echt of niet???

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Fritz
Lid

Bericht door Fritz »

Hallo

Kokstok,
Ik wil me niet voordoen als de echte kenner maar volgens mij moet er geen moeite meer gedaan worden om deze op een ander forum te plaatsen.
Deze 2 badges zijn overduidelijk fake.
Groeten
Fritz
kokstok
Lid

Bericht door kokstok »

sorry maar dat ben ik niet met je eens ze zijn zeker niet overduidelijk fake.
COUNT YOUR BLESSINGS.
Fritz
Lid

Bericht door Fritz »

Kokstok verklaar u nader aub
kokstok
Lid

Bericht door kokstok »

Hoe kan jij zien op deze foto's dat ze fake zijn? Ik kan het niet zien, wat ik wel zie zijn de details op de achterzijde van de holle uitvoering en die zijn behoorlijk scherp. En zoals ik al zei er zijn zo veel uitvoeringen en zie niet meteen iets wat ik meteen kan aanwijzen als onbetrouwbaar of vreemd. Misschien kan jij mij vertellen waarom jij denkt dat ze fake zijn.
COUNT YOUR BLESSINGS.
Fritz
Lid

Bericht door Fritz »

Hallo Kokstok

Om te beginnen bij het begin.
Die eerste heb ik al half uit gelegd. Hij mist detail. Zeker de details van het hoofd komt volgens mij bij geen enkele maker voor. etc...

Van die 2de IAB is het volgens mij ook duidelijk. Hoewel ik geen foto van de voorkant heb zie je meteen al enkele verschillen aan de achterkant.
Heb vlug een vergelijking met een origineel gemaakt.
Zoals je kunt zien zijn er verschillen in pin (stompe vs scherp uiteinde)
de bevestiging van de naald is minder goed afgewerkt. De bevestiging van het oogje is bij de ene rond en bij een origineel eerder vierkant met rondingen, etc, etc...

Hier de foto:
Afbeelding[/img]
kokstok
Lid

Bericht door kokstok »

je uitleg over de tweede IAB klopt, de verschillen zijn aanwezig maar die eerste daar ben ik nog niet uit. Ik heb orginele IAB 's gezien die veel minder gedetailleerd waren. Helaas zullen dit soort dingen altijd wel een hot item blijven.
groeten kokstok.
COUNT YOUR BLESSINGS.
Fritz
Lid

Bericht door Fritz »

BESTE TIP:

Koop niets waar je niet zeker van bent!!!

en let goed op want militariaweb is zowat een dumpplaats van Fake boel
Guido
Lid

Bericht door Guido »

Fritz schreef:BESTE TIP:

Koop niets waar je niet zeker van bent!!!
maar Fritz.. toch heb ik een bepaalde mening met het kopen van ss helmen via internet... vooral het gebied helmen kan je echt niet oordelen via internet! hoe kan jij uitmaken dat de verf/decal orgineel is? ik wou dit al eerder vragen maar nooit het moment gekregen dus vandaar!
Willem ter Haar
Lid

Bericht door Willem ter Haar »

Kan die fake ook geen gemaakte zijn? Naaldje gebroken en een nieuwe er op gezet?
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
jacob
Lid

Bericht door jacob »

Hoi,

Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik zal even mijn boerenverstand aanspreken :wink: .

A - Op het eind van de oorlog waren tijd en grondstoffen een kostbaar goed,constant werden de fabrieken gebombardeerd....lijkt me dan niet zo raar dat latere medals wat "ruiger" en simpeler werden gemaakt...want het materiaal om die dingen te maken was vaak ook wel kaputt neem ik aan..en op het eind werd zink steeds vaker toegepast.

B - wat is de huidige waard van zo'n medal? (kheb me daarin niet verdiept) want ik kan me niet voorstellen dat iemand die dingen namaakt als ze slechts 20-40 euro kosten..wat een afzet moet je dan welniet hebben?.

C - nogmaals ik weet er weinig van dit was zomaar een gedachte.

Jacob
Fritz
Lid

Bericht door Fritz »

Ok dat word hier een serieuse boterham.

Guido,
Alhoewel dit nu niet echt de gepaste plaats is zal ik dat toch eens proberen te verduidelijken.
Eerst en vooral koop ik niet lukraak alles waar ik een ss decal op zie staan. Ik koop enkel ss helmen bij mensen die te vertrouwen zijn, waar je al een zekere vriendschap mee opgebouwd hebt. Een helm op het internet kopen is perfect mogelijk. Op 1 voorwaard dat ge scherpe foto's krijgt en foto's die zo dicht mogelijk bij de originele kleuren aanleunen. Een ss decal beoordelen is de dag van vandaag niet gemakkelijk en zal het zal er in de toekomst zeker niet op vergemakkelijken. Ze zijn BIJNA perfect nagemaakt. maar toch ontbreken er altijd details die je op een foto van dichtbij getrokken toch kunt waarnemen. De vorm, de metallic witte achtergrond, afgeronde hoeken, etc... Een ss helm kopen doe je niet in 1 nacht slapen (als je begrijpt wat ik bedoel). Ik heb nu natuurlijk ook wel het geluk om ss helmen van een zeer betrouwbare bron te kopen. Met name Kelly Hicks die nu reeds 2 boekjes over ss helmen gemaakt heeft en zijn derde is bijna uit (maart-april). Als er niemand interesse heeft in ss helmen zijn deze boekje zeker de moeite waard. In het 3de volume zullen mijn 2 ss helmen te zien zijn.

