DDR militaria verzamelen is erg leuk. Ik heb zelf ook een bescheiden DDR Grenztruppenverzameling. Het overgrote deel daarvan is voor 1992 verkregen. Het liefst kocht ik toen voorwerpen/uniformen met gebruikssporen. Dit was toen meestal een aanduiding dat de voorwerpen ook echt door NVA militairen waren gebruikt. Vandaag de dag is dit natuurlijk niet meer aan te tonen. Het kan net zo goed door reenactors zijn gebruikt. Maar goed dit terzijde.
Jabnus schreef:Dit soort na-oorlogse pasjes wordt vaak een beetje over het hoofd gezien, maar ze zijn erg leuk en zelfs nog wat lastiger te vinden dan de oorlogse exemplaren.
Jammer van de korrelige foto, het zou leuk zijn om betere foto's te zien.

Op zich niet zo vreemd dat ze lastig te vinden zijn. De kans dat de houders van dergelijke pasjes/ID's nog in leven zijn is groot. Waarschijnlijk vinden ze het een leuk aandenken uit die tijd dat ze zelf willen bewaren of willen ze niet dat het in verkeerde handen komt en zelfs mogelijk op het Internet word geplaatst.
Met WOII ID's is dit anders. De meeste houders hiervan zijn al overleden. Voor nabestaanden kan zo'n ID al minder (emotionele) waarde hebben en kunnen het om die reden makkelijker wegdoen. Veel van deze WOII ID's zwerven al jaren rond in de verzamelaarswereld.
Ooit heb ik eens een lidmaatschapsboekje van de Oost-Duitse NDPD (National-Demokratische Partei Deutschlands) op de kop getikt. De NDPD was een zogenaamde "Blockflötepartei" van de almachtige SED.
Het lidmaatschapsboekje vermeld persoonlijke gegevens van de houder in kwestie. Zo staat z'n adres erin vermeld. Toont het lidmaatschapsboekje ook aan dat de houder een trouw aanhanger was van de partij en dat hij ook partijdagen bezocht.
Bij het lidmaatschapsboekje behoren ook 3 kaarten, welke hoogstwaarschijnlijk afkomstig zijn uit de cartotheek van de NDPD. Deze kaarten bevatten aantekeningen m.b.t. het betreffende partijlid.
In januari 1990 vond het NDPD lid het blijkbaar wel mooi geweest en heeft toen zijn partijlidmaatschap opgezegd. Het opzeggen heeft hij schriftelijk in 2-voud ingediend. Eenmaal handgeschreven en eenmaal getypt. Het is goed mogelijk dat de oorspronkelijke houder van dit lidmaatschapsboekje nog in leven is.