Vind je? Er werden meer Panthers gebouwd dan de Duitse Panzer IV gemiddeld per jaar. Tussen 1936–1945 werden ruim 8000 pzkpfw IV's gebouwd. Tussen 1942 - 1945 werden meer dan 5000 Panthers gebouwd. Vergeet niet dat de Panther slechts drie jaar in productie kwam + dat de Panther later werd geproduceerd in een tijd waar de oorlog industrie enorm is afgezwakt. Conclusie: in 9 jaar werden 8000 IV-modellen gebouwd terwijl in 3 jaar tijd ruim 5000 Panthers werden gebouwd. Om eventjes een gemiddelt te geven.
Panzer IV: 8000 exemplaren :9 jaar= 889 exemplaren.
Panther: 5000 exemplaren : 3 jaar= 1666 exemplaren
Dit is natuurlijk niet vreemd. De Panther werd gegoten. Terwijl de Panzer Iv gelast werd. Ook al kon het onderstel van de IV omgebouwd worden, de Panther kon ook in een paar stappen omgebouwd worden. Voor mij is de Panzer IV uitgesloten. Ik vind de Panther de beste tank.
Hallo,
Ik geef je gelijk in je argumenten, maar er zijn een aantal redenen waarom ik specifiek voor de panzerwagen IV heb gekozen.
Ik weet dat er meer Panthers per jaar zijn gebouwd dan van de Panzerkampfwagen IV. Maar dit had zo ook zijn redenen, ten eerste was er weinig geld over voor de bouw van tanks in het begin van de tweede wereldoorlog, hierdoor werd gekozen voor productie van de goedkopere modellen die beschikbaar waren. Al met al geen slechte keus voor het moment zelf, maar deze tanks hadden een beperkte houdbaarheid, deze tanks konden gewoon weg geen grote wapens aan die later wel benodigd waren. In 1941 leek de oorlog gewonnen waardoor de productieaantallen van tanks werden verminderd. Pas in 1942 bleek dat er een grote nood was voor meer en zwaardere tanks, toen zijn ook de plannen op tafel gekomen voor de Panther. Ik geef toe deze tanks zijn beter dan de Panzer IV, maar een groot deel van de productie werd aangewend om de zwaardere tanks te produceren, waardoor de Panzer IV minder geproduceerd kon worden.
Verder blijf ik erbij dat je een zware tank niet in massaproductie kunt nemen wanneer je een gebrek aan grondstoffen hebt. 5000 stuks is een mooi aantal, maar het is geen echte massaproductie. De Phanter was bedoeld als verbetering van de T-34, dit was ook het geval, het was een betere tank in technisch opzicht. Maar wat er vergeten wordt is dat in 1942 er 12.500 T-34's gebouwd werden, de Panther kwam pas in 1943 geproduceerd kon worden en in bleef steken op ongeveer 1.800 stuks. Eén van de voorwaarden die is gesteld in de beginpost is dat de tank in het voorjaar van 1943 in volledige kracht geproduceerd kon worden. En dat was niet het geval vanaf januari t/m april 1943 konden er slechts 159 gebouwd worden. De eerste inzet kon pas in juli 1943 plaatsvinden, op dat moment was de inzet eigenlijk te laat om nog een draai te kunnen geven aan de oorlog.
Daarom denk ik dan ook dat de Panzer IV de meeste geschikte tank was om in massaproductie te nemen. Uiteraard, het was niet de beste tank die de duitsers te bieden hadden, maar uitgaande van de voorwaarden die gesteld zijn in de beginpost is het wel de tank die zich beste leent om in massa geproduceerd te worden. Uiteraard was het ook noodzakelijk om een zware tank in productie te nemen, maar de Panther zou niet geschikt zijn voor massaproductie in het voorjaar van 1943. De voornaamste reden is volgens mij het argument wat jij juist geeft voor de Panther, de tank werd op een andere manier geproduceerd dan voorheen , geen ideale omstandigheid om het in grote aantallen te gaan bouwen.