Een beginner in de DDR wereld...

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Jan Klaassen
Lid

Re: Een beginner in de DDR wereld...

Bericht door Jan Klaassen »

Daar is ook geen beginnen aan ;)

Ik denk dat je dat wel durft! Even aangenomen dat je het over complete uniformen hebt staat het totaal (zojuist geteld) op 52 (exclusief nog wat velduniformen, losse overjassen ed). Mocht je het over schouderstukken hebben, dan zijn dat er 98; ik mis nog 3 paar!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Jabnus
Lid
Lid

Bericht door Jabnus »

ok, dat is serieus heel erg imposant _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Als iemand die slechts af en toe per toeval wat DDR in handen krijgt heb ik geen idee wat er precies allemaal aan schouderstukken is geproduceerd. 101 paar klinkt echter als iets wat nog best bij elkaar te verzamelen is? Misschien een ideetje voor een apart nieuw topic? Zou namelijk graag de jouwe een keer zien als dat kan?
Memory
Lid

Bericht door Memory »

Jan Klaassen, mein absolventenabzeichen is een : Absolventen OHS oder universitäten/hochschulen
Staatswapen dus ;)

En Jabnus, ik ben inderdaad niet de enige die schouderstukken verzameld gelukkig :)
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 69 keer
Ontvangen: 122 keer

DDR verzamelobjecten

Bericht door asjemenou »

DDR militaria verzamelen is erg leuk. Ik heb zelf ook een bescheiden DDR Grenztruppenverzameling. Het overgrote deel daarvan is voor 1992 verkregen. Het liefst kocht ik toen voorwerpen/uniformen met gebruikssporen. Dit was toen meestal een aanduiding dat de voorwerpen ook echt door NVA militairen waren gebruikt. Vandaag de dag is dit natuurlijk niet meer aan te tonen. Het kan net zo goed door reenactors zijn gebruikt. Maar goed dit terzijde.
Jabnus schreef:Dit soort na-oorlogse pasjes wordt vaak een beetje over het hoofd gezien, maar ze zijn erg leuk en zelfs nog wat lastiger te vinden dan de oorlogse exemplaren.

Jammer van de korrelige foto, het zou leuk zijn om betere foto's te zien. :yes:
Op zich niet zo vreemd dat ze lastig te vinden zijn. De kans dat de houders van dergelijke pasjes/ID's nog in leven zijn is groot. Waarschijnlijk vinden ze het een leuk aandenken uit die tijd dat ze zelf willen bewaren of willen ze niet dat het in verkeerde handen komt en zelfs mogelijk op het Internet word geplaatst.
Met WOII ID's is dit anders. De meeste houders hiervan zijn al overleden. Voor nabestaanden kan zo'n ID al minder (emotionele) waarde hebben en kunnen het om die reden makkelijker wegdoen. Veel van deze WOII ID's zwerven al jaren rond in de verzamelaarswereld.

Afbeelding

Ooit heb ik eens een lidmaatschapsboekje van de Oost-Duitse NDPD (National-Demokratische Partei Deutschlands) op de kop getikt. De NDPD was een zogenaamde "Blockflötepartei" van de almachtige SED.
Het lidmaatschapsboekje vermeld persoonlijke gegevens van de houder in kwestie. Zo staat z'n adres erin vermeld. Toont het lidmaatschapsboekje ook aan dat de houder een trouw aanhanger was van de partij en dat hij ook partijdagen bezocht.
Bij het lidmaatschapsboekje behoren ook 3 kaarten, welke hoogstwaarschijnlijk afkomstig zijn uit de cartotheek van de NDPD. Deze kaarten bevatten aantekeningen m.b.t. het betreffende partijlid.
In januari 1990 vond het NDPD lid het blijkbaar wel mooi geweest en heeft toen zijn partijlidmaatschap opgezegd. Het opzeggen heeft hij schriftelijk in 2-voud ingediend. Eenmaal handgeschreven en eenmaal getypt. Het is goed mogelijk dat de oorspronkelijke houder van dit lidmaatschapsboekje nog in leven is.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Jan Klaassen
Lid

Jabnus schreef:ok, dat is serieus heel erg imposant _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Als iemand die slechts af en toe per toeval wat DDR in handen krijgt heb ik geen idee wat er precies allemaal aan schouderstukken is geproduceerd. 101 paar klinkt echter als iets wat nog best bij elkaar te verzamelen is? Misschien een ideetje voor een apart nieuw topic? Zou namelijk graag de jouwe een keer zien als dat kan?
Merci, merci :roll: Maar zo hard gaat het niet meer het afgelopen jaar; het is "meer kwaliteit dan kwantiteit" geworden, in plaats van andersom aan het begin :lol:

Het is met die 98 schouderstukken natuurlijk nog altijd wel zo dat ze op de uniformen zitten. Daar kan best een apart topic van gemaakt worden, maar ik kan je in de tussentijd sowieso deze website aanraden;
http://www.guidetoddr.org/indextroops.htmlx
Gaat dan wel over de schouderstukken uit de jaren '60-'80, en niet de vroegere. Maar die zijn in ieder geval al zeldzaam geworden!

Wanneer je een nieuw topic maakt zal ik ook zeker meedoen _/-\o_

@Memory; mooi! Da's dus de versie van voor 1990, toen kreeg het abzeichen de 'soldatenkopf'. Afbeelding
Memory
Lid

Bericht door Memory »

@jan klaassen, geloof dat er na 1990 ook niet meer zoveel gemaakt zijn toch?
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Jan Klaassen
Lid

Oei, het plaatje is volgens mij weggevallen...

In 1990 zelf zijn er vrij weinig gemaakt inderdaad, zeker minder dan voor 1990 (logisch -.-'). Ze zijn ook duurder, zeldzamer, dus vandaar ook dat ik het vroeg ;) Het jaar hield voor de DDR ongeveer in oktober al op ook...
Memory
Lid

Bericht door Memory »

De beloofde Wehrpass foto's:

De beide heren:
Afbeelding

Met voor de meneer rechts zelfs nog een promotie _/-\o_
Afbeelding

Alex
Jan Klaassen
Lid

Nog vroege pas ook, mooi!
Memory
Lid

Bericht door Memory »

Wat ik wel vreemd vond, is dat de rechter persoon al bijna 30 was, toen hij in dienst kwam..
Hij is uit 1925...
Jan Klaassen
Lid

Voor 1961 was er in de DDR nog geen dienstplicht, dus het zou heel goed kunnen dat hij vrijwillig, dan wel op wat 'latere' leeftijd dienst heeft genomen. Was het toevallig in 1952, of later?
Memory
Lid

Bericht door Memory »

Sorry, zei het verkeerd, hij was bijna 40 toen hij in dienst kwam, namelijk in 1961...
Laatst gewijzigd door Memory op 11 mei 2012, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Jabnus
Lid
Lid

Bericht door Jabnus »

Mooie pasjes hoor :)

Ingevuld en compleet met foto's. Vind vooral die met met bril erg leuk, zo'n typische DDR foto.

groeten,
Gaston
Memory
Lid

Bericht door Memory »

Dankje Gaston,

Het is inderdaad een typische DDR foto, heb er meer met die brilletjes op.

Alex
Jan Klaassen
Lid

Ah 1961 ;) Dat maakt het een andere situatie. In dat jaar werd voor het eerst in de DDR dus de dienstplicht ingevoerd!