Willys Jeep vraagje!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 29 keer

Bericht door earlymb »

Marc 82 Recon schreef:dat wil dus zeggen dat ik eigenlijk volgens jou een jeep van een goede 12.000 euro moet kopen voor re-enactmentdoeleinden zodat hij binne de kortste keren volledig naar de vaantjes is waarschijnlijk en dat je weer bijna de helft aan nieuwe onderdelen mag gaan kopen.
tenzij je voor een paar duizend euro minder een hotchkiss kunt kopen die beetje kunt ombouwenzodat hij er voor 98% op lijkt

het is waarschijnlijk niet de bedoeling deze jeep om te bouwen om deze te verkopen voor jr.

persoonlijk heb ik er geen probleem mee om een hotchkiss te laten ombouwen en op oorlogs te laten lijken al laat je der de willys plaatsjes inzetten op je dashbord probleem is dat er mensen zijn die ja willen verkloten voor iedereen door hotchkiss te verkopen als willys en ford aan mensen die der geen jotem van kennen dat vind ik ook verkeerd maar als je hem ooit zou verkopen en je verteld de waarheid is er volgens mij geen probleem.

ikzelf ga over een paar maanden zelf beginnen aan een jeep maar ik ga bijna voor alles nieuw.

KTR tjah daar kan ik mijn gedacht over gaan zeggen over die groep maar ik ga me netjes houden ook al ga ik over mijn nek als ik een KTR wagen voorbij zie rijden met de totale verkeerde groene kleur met hun roodwit gekleurde wieldoppen vlaggen en shit eraan om nog maar te zwijgen van hoe ze erin rijden maarja ik ging braaf blijven
Ik geloof dat je nog steeds niet helemaal begrijpt wat ik bedoel. Het gaat mij er alleen maar om dat ze niet worden voorgesteld als zijnde uit WO2 met negatieve bijbedoelingen, da's alles. Reproductie uniformen zijn volledig geaccepteerd voor reenactment, dus waarom zou dat ook niet gelden voor voertuigen? Zeker als in dit geval alleen kenners zien dat het geen oorlogsjeep is. Het kan alleen een probleem opleveren voor de verkoop. Helaas kopen een hoop mensen zo'n ding zonder eerst wat onderzoek te doen, en soms maken minder scrupuleuze verkopers daar misbruik van. Wat KTR betreft heb je tot op zekere hoogte wel gelijk. Het is natuurlijk wel een vereniging voor voertuigen, en niet voor reenactment, dus er mag best een vlaggetje aanhangen. Die lui hoeven niet helemaal WO2 uitgedost een ritje te maken, en dat is hun goede recht.

Jr., voor 12000 moet je die jeep laten schieten. Voor dat bedrag kun je ook een redelijke oorlogsjeep kopen. Ik denk dat hij iets van 7000 waard is als hij mechanisch OK is.

Grtn :wink:

David
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

ja maar mijn probleem met KTR ligt dat ze zo tegen het re-enactmentgebeuren zijn...

eind deze maand is er een herdenkingsrit voor de 104th Timberwolves Division georganiseerd. Een vriend van mij heeft thuis zelf een museumpje vooral ter ere van deze eenheid dus hij vroeg of het mogelijk was om ter ere van die veteranen ook mee te gaan in gepaste kleding. Nou kreeg die effe een dom antwoord terug dat veteranen aanstoot nemen aan het verschijnen van re-enactors in WOII plunje bij hun terwijl ik je kan verzekeren dat 90% van de veteranen hier niets dan bewondering voor heeft. Wat heeft voor zo een veteraan nu meer impact en wat is voor hem belangrijker om te zien. een totaal opgeknapt voertuig dat er blinkend bij staat (alsof hij net van de productie is gerold als je niet naar de verf kijkt) waar ze misschien 10% van hun tijd hebben in doorgebracht of iemand met een volledig pak wat ze 75% van hun tijd gedragen hebben?

ik vind als je een Jeep tot ere wil brengen uit WOII doe hem dan correct. correcte OD kleur met correcte beschildering en zonder enige rotzooi eraan want ze zijn er zo tuk op dat hun voertuigen perfect inorde zijn wel als ik moet kiezen tussen een Hotchkiss (of een totaal nieuwe willys van chassis en body of dergelijke) en een originele willys die verkracht is door rode en witte boutjes met vlaggen hier en ginder sorry hoor maar ik denk niet dat ik zou moeten kiezen geef mij dan maar een jeep die het originele lijkt dan een originele jeep die erbij geschilderd is als een carnavalswagen met vlaggen
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

waar ze misschien 10% van hun tijd hebben
de willys was er haast overal. 1 van dé voertuigen uit de 2e WO. Veteranen vinden het denk ik erg mooi als zulke voertuigen in goede staat worden gehouden. Net als reenactment.