Wat verf betreft op een helm zijn er ook dingen die vanop een foto redelijk goed zichtbaar zijn. Zoals kunstmatige veroudering door Bv: ammoniak,... Een helm moet je overtuigen van zijn originaliteit. Dit is niet gemakkelijk en vraagt enige ervaring. Om nog eens aan te halen van jou camo helm Guido, door een beetje een getraind oog zie je in enkele seconden dat er daar iets niet juist aan is.
Het geld voor alles of het nu badge, helmen, uniformen zijn eerst leren met uw ogen en dan de stap zetten en aanschaffen wat ge wil en bestudeert hebt. De andere manier is veel pijnlijker, iets kopen en dan te horen krijgen dat het een namaak is en als resultaat dat ge niets hebt en er bovendien nog geld mee kwijt bent ook.

Willem ter Haar

"Kan die fake ook geen gemaakte zijn? Naaldje gebroken en een nieuwe er op gezet?"

Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
Akkoord dat een naald afbrak,... dat gebeurde veel door stoten,etc...
Maar dan werd hij er opnieuw opgelast met de middelen die ze toen hadden, niet zoals deze, perfect afgewerkt maar zoals (zie foto) naaldbevestiging gebroken en opnieuw gelast.

Afbeelding

Jacob

Antwoord op A,
Kolpt wanneer je zegt dat grondstoffen schaars werden naar mate de oorlog op zijn eind liep.

Maar een fabrikant van badges gebruikte zoveel mogelijk dezelfde moelle,
Wanneer die stuk was probeerden ze die zo goed mogelijk na te maken.
De badges zelf werden onderworpen aan enkele kwaliteitstesten en normen. Ik ben er vast van overtuigd dat die eerste IAB (met kiekenkop) zeker in de smelterij zou belanden.

antwoord op B,
Voor een origineel IAB mag je een prijs verwachten tussen de €50 en de €120. En wees gerust alles wat duits is word nagemaakt. Zelfs een ost medallie die normaal een waard van €25 heeft wordt na gemaakt. :cry:

antwoord op C,

Uw gedachten zijn goed, het is op die manier dat ge bijleert, niet door stomweg alles te kopen die er volgens een niet getraint oog goed uitziet.

Hopelijk was ik jullie van enig nut,
Vuur de verdere vragen maar af :lol:
Groeten
Fritz
Guido
Lid

Bericht door Guido »

Fritz schreef: Om nog eens aan te halen van jou camo helm Guido, door een beetje een getraind oog zie je in enkele seconden dat er daar iets niet juist aan is.
daarom heeft zeker nu een verzamelaar met een ervaring van ong 20/25 jaar met verzamelen en waaronder veel helmen (met na druk op VEEL) de helm na mij met plezier gekocht? Fritz die helm die camo was 100% orgineel en heb nog steeds heel erg van spijt dat ik naar mensen op het forum heb geluisterd!
Glenn Janssens
Lid

Bericht door Glenn Janssens »

Die helm was fake.
Dat zeg ik niet alleen,dat zeggen mensen die meer ervaring hebben dan jij je kan voorstellen.
Moest hij nu toch origineel zijn,zoals jij denkt,dan ging je elke keer dat jij die toonde veel negatieve commentaar op krijgen (en leuk is anders).
En moest je hem verkopen,dan ging je het nog heel moeilijk krijgen om het verkocht te krijgen.
Bekijk het zo,80% vind het fake en 20% origineel.
Zou jij dan blij zijn met zo'n stuk in je verzameling?
Ik niet hoor.

Adrian.

ps: Het is niet omdat je al zovele jaren verzamelaar bent dat je dan ook veel ervaring hebt.
Er zijn mensen die op 5j meer weten dan mensen op 30 j.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de eigenaar die hem heeft er niks van kent.
Maar staar je niet blind op de jaren van verzameling.
Kijk maar naar een andere verzamelaar hier met enorm veel helmen---> hij post een decal van zijn helm en het was een zeer slechte fake.
Dus je ziet dat de grote van je verzameling,of het aantal jaren,niet gekoppeld is aan kennis.

PS2:en als je dan heel erg spijt hebt omdat je naar die 80% hebt geluisterd dan kan ik alleen maar zeggen dat in't vervolg die mensen ook niet meer de moeite gaan doen om jou te helpen.
jacob
Lid

Bericht door jacob »

zolangzamerhand kun je mooi beginnen te twijfelen aan de echtheid van items.
Ik verzamel voor het merendeel 84/98 III bajonetten...kheb een ks 98 parade met een etsing erop....ik geloof wel dat die echt is...vertoont de normale slijt en gebruikssporen.
Ik vergelijk veel materiaal en je moet toch ervaring opbouwen..ik geloof best at ik iets bezit wat fake is of dat er later wat is aan toegevoegd....denk maar zo....zelfs de fake items zullen met 50 jaar wel meer waard zijn dan wat je ernu voor betaald hebt....leuke pensioenvoorziening 8)

het blijft nu eenmaal moeilijk......alles valt na temaken...echt alles.
Wie durft met 100% zekerheid te zeggen dat alles wat hij/zij bezit echt orgineel is? zijn vast wel dingen waarvan je denkt........kweet ut niet...
Guido
Lid

Bericht door Guido »

adrian eerder 50 tegen 25 - ( mensen die het in hun handen hebben gehad) 25 (die niet konder oordelen vanwege ze de helm in hun handen moest hebben om orgineel of fake te verklaren)

maar ik maak hier geen woord meer aan vuil,,,