Bijgeloof? Of juist niet?
- Arjen
- Lid

ja...ik wijk weer eens af van het totaal.
ik ben namelijk van mening dat kennis als eigenschap heeft dat je dingen los moet zien van het totaal omdat je anders weinig zinnige dingen kunt zeggen over een specifiek onderwerp.
dat is de fuckup of aal fuckups volgens mij want alles wat er bestaat heeft relevantie met welhaast alle andere dingen die er bestaan.
sowieso ben ik ook van mening dat als je jezelf niet laat leiden door je kennis maar een open en eerlijk onderzoek toepast je veel meer waarheden ontdekt over dat wat je interesse heeft.
dus hoe meer kennis je vergaart hoe verder van de waarheid je af komt te staan.
ik ben dan ook stellig van mening dat je alles kunt aanvoelen wat er om je heen gebeurd.
maar ik geloof niet volgens mij...
kennen jullie de tao?
en zen-buddisme?
ik ben namelijk van mening dat kennis als eigenschap heeft dat je dingen los moet zien van het totaal omdat je anders weinig zinnige dingen kunt zeggen over een specifiek onderwerp.
dat is de fuckup of aal fuckups volgens mij want alles wat er bestaat heeft relevantie met welhaast alle andere dingen die er bestaan.
sowieso ben ik ook van mening dat als je jezelf niet laat leiden door je kennis maar een open en eerlijk onderzoek toepast je veel meer waarheden ontdekt over dat wat je interesse heeft.
dus hoe meer kennis je vergaart hoe verder van de waarheid je af komt te staan.
ik ben dan ook stellig van mening dat je alles kunt aanvoelen wat er om je heen gebeurd.
maar ik geloof niet volgens mij...
kennen jullie de tao?
en zen-buddisme?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
-
monmax
- Lid
Daar ben ik mij ook van bewust. Wat ik bedoel is het volgende.okke schreef:Daar ben ik het niet mee eens, monmax. Ikdenk juist dat hoe meer je leert, hoe meer je je ook bewust bent van zaken die je nog niet weet. Vergaring van kennis vemindert niet het onbekende, het vergroot het juist. Vergaring van kennis verkleint wel het onwetende, maar tussen onbekend en ongewis zit een groot verschil.
Bij het evolueren van de mensheid waren er allerhande vreemde dingen die de mensen niet konden verklaren, vuur, zon, maan, sterren, wind, dood, geboorte etc. de voor ons min of meer normaal verklaarbare zaken. Dat de mensen hiervoor een verklaring zochten in, in eerste instantie geesten of zo je wilt een animalistische geloofswereld is duidelijk. De geloofswereld was poly-theïstisch (multi-goden) (zelfs nog bij de Grieken en Romeinen). Deze geloofswereld kwam voornamelijk voor bij de nomadische volkeren. Bij het ontstaan van een meer gesettelde gemeenschap werd op een of andere manier de behoefte aan een monotheïstisch geloof groter (zie het onstaan van het jodendom, bhuddisme, christendom islam etc.) Dit geloven verenigde allerhande overblijvende eigenschappen van de multi-goden. Logisch omdat de kennis over de eerder genoemde dingen toenam en er diverse godheden gewoonweg afvielen.
Deze monotheïstische geloofswereld heeft zeker zijn nut gehad als samenbindende factor in onze geschiedenis. Ik ben er van overtuigd dat als de mensen niet als groepen samenwerken maar slechts optreden als individuen we niet echt veel verder komen in onze evolutie.
En zeker, des te meer kennis wij vergaren des te meer wordt ook duidelijker wat wij niet weten. Maar ik zie ook dat de ontbrekende kennis zich steeds meer beperkt tot details, en dan komen wij er achter dat zich achter deze grote details kleinere bevinden etc.
Ik had/heb geen zin om alle moeilijke termen te vereenvoudigen google ze
Laatst gewijzigd door monmax op 25 mar 2004, 01:01, 2 keer totaal gewijzigd.
-
monmax
- Lid
Dat maakt me niet zoveel uit. Ik wil er best naar luisteren. Maar ze moeten ook respecteren dat ik er anders over denk, en dat mis ik soms.Proos schreef:Het probleem zit 'm er inderdaad in, dat gelovigen de onuitstaanbare drang hebben om andere lastig te vallen met hun overtuiging. Wat men geloofd moet men vooral zelf weten, zolang ik er maar niet naar hoef te luisteren.
Dat is inderdaad een probleem; dat waar mensen in geloven voor hen de waarheid is. En is het tegengestelde van die waarheid vanzelfsprekend onwaarheid, dus het tegengestelde van het geloof is onwaarheid. Heeft niets met religie te maken; dat werkt zo met elke overtuiging of waarheid.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
- Arjen
- Lid

idd!
zullen we nu lekker gaan beeldenstormen?
zullen we nu lekker gaan beeldenstormen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
- Sjoerd
- Lid
Ik geloof niet in een 'Almachtige God', omdat logisch geredeneerd niks of niemand almachtig kan zijn:
Stel dat God bestaat en dat hij almachtig zou zijn, dan zou dat betekenen dat hij een steen kan maken die zo zwaar is dat hij hem zelf niet op kan tillen. Maar als hij hem zelf niet op kan tillen is hij ook niet meer almachtig.
