Een mooi exemplaar. Hier en daar zijn wel wat tekens op de PPSh te zien maar deze herken ik niet. Zoals eerder gezegd werden de PPSh's (De Sovjet soldaten noemden dit wapen liefkozend "Papasha") gedurende de oorlog in vele fabrieken in de Sovjet Unie gemaakt. De PPSh-41 werd zelfs in Russische autofabrieken geproduceerd. In de Sovjet Unie zijn er meer dan 5 miljoen van gemaakt. Na de oorlog zijn veel van deze PPSh's in de communistische satellietstaten terecht gekomen. De PPSh is o.a. ook in China en Noord Korea gemaakt.
De PPSh-41 was na 1942 min of meer het standaard dienstwapen van het Rode leger. Hele legereenheden werden enkel met dit wapen uitgerust.
Hoewel het trommelmagazijn karakteristiek is voor de PPSh-41, bestaat er voor dit wapen ook een plat banaanvormig magazijn. De reden voor het ontwikkelen van dit platte magazijn zou zijn omdat het trommelmagazijn erg storingsgevoelig was. Dit platte magazijn is overigens niet hetzelfde als van de PPS-43.
Eind 1942 werden de PPSh's voorzien van een eenvoudiger vizier. Dit is het model vizier zoals op jouw exemplaar.
Zelf zou ik graag een PPSh-41 aan mijn Sovjet verzameling willen toevoegen. Maar ja, daar heb ik een vergunning voor nodig.