Concentratiekamp Vught.

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
patrickh
Lid
Gegeven: 114 keer
Ontvangen: 84 keer

Re: Concentratiekamp Vught.

Bericht door patrickh »

Lars,

Die 4 SS gebouwen buiten het gebied (in de vorm van een kruis),worden die ook door jullie bijgehouden/en of in bezit?

gr.Patrick
Lars van Lier
Lid

Bericht door Lars van Lier »

Nav de medaille foto : ik zie dit voor het eerst. Een mooie bijdrage aan het verhaal rondom Kamp Vught.
Ik heb bij een herdenking ook Belgische ex gevangenen gezien, dus het zou heel goed een Vlaamse onderscheiding kunnen zijn. Het lijkt inderdaad een herinneringsmedaille voor ex gevangenen.
Maar als je deze foto via mail naar Kamp Vught stuurt dan krijg je zeker antwoord.
Anja Spaninks is actief in de PR en kan je helpen of doorverwijzen.
anja.spaninks@nmkampvught.nl.
Bij STIWOT is ook een heel actief AWARDS gedeelte en via Wilco krijg je zeker response :
wilco@stiwot.nl
Succes en laat even weten hoe het vervolg verloopt aub.
In beide gevallen mag je LARS als referentie opgeven.
Lars van Lier
Lid

Nav Patrick mbt de 4 SS gebouwen.
Jullie is niet het juiste woord, ik heb 5 nevenfuncties naast mijn full time baan en mbt Vught gaat het alleen om de vriendenkring en geen bestuur of organisatie. Maar ik heb wel het goede antwoord voor je.
Het huidige terrein van NMKV is het uiterste noord oost hoekje van het voormalige kamp.
Om je een idee te geven van de enorme afmetingen moet je bij het aanrijden eens letten op het wactgebouw (Geb. Q) met het hoge dak en de ramen met witte tralies links van je op kazerne terrein bij de verkeersdrempels. Dit bewuste gebouw (Duitse bouwstijl) was het oude begin van Kamp Vught, het Genie museum van nu was de keukengroep, de gevangenis van nu was toen kamp terrein. Er is in NMKV een buitenmanquette die dit heel duidelijk maakt. De 4 bewuste gebouwen zijn in kruisvorm gebouwd vanwege de herkenbaarheid voor Duitse piloten, niet aanvallen dus. Deze gebouwen zijn nu gesloten kazerne terrein maar als je de website van NMKV bekijkt dan zie je dat er rondleidingen zijn waarvoor aanmelding, identificatie en groepsbegeleiding nodig zijn. Het Gevangenis terrein is nooit toegankelijk, maar ook daar zijn mogelijkheden voor te bedenken om daar een tijdje te logeren.....
patrickh
Lid
Gegeven: 114 keer
Ontvangen: 84 keer

Bericht door patrickh »

Bedankt Lars!
Nekaf
Lid

Bericht door Nekaf »

Op het terrein van PI Vught is buiten het hoofdgebouw/de bunker (Unit 1) niets meer terug te vinden van het kamp Vught. Alle gebouwen zijn midden en eind jaren negentig tegen de vlakte gegooid voor nieuwbouw. De bewuste dodencel wordt gebruikt als magazijntje en niet meer als cel. Dit uit respect voor de doden.
Lars van Lier
Lid

Bedankt voor de aanvulling. De dodencel als magazijn gebruiken is ook niet helemaal je van het. Maar als er verder toch niemand bij kan heeft het ook weinig zin er een mini tentoonstelling van te maken.
Ik zie weer wel mogelijkheden voor een oorspronkelijke staat en een webcam verbinding met NMKV.....
Von Smallhausen
Lid

Bericht door Von Smallhausen »

Lars van Lier schreef:Nav de medaille foto : ik zie dit voor het eerst. Een mooie bijdrage aan het verhaal rondom Kamp Vught.
Ik heb bij een herdenking ook Belgische ex gevangenen gezien, dus het zou heel goed een Vlaamse onderscheiding kunnen zijn. Het lijkt inderdaad een herinneringsmedaille voor ex gevangenen.
Maar als je deze foto via mail naar Kamp Vught stuurt dan krijg je zeker antwoord.
Anja Spaninks is actief in de PR en kan je helpen of doorverwijzen.
anja.spaninks@nmkampvught.nl.
Bij STIWOT is ook een heel actief AWARDS gedeelte en via Wilco krijg je zeker response :
wilco@stiwot.nl
Succes en laat even weten hoe het vervolg verloopt aub.
In beide gevallen mag je LARS als referentie opgeven.

Dank U wel Lars. Ik laat U zeker het vervolg weten.
groeten,
Jef