gewijzigd door pietertje op 27 jan 2010, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jan Klaassen
- Lid
Mooi! dat galauniform zal ook wel heel mooi zijN! plaats de foto's zo snel mogelijk 
Mijn verzameling staat trouwens onder het 'verzamelaars & collecties' .

Mijn verzameling staat trouwens onder het 'verzamelaars & collecties' .
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
- pietertje
- Lid
zoals beloofd hier foto's van mijn nieuwe aanwinst:
Stabsfähnrich Gala uniform M 48-0

nog een vraag voor de kenners, mag op dit uniform een schutzenschnür? zie voorbeeld hieronder

nog een vraag, ik kreeg eergisteren deze oberleutnant Schulterstücke, alleen de verbindingsstukkjes zijn nogal raar. kan iemand me hiermee helpen? alvast bedankt

Pietertje
Stabsfähnrich Gala uniform M 48-0

nog een vraag voor de kenners, mag op dit uniform een schutzenschnür? zie voorbeeld hieronder

nog een vraag, ik kreeg eergisteren deze oberleutnant Schulterstücke, alleen de verbindingsstukkjes zijn nogal raar. kan iemand me hiermee helpen? alvast bedankt

Pietertje
- Jan Klaassen
- Lid
Schutzenschnur weet ik niet, maar wat mij wel opviel was de grijze blouse... moet dat geen witte zijn?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
- zjopske
- Lid
Leuke aanwinst, het DDR is een betaalbaar alternatief voor het ''grote werk''
En momenteel een goede belegging denk ik (op de schuitjes na) want als het Duits nog een procent of 200 omhoog gaat zal ddr ook veel duurder worden.
Wat wordt het volgende, een generaal
En momenteel een goede belegging denk ik (op de schuitjes na) want als het Duits nog een procent of 200 omhoog gaat zal ddr ook veel duurder worden.
Wat wordt het volgende, een generaal

Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
- hastafidel
- Lid
Leuke spullen. Het Fähnrich Gesellschaftsjasje klopt niet. Dit was alleen voor officieren. Je moet de schulterstücke even wisselen met een rang vanaf unterleutnant.
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
- hastafidel
- Lid
Het schnur is zeker geen schützenschnur. Dat werd enkel door onderofficieren muv Fähnriche gedragen. Een dergelijk koord wordt Parade-/Achselschnur genoemd. Het is mogelijk het schnur op het Gesellschaftsjasje te bevestigen. Onder de Kraag (revers) zit zelfs een speciale bevestigingsknoop. Indien je een dergelijk schnur bevestigt heet het jasje Großer Gesellschaftsanzug. Wel dien je dan op zoek te gaan naar een dolk, medailles en absolventenabzeichen. Zie bijvoorbeeld:

Je kunt er ook een Kleines Gesellschaftsanzug van maken. In dat geval bevestig je geen Achselschnur, medailles en dolk maar enkel een Interimspange en absolventenabzeichen. Dit uniform werd gebruikt voor kleinere festiviteiten, theaterbezoek en bruiloften ed.
Het mag duidelijk zijn dat de dolken zeer duur zijn en dat een Grosser Gesellschaftsanzug lastig bijeen te krijgen is. Je kunt het Achselschnur trouwens ook op een gewoon NVA officiersjasje bevestigen om een paradeuniform te maken.
Je kunt er ook een Kleines Gesellschaftsanzug van maken. In dat geval bevestig je geen Achselschnur, medailles en dolk maar enkel een Interimspange en absolventenabzeichen. Dit uniform werd gebruikt voor kleinere festiviteiten, theaterbezoek en bruiloften ed.
Het mag duidelijk zijn dat de dolken zeer duur zijn en dat een Grosser Gesellschaftsanzug lastig bijeen te krijgen is. Je kunt het Achselschnur trouwens ook op een gewoon NVA officiersjasje bevestigen om een paradeuniform te maken.
Laatst gewijzigd door hastafidel op 07 mei 2010, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- pietertje
- Lid
pff, ik blijf wel bezig zo:). ik ga proberen het uniform zo mooi mogelijk te maken, heb een paar goede schulterstücke gevonden(mp, zo kan ik direct wat meer kopen voor o.a het stasi uniform en het FDU) en heb ook nog wel ergens de goede interimspange hoop ik. bedankt voor de kritiek:) ga vooral zo door, leer ik veel van.
- pietertje
- Lid
hastafidel, zou je een voorbeeld kunnen plaatsen van een interimspange voor op de geselschaft jas? rang major.
ik heb zelf geen boeken en weet eigenlijk ook niet waar ik die kan krijgen. dus vraag ik het hier. alvast bedankt
ik heb zelf geen boeken en weet eigenlijk ook niet waar ik die kan krijgen. dus vraag ik het hier. alvast bedankt
- hastafidel
- Lid
Kijk maar eens op mijn site voor voorbeeld van een majoor interimsspange http://www.ddruniformen.mysites.nl/
Bestel het boek Militärische Uniformen der DDR eens (Zie: http://www.amazon.de/Milit%C3%A4rische- ... 3813208354) Dit is de startersbijbel. Een noodzaak voor elke NVA verzamelaar. Vragen stellen mag natuurlijk ook.
Ik heb het boek bij de lokale boekhandel besteld (duurt een paar dagen) en het kostte slechts 15 euro. Rijkelijk geïllustreerd (deels in kleur) en veel pagina's.
Bestel het boek Militärische Uniformen der DDR eens (Zie: http://www.amazon.de/Milit%C3%A4rische- ... 3813208354) Dit is de startersbijbel. Een noodzaak voor elke NVA verzamelaar. Vragen stellen mag natuurlijk ook.