Maar dit zouden we eigenlijk aan een veteraan moeten vragen.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Marc 82 Recon
Lid

ja maar waarom zo tegen werken als je beide kan hebben er zijn veel mensen binnen de re-enactmentwereld die de voertuigen in orde maken maar ze niet mooi opkalefateren maar ze een gevechtlook hebben gegeven....

nou willys was haast overal maar denk je dat er veel gewone soldaatjes ooit ingezeten hebben?
Private Burges, Marc J
19900519
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Niet vaak, maar wel veel soldaten.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
Marc 82 Recon
Lid

meest voorkomend gebruikt door onderofficieren en officieren natuurlijk maarja
Private Burges, Marc J
19900519
Tank Destroyer
Lid

Bericht door Tank Destroyer »

)
Marc 82 Recon schreef:Een vriend van mij heeft thuis zelf een museumpje vooral ter ere van deze eenheid dus hij vroeg of het mogelijk was om ter ere van die veteranen ook mee te gaan in gepaste kleding. Nou kreeg die effe een dom antwoord terug dat veteranen aanstoot nemen aan het verschijnen van re-enactors in WOII plunje bij hun terwijl ik je kan verzekeren dat 90% van de veteranen hier niets dan bewondering voor heeft.
Oh.... ik ga er heen. In uniform. Dusseh...

En ff terug naar die Hotchkiss: 12000 euro is wel wat duur. Als ie 3000 was geweest had ik hem ook nog wel willen kopen. Omgebouwd tot Willy's look-a-like en lekker gebruikt voor re-enacten: door de bagger ermee, helemaal afraggen (lees: gebruiken op authentieke wijze :wink:)

Die voertuigen zagen er toen ook niet uit alsof ze net uit de showroom kwamen gereden. Je zit wel eens mooie Dodges en Jeeps, lekker met diesel ingesmeerd. GLIMMEN JONGENS!!!
Morgen zal ik er ook weer een aantal kunnen aanschouwen op de KTR beurs in Maarsseveen denk ik :|
Marc 82 Recon
Lid

nou TD hij heeft gevraagd of het mogelijk was om met de club mee te rijden maar blijkbaar hadden ze er problemen mee

mss omdat ze geen KTR leden zijn maja
Private Burges, Marc J
19900519
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Ik probeer trouwens mijn oom al een tijdje over te halen om een Willys te kopen. Hij is ook geinterreseerd in een Harley "Liberator" :)

Iemand nog tips? :D
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer

Bericht door johan willaert »

Dodo schreef:Ik probeer trouwens mijn oom al een tijdje over te halen om een Willys te kopen. Hij is ook geinterreseerd in een Harley "Liberator" :)

Iemand nog tips? :D

Zo zul je ze bij KTR niet zien......
Afbeelding

Voor een Liberator, ga eens langs bij Michel Clements
http://www.clementstrading.com/

Johan
29th Let's Go!!!!!
Tank Destroyer
Lid

Bericht door Tank Destroyer »

[quote="johan willaert
Zo zul je ze bij KTR niet zien......
[/quote]

Bij onze vereniging wel gelukkig:

Afbeelding

Dit is een originele Willy's....
:lol:
Sander
Laatst gewijzigd door Tank Destroyer op 09 okt 2004, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

ah, kijk. Die elst is niet eens zover weg van m'n ooms woonplaats :)
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer

Bericht door johan willaert »

Michel Clements heeft ook altijd een stand op Ciney......

JOhan
29th Let's Go!!!!!
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 29 keer

Bericht door earlymb »

Marc 82 Recon schreef:ja maar mijn probleem met KTR ligt dat ze zo tegen het re-enactmentgebeuren zijn...
Klopt, maar dit is gelukkig al gedurende een paar jaar aan het veranderen. Er verschijnen nu regelmatig artikelen waarin ook uniformen worden behandeld in het clubblad, en tegenwoordig helpt de club ook leden om een vergunning te krijgen voor een wapen op hun voertuig. Die starre en hypocriete houding tov. uniformen begint dus wel wat losser te weken.

Ik weet niet wie je vriend gesproken heeft over de Timberwolves-rit, maar wat hem gezegd is is absolute onzin. De deelnemers wordt sterk aangeraden een eenvoudig doch correct uniform aan te trekken; of tenminste "gepast groen". Zelfs wapens (mits met vergunning) zijn toegestaan. Ik ga daar ook heen met een groep van 3 jeeps en 5 Harley's, en ik ga volledig in uniform. De motorrijders, die een serieuze MP-functie krijgen wordt zelfs zeer dringend verzocht in gepaste kledij deel te nemen. Dit is niet iets nieuws, het was al vroeg duidelijk dat dit bij de opzet van rit hoorde. Ik vind het wel bijzonder jammer dat dit zo moet gaan want dit is ook schadelijk voor de club. Ik ben het met je eens dat veteranen correcte uniformen meestal wel waarderen. Misschien dat je vriend daarom eens contact moet zoeken met de organisatie, of anders gewoon naar Ruphen moet gaan en vragen of hij met een voertuig mee kan rijden. Ik geloof dat het hele zooitje rond 08.00 daar vertrekt. Gewoon bij de poort staan en vragen of je mee mag rijden. Waarschijnlijk krijg je dan geen consumpties, dus brood mee!

Wat betreft je voertuigkeuze: ik zou zelf altijd voor origineel gaan, al is hij knalroze. Een jeep is makkelijk uit elkaar te schroeven, verfen en weer op te bouwen. :wink:

Grtn

David
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

johan willaert schreef:Michel Clements heeft ook altijd een stand op Ciney......

JOhan
En Ciney is net een week na de herfstvakantie :(

Ciney is voor mij helaas nog tijden verder...