Verschaeve schreef:
Dat komt juist door "onvolledige" missionering. Er zijn toen zeker liters bloed gevloeid, maar die vloeiden vanwege kolonialisme, niet primair vanwege het katholicisme als "expansieve staatsreligie". Waarom zouden anders trouwens zulke miljoenen indianen zich bekeerd hebben - zie het geval Guadelupe en de indiaan Juan.
Is misschien off topic, maar wat ik wilde zeggen is dat ook hier de impact van de RKK minimaliseert op de gebeurtenissen in Zuid en Midden Amerika in het tijdperk vand e kolonisatie's, ik weet ook wel dat ziektes meer slachtoffers hebben gemaakt dan de missioneringsdrang, maar ik weet ook dat veel oude maya geschriften en documenten door over ijverige missionarissen vernietigd zijn onde het mom van ketterse, heidense literatuur.
Je relaas over de Inquisitie is duidelijk getekend door gebrek aan historische kennis en geloof hechten aan ideologische propagandaboeken (bijv. van Voltaire) gericht tegen de Katholieke Kerk. De Inquisitie van Spanje voerde 600.000 processen uit, waarin in 7.000 gevallen de doodstraf volgde. De Pauselijke Inquisitie voerde meer dan een miljoen processen, met 300 doodstraffen tot gevolg. Drie honderd. Op één dag worden in China meer mensen gedood. Niet om het goed te praten. Bovendien waren de middelen en uitvoering ervan enkel te zoeken bij de wereldlijke overheid. Bijv. Frankrijk en Spanje wilden geen predikers die de Christenen zouden verdelen, dat zou stabiliteit brengen.
En de H. Inquisitie of het H. Officie der Inquisitie heeft tot 1967 bestaan. Het betekent letterlijk niets meer dan Onderzoeksbureau tegen Dwalingen.
Het feit alleen al dat een godsdienst een 'onderzoeksbureau tegen Dwalingen' heeft is iets dat ongeloofelijk pretentieus is. Dat ze tot 1967 heeft bestaan nog ongeloofelijker. Dat is het gevaar van Godsdiensten die beweren de algehele waarheid in pacht te hebben...zelfs ten koste van de wetenschap; zie maar Copernicus.
Wat er door de RKK gebeurd is met de Katharen en andere 'afwijkenden' zullen we het hier maar niet over hebben, zeker?
Godsdienst is achteruitgang!
Ah, en dan geloof je ineens de Turkse variant van de geschiedenis. Wie is alsjeblieft dankjewel degene die veroverde en oprukte? De Islam. Geheel Noord-Afrika, Midden-Oosten (uitgezonderd Arabië van Mohammed dat heidens was), huidig "Turkije" (toen Asia-Minor, Byzantijnse Rijk, Grieks-sprekend) en Albanië was Christelijk en is door de Islam veroverd. Alleen in Spanje volgde de Reconquísta. Zelfs de Kruistochten waren geen bekeringstochten, maar primair gericht op vrije doorgang tot Jeruzalem en de bedevaartsplaatsen. (Niet dat dit altijd zachtzinnig gebeurde.)
Hoe je het nu draait of keert. Het is een Godsdienst, of verschillende godsdiensten die onnoemelijk veel ellende let zich meebrachten. (Natuurlijk niet enkel deze), Ook de Islam, ik weet wel dat zij tot voor de poorten van Wenen zijn geraakt, maar weet je dat bij de Reconquista in Spanje een hoge en rijke cultuur werd vernietigd. Tolerantie naar Joden en Christenen? Alle Moren en Joden werden verdreven of vermoord.
Het negatieve beeld van de kruisvaarders in het westen is ook een vrucht van Voltaire. Die in dienst (ballingschap) bij de Turkse sultan dergelijke boeken schreef. Terwijl die Turkse sultan nota bene tot bij Wenen opgerukt was!
Dus, u beweert dat de kruistochten niet meer zijn dan een uit de hand gelopen bedevaart en dat het aan de Verlichting te danken is dat we deze zien als bloederige toestanden die het gehele Midden Oosten in vederf brachten?
Ik ga niet beweren de algehele waarheid te kennen, maar dit is toch ook weer een voorbeeld van minimalisatie. Als Arabieren in het Midden Oosten heden ten dage ontevreden zijn dan zal dit veel meer met de recente geschiedenis te maken hebben dan met met de periode voor de Verlichting. Wanneer Syrië en Irak protectoraten waren van respectievelijk Groot Bittanië en Frankrijk...als we deze landen onafhankelijkheid 'gegeven' hebben na de tweedde wereldoorlog en de dominatnie van het Westen...
Het blijkt, dat velen echt de Verlichtingslectuur geloven in plaats van de historische feiten (het was de Islam dus die oprukte en zich opdrong, echt niet het Christendom in het Midden-Oosten, dat werd immers verdrukt!).
Wat een mythes gelooft men tegenwoordig in het westen. Mythes van Voltaire en Diderot. Dat is ongeveer hetzelfde als Himmler geloven, dat alle Indo-Europese volkeren van het mythisch eiland Thule en de Himalaya afkomstig zijn van een 'goddelijk ras'. Verschil is alleen, dat Voltaire's anti-klerikale gedachtengoed tot op vandaag gedragen en verspreid wordt (door liberalen én sociaal-revolutionairen), terwijl Himmlers praatjes na '45 verstomden.
Tjah, ik weet niet wat hier van waar is, de verlichting noemt niet voor niets de verlichting, waar het absolutisme van kerk en vorst werd vervangen door de Wetenschap, maar het is het onderzoeken waard om deze stelling eens te onderzoeken.
Overigens heb ik al eens beledigender spotprenten over de islam gezien in de Telegraaf. Maar goed. Laten we dat maar vergeten. Anders staat straks de Dam in de fik.
[/quote]
Geen enkele Godsdienst heeft het recht te dicteren wat wel of niet gezegd mag worden. Ik weet zelfs niet of men er veel respect voor moet hebben. In onze democratie kan je de cuilste grappen en tekeningen maken over onze machthebbers, de politici, waarom kan dit dan niet over een godsdienst. Er zitten goede elementen in godsdienstige waarden, maar laat ze eerder een leidraad zijn dan een dogma.