Ik sta wel open voor Godsdiensten en hun verhalen maar ik heb er toch zeer sterk mijn twijfels bij. Ben het eigenlijk wel met Proos eens.
Eigenlijk moet je eens kijken of je van George Carlin (Een Amerikaanse comedian) de nummers 'The Ten Commandments' en 'Religion' kan luisteren. Hij geeft tamelijk ongezouten zijn mening maar het is wel aardig.
Stel dat God bestaat en dat hij almachtig zou zijn, dan zou dat betekenen dat hij een steen kan maken die zo zwaar is dat hij hem zelf niet op kan tillen. Maar als hij hem zelf niet op kan tillen is hij ook niet meer almachtig.
Ik sta wel open voor Godsdiensten en hun verhalen maar ik heb er toch zeer sterk mijn twijfels bij. Ben het eigenlijk wel met Proos eens.
Eigenlijk moet je eens kijken of je van George Carlin (Een Amerikaanse comedian) de nummers 'The Ten Commandments' en 'Religion' kan luisteren. Hij geeft tamelijk ongezouten zijn mening maar het is wel aardig.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Stephen E. Ambrose
- Willem ter Haar
- Lid
God kan zeker niet alles. God is zonder zonde. Hij kan simpel weg geen zonde begaan. Onzinnige dingen kan hij ook niet doen, dus een steen maken die zwaarder is dan Hij kan tillen kan zeker niet.Sjoerd schreef:Ik geloof niet in een 'Almachtige God', omdat logisch geredeneerd niks of niemand almachtig kan zijn:
Helaas zijn er mensen die zich achter de godsdienst zich verschuilen. Wat zij doen heeft niks met het geloof te maken, maar wordt wel door andere toe geschreven aan God. Dat vind ik jammer.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
- Michael
- Lid
Ik geloof niet in geesten of een god of UFO's...allemaal flauwe zever vind ik, ik geloof meer in de mensheid en in wetenschap.
Ik heb eens een pogramma gezien op de Nederlandse televisie, en daar was een vrouw die een café had, die had last van een Duitse soldaat die daar neergeschoten was in '44 en die daar nogaltijd rondhing en iedereen ambeteerde. Dus die vrouw ging een 'expert' halen die dan stenen in die café
hing die energie moeste opvangen en die geest wegjaren..
echt grappig om die mense bezig te zien..
Ik heb eens een pogramma gezien op de Nederlandse televisie, en daar was een vrouw die een café had, die had last van een Duitse soldaat die daar neergeschoten was in '44 en die daar nogaltijd rondhing en iedereen ambeteerde. Dus die vrouw ging een 'expert' halen die dan stenen in die café
- Proos
- Technisch beheerder

- Gegeven: 19 keer
- Ontvangen: 36 keer
Een UFO hoef je toch niet in te geloven?
Het is gewoon een voorwerp dat vliegt dat je niet herkend. Je weet niet wat het is. Daar wil ik best in geloven hoor
Het is gewoon een voorwerp dat vliegt dat je niet herkend. Je weet niet wat het is. Daar wil ik best in geloven hoor
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
-
pieter de vleminck
- Lid
Hey dit is wel een zeer intresant topic.
Wel ik ken ook een paar verhaaltjes over geesten en ufo's:
Mijn vriendin heeft me ooit eens vertelt dat ze geesten op geroepen had met zo'n letter bord en ze hadden zo op een gegeven moment contact met zo'n een geest en nu bleek dat deze vrouw uit 1400 en zoveel kwam en dat ze vermoord was door haar man ofzo.Op het einde zei de geest dat ze voor het verbreken van haar rust gestraft zouden worden en toen ze weer wegging, gingen alle kaarsjes uit rondhun, de dag nadien zijn degene die haar opgeroepen hebben gevallen inde modder op een scouts uitstapje.Ik heb dit van een bron die ik zeker kan vertrouwen aangezien ze mijn lief is
.
Ook heb ik eens zelf iets heel raars meegemaakt: op een avond toen ik bij mijn grootouders bleef slapen en naar het toilet ging die buitenstond, had ik mijn zaklamp meegenomen omdat je anders geen steek ziet. Toen ik daarna naar de sterren keek besloot ik even met met zaklamp flitsen naar de lucht te maken en naar overvliegende vliegtuigen en opeens kreeg ik een sijn terug het was gewoon een grote flits. Was het een vliegtuig een ufo iets ander ik weet het niet, maar ik was wel heel snel terug naar binnen
. hééél raar ,maar ik denk dat het een vligtuig was.
