m43 jumpsuit

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
bull
Lid

Bericht door bull »

ach zo,
dan zal ik je wel zien jumposaurus,

en shifty als je zo gaat beginnen....
man man
hou het wat leuk he man !

me die miereneukerij
those who fear to lose
are certain of defeat
Joe_Liebgott
Lid

Bericht door Joe_Liebgott »

Jumposaurus schreef:
Shifty schreef:Is de bedoeling van re-enactment hét uitbeelden van hoe het vroeger was? Ja toch? Wel, als er 1 op 100 paratoopers een M42 aan had in Bastogne zal het al veel zijn. We zijn er toch niet om de uitzonderingen uit te beelden?
Gaat erom wat je uit wilt beelden of wat je er mee doet. Ikzelf en Monique springen in M42 omdat het gewoon een fijn uniform is en symbool staat voor de US paratrooper. Het uniform komt voor ons op de tweede plaats. Wij springen om de herinnering levend te houden aan de mannen en VROUWEN die gesprongen hebben tijdens de tweede wereldoorlog. Met name diegenen die nog steeds mia zijn. Dat doen we in het voor die gelegenheid passende uniform. Zo hebben we gesprongen in GB para unif bij Voorthuizen op de Ginkel en als poolse para bij Driel. En kom nu ook niet aan met de opmerking dat er hebben helemaal geen vrouwen gesprongen hebben bij de airbornes. Dat klopt dan wel in het algemeen, maar vergeet dan niet dat er ruim 600 vrouwen wel gesprongen hebben bij sas soe BBO etc. Het merendeel daarvan is daarna in handen van de Gestapo gevallen en omgebracht of geeindigt in een concentratiekamp. De herinnering aan hen wil M. levend houden door te springen. Wij springen om te herdenken niet om te reenacten. (springen kun je niet reenacten) Dat is het verschil, laat de eeuwige discussie over wat kan wel en niet eens rusten. Wij vormen daar toch met zijn allen onze eigen "Band of Brothers "voor de buitenwereld zijn we één pot nat. Hopen dat we een mooi evenement hebben ondanks alle tegenslag die Patrick ondervind bij Rolley C-ya at the DZ... :)
Mooi gezegd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Shifty
Lid

Bericht door Shifty »

Jumposaurus, jij bent in de eerste plaats 'historisch valschermspringer' in plaats van re-enactor. Ik vind het al gaaf dat er met een WO2 uniform gesprongen wordt uit een dakota.

Bull, jij bent een re-enactor of althans dat wil je zijn. Wat is volgens jou re-enactment? Rondlopen in uniform en doen alsof je een paratrooper bent? Of, wil je aan de mensen laten zien hoe het vroeger was? Ik heb de indruk dat veel mensen beginnen aan re-enactment zonder te weten dat het veel moeite, geld én opzoekingswerk vergt om het goed te doen.

My 2 cents..
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 52 keer

Bericht door Erik »

Misschien wordt het wat duidelijker als je jezelf eens afvraagt wat re-enactment en livinh history (levende geschiedenis) nou precies is.
De laatste jaren wordt een verschil gemaakt tussen beide activiteiten, zonder daar een waardeoordeel aan toe te kennen. Algemeen wordt nu gesproken over
- re-enactment: Het naspelen van een bepaalde gebeurtenis uit de geschiedenis, waarbij de spelers exact de handelingen uitbeelden die van toen bekend zijn. M.a.w.: de daadwerkelijke gebeurtenis is de regisseur.
- Living history: het middels gedrag en uiterlijk voorkomen een beeld geven van een tendens uit het verleden, waarbij de dagelijkse gang van zaken de uitbeelding regisseert.

In dit geval is een springer in historisch uniform eigenlijk beiden (indien zijn handelingen in het toestel en tijdens de afsprong alsmede landing een getrouwe afspiegeling zijn van de handelingen uit die tijd).

In Europa wordt heel veel aan living history gedaan, en nauwlijks aan re-enactment. Slechts een enkele maal wordt (een deel van) een veldslag daadwerkelijk nagespeeld als zoals het plaatsgevonden heeft, iets wat m.n. in de CW-re-enactment in Amerika wel meer gebruikelijk is.
Is LH dan meer waard dan re-enactment of omgekeerd? Ik denk van niet. In beide gevallen moet je je onderzoek in orde hebben en weten wat je uitbeeldt. Gewoon een helm op je hoofd en dan met een sigaret op de lippen op de heide staan, doen alsof je van 101 AB bent, is niets. Geen re-enactment, gewoon fake. Dan ben je figurant.

Net als in je werk: zorg dat je je zaakjes in orde hebt en dat je jezelf in de spiegel durft te zien!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
bull
Lid

Bericht door bull »

shifty with all do respect maar gij zijt ne zeiker ze makker

#1 ge kent mij niet en je hebt me nog nooit gezin op reenactment
#2 wie zijt gij om over mij te oordelen!
#3 f@#k off
those who fear to lose
are certain of defeat
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

bull schreef:shifty with all do respect maar gij zijt ne zeiker ze makker

#3 f@#k off
zeg hou t eens een beetje volwassen!
Eric
Lid

Bericht door Eric »

#3 f@#k off
Respect naar elkaar mist duidelijk in dit berichtje van jou Bull. Je kunt blijkbaar niet tegen kritiek.

