NVA / DDR in beeld en geluid

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
hastafidel
Lid

Re: NVA / DDR in beeld en geluid

Bericht door hastafidel »

Mooi fragment Pietertje. Het is afkomstig van de dvd 'Dienen bei der NVA'. Ik heb deze DVD ooit gekocht in het DDR Museum in Berlijn. Deze dvd is absoluut aan te raden (veel waar voor je geld) en tegenwoordig voor een appel en een ei te kopen op ebay.

Afbeelding
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
Volkspolizei
Lid

Bericht door Volkspolizei »

Vanochtend "Dienen bei der NVA" gekocht voor € 11,50 (incl. verzendkosten) via Ebay.de.

Gisteren via Youtube Ehrenparade der NVA bekeken.
"One man's rubbish is another man's treasure"
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

En voor ieder die goed Duits kan en humor ook wel ziet zitten zo in de koude winter;

DVD is op Ebay ook te koop voor een tientje incl. verz., en op Youtube helemaal te zien in wat mindere kwaliteit... Zitten geen ondertitels bij x) Maar wir sprechen goed Deutsch oder?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
hastafidel
Lid

Zoll - in deinem Interesse - DDR 1961

david879
Lid

Bericht door david879 »

Verschillende filmpjes (vanuit een auto) over een tocht door de DDR, beginnende bij Helmstedt–Marienborn (Checkpoint Alpha)

Totaal 7 "Folgen"

Verder is het Youtube Kanaal van Ingsoc75 zeker de moeite waard!

http://www.youtube.com/user/Ingsoc75#p/u/45/-NY6fepg48o
hastafidel
Lid

Leuk filmpje! Ben afgelopen jaar nog in Marienborn geweest. De grenspost ligt er maar 'runtergekommen' bij. Ik vind het een schande dat de Duitse overheid geen geld steekt in de restauratie van dit monument.
david879
Lid

Bericht door david879 »

Idd, vorige week nog langs gereden! Ligt er maar een beetje te verrotten, allemaal groen van de algen...
david879
Lid

Bericht door david879 »

In Call of Duty zit een map die wel wat met de DDR te maken heeft, vanaf 4.47! Wat vinden jullie ervan?
hastafidel
Lid

Grappig, je ziet de berlijnse muur en een wachturm. Verder kan ik niet zien of er grenztruppen of nva soldaten lopen.
D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

Hmm, het verbaast me dat onderstaand filmpje nog niet in dit topic staat! Persoonlijk mijn favoriet. :)

Met vriendelijke groet,

Koen.

Jan Klaassen
Lid

Mooi filmpje! Bedankt voor het plaatsen ;)
Xray
Lid

Bericht door Xray »

pietertje schreef:
een filmpje over hoe het prachtige uniform tot stand gekomen is:)
Even een vraagje over dit filmpje.
Mijn duits is niet zo heel goed, ik hoor dat er wel wat aandacht aan besteedt wordt, maar kan er niet uithalen wat precies, dus wie weet kunnen jullie mij antwoord geven.

Hoe werdt er op dit uniform gereageerd? Aangezien dit toch wel heel veel op het Wehrmacht uniform lijkt. Is daar meer van bekend?
hastafidel
Lid

Het waren de Russen, bij monde van Bulganin, die tegen Generaal Heinz Hoffmann zei: "'Ihr seid doch Deutsche! Warum tragt ihr nicht auch Deutsche Uniformen?" Heinz Hoffmann droeg toen ter tijd een KVP uniform dat deed denken aan de Russische uniformen. Een jaar later droeg de NVA/KVP de Pruisische uniformen die doen denken aan de Wehrmachtuniformen. Zelf denk ik dat dit een ingestudeerde propagandastunt was. De Bundeswehr droeg namelijk uniformen die sterk beïnvloed waren door de USA. Door het dragen van het oude Duitse uniform liet de DDR zien het onafhankelijke Duitsland te zijn dat autonoom opereerde en niet onder invloed stond van een bezetter (zoals de BRD).

Binnen het Warschaupact werd er redelijk positief gereageerd omdat het een Russische suggestie was om weer in dit uniform te klimmen. Niettemin werden de NVA militairen niet ingezet bij het neerslaan van de Praagse revolutie in 1968. Aanvankelijk was dit wel de bedoeling. Men vond echter op het laatste moment (de nva stond al klaar aan de grens) dat men het de bevolking niet kon aandoen om weer een leger in steingrau te zien binnentreden. Het bleef dus een Russische operatie.

In het westen zal men, net als in sommige tijdens de tweede wereldoorlog bezette Oostblokstaten, wel vreemd hebben opgekeken toen de NVA voor dit type uniform koos. Binnen de DDR zal het wél op een positieve manier hebben bijgedragen aan de vorming van een eigen identiteit als Duitse staat. Voor ons heeft het Wehrmachtuniform een zeer vieze bijsmaak, voor de Duitsers was het gewoon hun/een legeruniform.
Jan Klaassen
Lid

Wat er te zien is, vanaf +- 1.25, is precies het hele punt van deze uniformen. De Wehrmacht-uniformen waren absoluut GEEN basis-uniform. MAAR: alles gaat terug op de (zoals zij dat noemen) "nationale" 'Pruisische' uniformtraditie.
Ik geloof best dat, zoals de Generalmajor ook zegt, men geschrokken is van het uniform, omdat het inderdaad zeker leek op het uit WOII. Verder denken dan dat zal best even moeilijk geweest zijn.

En het eerste voorval in het filmpje gaat over H.Hoffmann, die door een Bulgaar bij de vorming van het Warschaupact van 1955 werd aangesproken op zijn 'khaki-uniform, dat bijna geheel hetzelfde was als dat van ons [de Bulgaar]'.

EDIT: de reactie van hastafidel verscheen terwijl ik aan het typen was, daaruit wordt ook al veel duidelijk :D
hastafidel
Lid

Sorry mijn reactie was niet echt een antwoord op je vraag. JK heeft dat inmiddels wel gedaan. Ik dacht dat het een korter filmpje was dat ik al eerder had gezien dus heb het niet helemaal gekeken.

Dit is volgens mij trouwens een moment uit de docu 'Dienen bei der NVA'. Mooie dvd.