Wel ik ken ook een paar verhaaltjes over geesten en ufo's:
Mijn vriendin heeft me ooit eens vertelt dat ze geesten op geroepen had met zo'n letter bord en ze hadden zo op een gegeven moment contact met zo'n een geest en nu bleek dat deze vrouw uit 1400 en zoveel kwam en dat ze vermoord was door haar man ofzo.Op het einde zei de geest dat ze voor het verbreken van haar rust gestraft zouden worden en toen ze weer wegging, gingen alle kaarsjes uit rondhun, de dag nadien zijn degene die haar opgeroepen hebben gevallen inde modder op een scouts uitstapje.Ik heb dit van een bron die ik zeker kan vertrouwen aangezien ze mijn lief is
Ook heb ik eens zelf iets heel raars meegemaakt: op een avond toen ik bij mijn grootouders bleef slapen en naar het toilet ging die buitenstond, had ik mijn zaklamp meegenomen omdat je anders geen steek ziet. Toen ik daarna naar de sterren keek besloot ik even met met zaklamp flitsen naar de lucht te maken en naar overvliegende vliegtuigen en opeens kreeg ik een sijn terug het was gewoon een grote flits. Was het een vliegtuig een ufo iets ander ik weet het niet, maar ik was wel heel snel terug naar binnen
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
- Sjoerd
- Lid
Bron: http://nieuws.fok.nl/nieuws/41109Twee Britse onderzoekers beweren dat er een spook rondwaart in het Gelderse kasteel Doorwerth. Niet alleen warmte- en trillingssensoren hebben 'iets' waargenomen, ook wisten de Britten de verschijning vast te leggen op beeld. De onderzoekers kwamen in februari naar Doorwerth naar aanleiding van verhalen over een spook in het kasteel.
De beelden die in de Ridderzaal van het kasteel werden gemaakt, laten een witte vlek zien. Volgens de onderzoekers daalde de temperatuur in de zaal met ruim anderhalve graad op het moment dat de schim opdoemde. De ontdekking van het spook is voor het Britse televisieprogramma The Most Haunted aanleiding om in juli ook naar het kasteel te komen. De makers van het BBC-programma willen dan eveneens proberen het spook op beeld vast te leggen. Omroep Gelderland vertoonde vanavond al de eerste beelden van het 'spook van kasteel Doorwerth'.
Bron: http://www.omroepgelderland.nl/Op de beelden van de Engelse onderzoekers Jack Lomax en Timothy Mulder is te zien hoe een verschijning zich manifesteert in de Ridderzaal van kasteel Doorwerth. De onderzoekers zaten op dat moment in de keldergewelven eronder. Uit het rapport van de twee onderzoekers blijkt bovendien, dat op het moment van de verschijning de temperatuur in de Ridderzaal met ruim anderhalve graad daalde. De foto’s zijn beelden afkomstig van de video-opnamen, die gemaakt werden tijdens het onderzoek eind februari dit jaar. Wie of wat de verschijning zou zijn is niet bekend. Als gevolg van de ontdekking komt het Engelse TV-programma The Most Haunted begin juli opnamen maken op kasteel Doorwerth.
Op de link staat ook een foto!
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Stephen E. Ambrose
- Proos
- Technisch beheerder

- Gegeven: 19 keer
- Ontvangen: 36 keer
Volgende keer maar een fotorolletje van een echt merk gebruiken denk ik zo..... Sommige reacties op fok zijn trouwens best grappig.
-edit- hmm, correctie: volgende keer een fatsoenlijke (merk) videocamera gebruiken
-edit- hmm, correctie: volgende keer een fatsoenlijke (merk) videocamera gebruiken
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
-
Yorick
- Lid
ik denk dat je voor alles open moet staan en eigenlijk niks buiten kan sluiten..
de mens is veels te onwetend om iets te kunnen bestemepelen als DE WAARHEID... daar zijn wij veel te dom voor!
wij nemen maar van alles aan dat 'bewezen' zou zijn door wetenschappers of door een of andere priester of iets wat in een oud boek staat (bijbel, koran, enz).....
maar het scheppingsverhaal vind ik toch wel erg onlogisch, ik zeg neit dat het NIET KAN, maar het klinkt niet aannemelijk.... de aarde is in 7 dagen gemaakt... jah maar waar zijn de dinosauriers, Lucy, Mammoeten, enz dan gebleven?
ik vind dit een enorm interessant topic, maar ik moet helaas weg... blijf het zekers wel volgen, over dit topic heb ik al vele discussies gehad met m'n vriendin
de mens is veels te onwetend om iets te kunnen bestemepelen als DE WAARHEID... daar zijn wij veel te dom voor!
wij nemen maar van alles aan dat 'bewezen' zou zijn door wetenschappers of door een of andere priester of iets wat in een oud boek staat (bijbel, koran, enz).....
maar het scheppingsverhaal vind ik toch wel erg onlogisch, ik zeg neit dat het NIET KAN, maar het klinkt niet aannemelijk.... de aarde is in 7 dagen gemaakt... jah maar waar zijn de dinosauriers, Lucy, Mammoeten, enz dan gebleven?
ik vind dit een enorm interessant topic, maar ik moet helaas weg... blijf het zekers wel volgen, over dit topic heb ik al vele discussies gehad met m'n vriendin
"Arnhem bridge. And hold it!"