Eric
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
bull
Lid

Bericht door bull »

is het niet waar misschien :!:
those who fear to lose
are certain of defeat
Shifty
Lid

Bericht door Shifty »

#3 f@#k off
Ja, die reactie zegt al genoeg. Ik oordeel trouwens niet over jou. Ik geef alleen mijn mening. Vertel jij mij eens waarom jij jou uniform aantrekt in't weekend? Trouwens, cursussen Nederlands & Engels zijn niet duur.
Mr_Flibble
Lid

Bericht door Mr_Flibble »

Als mensen opzettelijk de 'uitzondering' uit gaan beelden bij Levende Geschiedenis/Re-enactment in plaats van de 'regel' kun je opmerkingen verwachten.....
In Tabulas Argenteas Refero
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

Mr_Flibble schreef:Als mensen opzettelijk de 'uitzondering' uit gaan beelden bij Levende Geschiedenis/Re-enactment in plaats van de 'regel' kun je opmerkingen verwachten.....
En terecht! Daar doe je het dan ook voor, mag ik hopen. Anders hoef je geen uitzondering uit te beelden.
Met het uitbeelden van een uitzondering focus je de aandacht op precies dát onderdeel. Puiur om de mensen te laten zien dat juist dát onderdeel ook bestond, om de mensen iets te leren over juist dát onderdeel.
Dat moet dan wel een doel zijn van het evenement waar je deel van uitmaakt. Anders zit je alleen een beetje op jezelf te geilen. Maar ja, als dat dan jóuw hogere levensdoel is....tja, wie ben ik dan om daar nog iets op te zeggen....
Mr_Flibble
Lid

Bericht door Mr_Flibble »

Erik schreef:
Dat moet dan wel een doel zijn van het evenement waar je deel van uitmaakt. Anders zit je alleen een beetje op jezelf te geilen.
Dat bedoel ik. Je wordt een "Poser".
Ik doe liever het de doodnormale uitbeelding correct,
dan een half-correcte "uitzondering".
In Tabulas Argenteas Refero
bull
Lid

Bericht door bull »

lachwekkend, echt :!:
those who fear to lose
are certain of defeat
To Tall
Lid

Bericht door To Tall »

Erik schreef:Misschien wordt het wat duidelijker als je jezelf eens afvraagt wat re-enactment en livinh history (levende geschiedenis) nou precies is.
De laatste jaren wordt een verschil gemaakt tussen beide activiteiten, zonder daar een waardeoordeel aan toe te kennen. Algemeen wordt nu gesproken over
- re-enactment: Het naspelen van een bepaalde gebeurtenis uit de geschiedenis, waarbij de spelers exact de handelingen uitbeelden die van toen bekend zijn. M.a.w.: de daadwerkelijke gebeurtenis is de regisseur.
- Living history: het middels gedrag en uiterlijk voorkomen een beeld geven van een tendens uit het verleden, waarbij de dagelijkse gang van zaken de uitbeelding regisseert.

In dit geval is een springer in historisch uniform eigenlijk beiden (indien zijn handelingen in het toestel en tijdens de afsprong alsmede landing een getrouwe afspiegeling zijn van de handelingen uit die tijd).

In Europa wordt heel veel aan living history gedaan, en nauwlijks aan re-enactment. Slechts een enkele maal wordt (een deel van) een veldslag daadwerkelijk nagespeeld als zoals het plaatsgevonden heeft, iets wat m.n. in de CW-re-enactment in Amerika wel meer gebruikelijk is.
Is LH dan meer waard dan re-enactment of omgekeerd? Ik denk van niet. In beide gevallen moet je je onderzoek in orde hebben en weten wat je uitbeeldt. Gewoon een helm op je hoofd en dan met een sigaret op de lippen op de heide staan, doen alsof je van 101 AB bent, is niets. Geen re-enactment, gewoon fake. Dan ben je figurant.

Net als in je werk: zorg dat je je zaakjes in orde hebt en dat je jezelf in de spiegel durft te zien!
Jumposaurus zegt het goed, we zijn geen re-enactors, wij springen om te gedenken.

Alleen al vanwege het feit dat wij bepaalde parachutes gebruiken die voldoen aan huidige regelgeving en dat wij nooit met echte bepakking springen betekend dat wij aan geen van de gegeven criteria van living history of re-enactment voldoen.

Jumposaurus schreef met recht:
Wij springen om de herinnering levend te houden aan de mannen en VROUWEN die gesprongen hebben tijdens de tweede wereldoorlog. Met name diegenen die nog steeds mia zijn. Dat doen we in het voor die gelegenheid passende uniform. ...................... Wij springen om te herdenken niet om te reenacten. (springen kun je niet reenacten) Dat is het verschil,[/unquote]

Onze teams bestaan uit actieve en in actieve militairen en burgers. De oudste springer uit ons team is 68 jaar en zowel Korea als Vietnam veteraan. We hebben ook Nederlandse, Belgische en Franse veteranen in ons team. Deze mannen zijn bezig met herdenken en willen de herinnering levend houden.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

Too tall schreef:we zijn geen re-enactors, wij springen om te gedenken.
Ik wilde met mijn inzending jou geenszins in een hokje duwen. Ook ik weet wat herdenken in uniform inhoudt. Zelf heb ik dat jaren gedaan als Commandant Erewacht in de tenue van de Infanterie 1939 bij de herdenkingen van het Regiment Wielrijders.
Daarmee respecteer ik jouw bedoelingen. Ik denk dat het belangrijk is voor degene die herdenkt, maar ook degenen die aanwezig zijn bij een herdenking dat op deze wijze luister wordt bijgezet aan de ceremonie.

Wil ook even meelezen met wat ik eerder schreef:
Ik schreef:In dit geval is een springer in historisch uniform eigenlijk beiden (indien zijn handelingen in het toestel en tijdens de afsprong alsmede landing een getrouwe afspiegeling zijn van de handelingen uit die tijd).
Dan zie jke in het dikgedrukte deel meteen wat ik denk dat een re-enactor/LH-man doet indien hij springt.
Overigens bestaan 'springende' LH-verenigingen wel!