Hier maak je een rekenfout.
Veltro schreef:De Japanse oorlogsverklaring aan de Geallieerden in 1941 en de Italiaanse inmenging in de oorlog in 1943 (tegen hoogstwaarschijnlijk Joegoslavie of Griekenland).
Mocht Rusland niet verslagen zijn voor deze tijdstippen dan moet Duitsland kiezen: de bondgenoten laten vallen of de goed voorbereidde macht van de Geallieerde ondergaan.
Veltro
Zoals ik al vaak heb beweerd, had Hitler de Japanse oorlogsverklaring aan de Geallieerden doodgewoon moeten negeren. Er was voor Duitsland geen enkele objectieve reden, zich iets van de Japanse politiek aan te trekken. Het scenario is dus als volgt:
1. Hitler laat Tsjechië in maart 1939 bungelen, omdat dat gebied vroeg of laat toch wel in Duitse handen valt.
2. Er volgt geen Geallieerde garantieverklaring aan Polen. Hitler poogt Polen aan Duitse kant te krijgen tegen de Sovjet-Unie, goedschiks of kwaadschiks.
3. Dan pas lijft Duitsland Tsjechië in; dat hoeft pas in de loop van 1940. De Geallieerden worden misschien wakker, maar onder leiding van Daladier en Chamberlain blijven ze aan de zijlijn staan. Ze staan immers voor een voldongen feit. Waarschijnlijk hadden ze een paar Balkanlanden hun bescherming aangeboden, waar die geen enkele behoefte meer aan zouden hebben gehad. Een dergelijke situatie heet in de politiek buitenspel.
4. In 1940 bezet Japan Frans Indo-China, waardoor de aandacht van de Geallieerden wordt afgeleid.
5. Duitsland bereidt zich voor op het grote treffen met de Sovjet-Unie, dat in mei 1941 van start gaat. De Geallieerden, met hun enorme afkeer van het communisme, hebben daar geen enkel bezwaar tegen. Italië blijft neutraal, want is pas in 1943 gereed.
5. Duitsland negeert de Japanse oorlogsverklaring. De Geallieerden zijn allang blij met rust in Europa en verdedigen zich in Oost-Azië.
6. Duitsland heeft de handen vrij in Oost-Europa. Duitsland heeft volgens het citaat hierboven tot 1943 de tijd om de Sovjet-Unie er onder te krijgen, want dan pas zal Italië zich gaan roeren. De Geallieerden hebben hun zin. Want wat vooral Chamberlain eigenlijk wilde, was een oorlog tussen de twee aartsvijanden het fascisme en het communisme. Duitsland is niet alleen in de rug (West-Europa), maar ook in de rechterflank (Balkan) gedekt.
De bezetting van Tsjechië in maart 1939 is een enorme politieke blunder geweest, die de Duitse voordelen van het Akkoord van München voor een groot deel weer teniet deed. Zoals iemand al schreef: als de Fransen een aanvalsplan klaar gehad hadden, was de oorlog eind 1939 al afgelopen geweest, met een Duitse nederlaag. En de Franse oorlogsverklaring van 3 of 4 september 1939 was een rechtstreeks gevolg van de bezetting van Tsjechië.
Kortom, in plaats van vier vijanden (de VSA meegerekend), heeft Duitsland te doen met één vijand. Dat lijkt mij wel een paar Skoda-tanks waard. En ik begrijp niet, wat je bezwaren zijn tegen het laten vallen van de (non-)bondgenoot Japan en zo nodig zelfs Italië.
Daar komt nog bij, dat de Winteroorlog achterwege was gebleven en het Rode Leger dus nog slechter voorbereid was geweest, als in werkelijkheid het geval was.
Door Tsjechië niet te bezetten, had Duitsland dus een jaar tijd extra gehad, zonder verplichtingen elders.
Nu zal ik je één belangrijk tegenargument geven. Wat maar weinig mensen weten, is de staat van de Duitse economie in 1939. Door de excessieve overheidsuitgaven - aan defensie - was die er in 1939 slecht aan toe. Het genie Hjalmar Schacht - hij zou eerst in een concentratiekamp terechtkomen en daarna te Nürnberg worden vrijgesproken - was vervangen door de gangster Göring. Het uitbreken van de oorlog heeft de Duitse economie gered. Want het eerste wat Göring deed, was de Reichsmark overwaarderen tov de munten in de bezette landen, zodat Duitsland goedkoop kon "importeren". Dat was een bijzonder geraffineerde manier van plunderen.
Over die goed voorbereide Geallieerden heb ik grote twijfels. Dat geldt inderdaad voor Engeland, waarmee Duitsland hoe dan ook oorlog diende te vermijden. Maar Frankrijk? Het had het meest verwende leger ter wereld. Volgens toenmalige (1939) deskundigen had het ook het beste leger ter wereld. De Fransen, met hun politieke instabiliteit en hun rigide militaire doctrine, waren in 1941 of zelfs 1943 echt niet beter voorbereid geweest dan in 1939. Zoals ik al schreef: van zijn lang zal zijn leven zou Gamelin niet het initiatief hebben genomen, de grens te overschrijden. Die paar Fransen, die in september 1939 het Saarland in zijn geweest, werden ijlings en zonder enige noodzaak teruggetrokken. De opgegeven reden was, dat Polen toch al verloren was. Het was in Duitslands onschatbare voordeel geweest, die mentaliteit bij de Franse legerleiding zoveel mogelijk aan te moedigen. En Hitler had dat kunnen weten - hij heeft Daladier en Chamberlain eind 1938 persoonlijk ontmoet.
mannerheim schreef:Nee, daarin geef ik je gedeeltelijk gelijk.
De generale staf heeft ook cruciale fouten begaan maar hier wat voorbeelden van waneer de 'kaartenkorporaal' (deze term ga ik onthouden, ik vind hem goed

) zich met de strijd bemoeide en deze zich in het nadeel van Duitsland draaide:
1. Het veel te late offensief op Moskou
2. De troepenbewegingen naar de olievelden in de Kaukasus i.p.v. direct naar Stalingrad.
3. Het 'Wonder van Duinkerken'
4. Het slecht ingrijpen tijdens D-Day.
Om de kaartenkorporaal enig recht te doen:
5. De originele, merkwaardige kruisbeweging van twee tankdivisies in de late zomer van 1942, die leidde tot voorspelbare verkeersopstoppingen en dus vertragingen van de opmars.
Maar er is ook een punt ten gunste:
I de straffe leiding en verdediging in de winter van 1941/42 na het debacle voor Moskou, waardoor het Russische tegenoffensief tot staan werd gebracht. Nu is dit natuurlijk ook een fout van Stalin geweest. Tegen het advies van Zjukov in besloot deze tot een tegenoffensief op alle drie fronten. Had het Rode Leger, zoals Zjukov wilde, zich in het centrum geconcentreerd, dat hadden de Duitsers misschien in 1942 al Rusland uit geweest. Hier zien we het grote verschil: Stalin leerde van zijn fouten en luisterde voortaan naar Zjukov en een paar anderen. Hitler zag zich in zijn genie bevestigd en luisterde naar niemand meer.