invasie België

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
sp3c
Lid

Bericht door sp3c »

De Hollandse waterlinie is nooit in ere hersteld omdat Utrecht dan in de frontlinie zou komen te liggen en vrijwel zeker door Duits Artillerievuur zou zijn vernietigd (net zoals bv Wageningen en Rhenen die door Nederlands en Duits Artillerie vuur zwaar zijn beschadigd.

Daarom heeft defensie zich geconcentreerd op de Grebbelinie waar de Duitsers op een gegeven moment een volledige infanterie divisie tegen hebben stukgelopen.
Toen de Duitsers die linie na zware gevechten hadden veroverd hadden ze niet meer de mankracht over om het succes uit te buiten en daardoor hebben de Nederlandse troepen zich kunnen terugtrekken op de onafgebouwde Hollandse Waterlinie
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
monmax
Lid

Bericht door monmax »

De "Nieuwe Hollandse Waterlinie' is wel degenlijk voorbereid, echter door het verloop van de oorlog niet meer in gebruik genomen. Zie hiervoor bv.
http://www.go2war2.nl/gevechten/ned_mei ... laning.htm.
sp3c
Lid

Bericht door sp3c »

dat klopt niet, er was geen geld om 2 verdedigingslinies in te richten en omdat Utrecht in het bereik van Artillerie zou liggen is er voor de grebbeberg gekozen.

bovendien staat op die link die jij net gaf alleen dat er een dunne verdediging lag en niet dat er daadwerkelijk op gevechten is voorbereid, ik zal een link zoeken die dat bevestigd.
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Oke, overtuig me maar. Ik kan me anders herinneren dat ik ooit foto's gezien heb van schaatsenrijdende Nederlandse soldaten in de mobilisatietijd :wink: .
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Om terug te komen op de hoofdvraag op de volgende site http://www.wwiidaybyday.com/staat onder het kopje Index of Maps/Frankreichfeldzug een aantal zeer interessante kaarten. Waaronder de opstelling van de Nederlandse troepen op 10 mei, de opmars door Belgie, inzet van speciale luchtlandingstroepen ter verovering van bruggen over de Maas in Belgie etc. etc. Zeer de moeite waard. Kaarten wel in het Duits. Site in Engels
sp3c
Lid

Bericht door sp3c »

ik kan he t niet meer vinden van de waterlinie maar ik weet toch 100% zeker dat daar niet aan is gewerkt voor wo2 vanwege geld gebrek (was maar geld voor 1 linie en de grebbe lag verder bij de grote steden vandaan) als ik het nog vind post ik het maar ik zou bij god nie weten waar ik nog zou moeten zoeken :D
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Op http://www.hollandsewaterlinie.nl/faq/ staat de volgende vraag "Is de Nieuwe Hollandse Waterlinie ooit onder water gezet?" Antwoord: "De Nieuwe Hollandse Waterlinie is in totaal drie keer als gevolg van oorlogsdreigingen geheel of gedeeltelijk onder water gezet: in 1870 (Frans-Duitse Oorlog), in de periode 1914-1918 (Eerste Wereldoorlog) en in 1939 (Tweede Wereldoorlog). "

Overige meldingen volgen + reactie
sp3c
Lid

Bericht door sp3c »

14 mei 1940 istie ook onder water gezet.
toen de Nederlandse troepen van de grebbe op de waterlinie terugtrokken werd de boel in allerijl geinundeerd en er werd zelfs gevreesd dat dit niet op tijd zou lukken (er werden grootse duitse aanvallen gevreesd).

ik zal die site is een email sturen voor wat duidelijkheid
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Ben vandaag wezen winkelen in Zwolle en rara? In de een of andere boekhandel kwam ik het volgende boek tegen "De Nieuwe Hollandse Waterlinie" Uitgeverij Waanders, Zwolle 2002 door Nicolaas Matsier e.a. Wat schetst mijn verbazing? Op de eerste 20 pagina's verscheidene foto's van Nederlandse soldaten in 1939 en 1940 in de geïnundeerde gebieden van de "Linie" o.a. een foto van een Citroën Amfi (een amfibische Citroën), Een foto van soldaten die een versterking opwierpen van ca. 20cm dikke ijsblokken, een foto van een boot die tegengehouden werd door prikkeldraadversperringen.

Maar goed wat ik je moet nageven sp3c is het volgende: De "Linie" is wel voorbereid voor zover het de inundaties betreft, wat echter uit geldgebrek niet is gebeurd is het vrijmaken van geschutsvelden door kappen van bomen etc. Mede omdat dit het landschap te veel zou aantasten. Voor zover mijn geheugen reikt, is hier pas een begin mee gemaakt op 10 mei. De Grebbelinie diende als eerste weerstandslijn. Men hoopte de Duitsers hier lang genoeg op te kunnen houden om de "Linie" in gereedheid te kunnen brengen.

Benieuwd naar een weerwoord.
sp3c
Lid

Bericht door sp3c »

maar die forten en stellingen zijn toch niet gemoderniseerd geweest??
voor zover ik weet is er aan de waterlinie sinds de napoleontische oorlogen nix meer veranderd.

in tegenstelling tot bv de grebbelinie en de kornwederzandstelling (die laatste beschikte waarschijnlijk over de sterkste bunkers ter wereld op dat moment) die wel zijn vernieuwd en verbeterd ivm de verwachtte duitse pantser aanval.
er waren op de hollandse waterlinie bv ook geen telefoonlijnen enzo volgens mij, staat daar wat over in dat boek??

De grebbelinie was behalve de eerste ook gelijk de laatste echte verdedigingslinie (ook hier waren de geschutsvelden niet vrijgemaakt vanwege geldgebrek).
het bestond uit een voorpostenstelling, een weerstandslijn en een stoplijn.
De voorposten moesten de duitsers zo veel mogenlijk schade toebrengen en daarna terugtrekken op de weerstandslijn.
De weerstandslijn en de stoplijn hadden beiden de opdracht om stand te houden tot de allerlaatste kogel (in veel gevallen ook gebeurd) waarbij iedereen die voorbij de stoplijn vluchtte door militaire politie terug de stellingen in geschoten moesten worden.

Het was volgens mij helemaal niet meer de bedoeling om nog op de waterlinie terug te trekken als de duitsers de grebbe hadden doorbroken, dit is min of meer op goed geluk gebeurd omdat de duitsers bij het oprollen van de grebbelinie op de laatste dag zo enorm veel verliezen hebben geleden dat ze de verdedigers niet mee rkonden achtervolgen.