Het Grote Schouderstukken Topic
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009

- Gegeven: 76 keer
- Ontvangen: 133 keer
Boek "Uniformen der Nationalen Volksarmee der DDR 1956-1986"
Het boek "Uniformen der Nationalen Volksarmee der DDR 1956-1986" is zeker niet compleet te noemen. Toen ik in 1990 begon met het aanleggen van mijn DDR Grenztruppen verzameling was dit het enige alles omvattende boek op het gebied van DDR militaria. Het is een boek wat nog in de DDR gedrukt is en dat zegt al genoeg. Staatssicherheit en Grenztruppen komen in het boek al helemaal niet ter sprake. Vanuit het standpunt van de DDR leiding gezien waren dit onderdelen waarover zo min mogelijk naar buiten (gepubliceerd) moest worden gebracht. Het beperkt zich dan ook alleen tot de reguliere NVA onderdelen. Ook al is het boek niet alles omvattend te noemen, het is voor DDR verzamelaars zeker een collectors item geworden.
Er zullen zeker meerdere mensen zijn die DDR militaria en dus ook DDR schouderstukken verzamelen. De vraag is alleen is er ook genoeg vraag naar zo'n compleet boek? De voorbereiding en de kosten voor zo'n boek zijn niet gering. Naar mijn mening zal de vraag naar dit soort gedrukte naslagwerken alleen maar afnemen en zullen er steeds meer websites over dit soort onderwerpen verschijnen. Dit zeg ik als iemand die een ruime grafische kennis en werkervaring heeft. Toegeven, ik heb ook nog graag een boek in mijn handen maar daar denkt de jongere generatie al anders over. Ipads gaan het helemaal maken. De link naar de DDR schouderstukken e.d. vind ik wel mooi. Bedankt in ieder geval, deze website kon ik namelijk nog niet.
Als ik tijd heb dan zal ik een foto maken van de geborduurde Offiziersschüler schouderstukken.
Er zullen zeker meerdere mensen zijn die DDR militaria en dus ook DDR schouderstukken verzamelen. De vraag is alleen is er ook genoeg vraag naar zo'n compleet boek? De voorbereiding en de kosten voor zo'n boek zijn niet gering. Naar mijn mening zal de vraag naar dit soort gedrukte naslagwerken alleen maar afnemen en zullen er steeds meer websites over dit soort onderwerpen verschijnen. Dit zeg ik als iemand die een ruime grafische kennis en werkervaring heeft. Toegeven, ik heb ook nog graag een boek in mijn handen maar daar denkt de jongere generatie al anders over. Ipads gaan het helemaal maken. De link naar de DDR schouderstukken e.d. vind ik wel mooi. Bedankt in ieder geval, deze website kon ik namelijk nog niet.
Als ik tijd heb dan zal ik een foto maken van de geborduurde Offiziersschüler schouderstukken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- Jan Klaassen
- Lid
Re: Het Grote Schouderstukken Topic
Die website is van de webshop gowenmilitaria (onder DDR-verzamelaars een alom bekende plaats), en toont allen de jaren '80.
Misschien is "Uniformen der NVA der DDR '56-'86" niet helemaal compleet, het vervolg daarop (moderne druk) "Uniformen der NVA der DDR '49-'90" is al een stuk completer. Is hoe dan ook een aanrader, ondanks dat er ongetwijfeld zaken te veel in staan, of zaken missen.
Een boek over allerlei uniformeffecten (waaronder ook een enorme lading aan schouderstukken, duidelijk weergegeven in kleur) is:
"Uniformeffekten der bewaffneten Organe der DDR - Spezialkatalog - Band II, Ministerium fur Nationale Verteidigung 1956-1990 und Ministerium fur Staatssicherheit 1957-1989" van Klaus Walther. Aanrader, en is hier en daar voor een leuk prijsje nog wel te vinden. Band I, over het Ministerium des Innern (VoPo en omstreken) is een stuk duurder helaas...
Misschien is "Uniformen der NVA der DDR '56-'86" niet helemaal compleet, het vervolg daarop (moderne druk) "Uniformen der NVA der DDR '49-'90" is al een stuk completer. Is hoe dan ook een aanrader, ondanks dat er ongetwijfeld zaken te veel in staan, of zaken missen.
Een boek over allerlei uniformeffecten (waaronder ook een enorme lading aan schouderstukken, duidelijk weergegeven in kleur) is:
"Uniformeffekten der bewaffneten Organe der DDR - Spezialkatalog - Band II, Ministerium fur Nationale Verteidigung 1956-1990 und Ministerium fur Staatssicherheit 1957-1989" van Klaus Walther. Aanrader, en is hier en daar voor een leuk prijsje nog wel te vinden. Band I, over het Ministerium des Innern (VoPo en omstreken) is een stuk duurder helaas...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
- Jabnus
- Lid

Dank voor de links, die boeken moeten we dus zien te scoren. Net even rondgekeken en ze zijn aan de prijs. in ieder geval toegevoegd aan de wenslijstje boeken (die ook met de dag langer aan het worden is
). Overigens kwam de link naar die referentiepagina van Jan Klaasen (ere wie ere toekomt
)
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009

- Gegeven: 76 keer
- Ontvangen: 133 keer
DDR schouderepauletten

Als eerste een foto van een paar gedekte schouderepauletten van een Offiziersschüler 3.Studienjahr. Deze variant is van voor 1986 waarbij de letter S op de epauletten is geborduurd.

Vervolgens een foto van een greep uit de verzameling schouderepauletten van de Grenztruppen der DDR.
Bovenste rij v.l.n.r.; Soldat, Gefreiter-Postenführer, Oberfeldwebel en Fähnrichschüler 2.Studienjahr.
Onderste rij v.l.n.r.; Offiziersschüler 2.Studienjahr, Fähnrich (Grenzbrigade Küste), Oberfähnrich, Leutnant en Oberst.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- Memory
- Lid
Die mogen er best zijn!
Mooie schouderstukken!
Ik heb er zelf vandaag ook nog wat binnengehaald, foto komt morgen!
Alex
Mooie schouderstukken!
Ik heb er zelf vandaag ook nog wat binnengehaald, foto komt morgen!
Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
- Memory
- Lid
De Heren van de Pioniers mochten hier ook wel eens vertegenwoordigt worden:

Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
- Memory
- Lid
En ook de Panzer troepen doen mee 
overigens zoek ik nog steeds een panzer uniform...

@jan klaassen, die 1. Schouderstukken Wasserwirtschaft. zijn dat niet gewoon als rang Stabsfähnrich? of heet dat binnen de Wasserwirtschaft anders?
Alex
overigens zoek ik nog steeds een panzer uniform...

@jan klaassen, die 1. Schouderstukken Wasserwirtschaft. zijn dat niet gewoon als rang Stabsfähnrich? of heet dat binnen de Wasserwirtschaft anders?
Alex
- Jan Klaassen
- Lid
Ah, panzer-rosa! Die was nog niet voorbij gekomen 
En de WaWi schouderstukken: ik heb werkelijk geen idee... Die organisatie ben ik niet mee bekend helaas. Ze zullen denk ik alleen niet NVA-rangen hebben overgenomen (in naam dan), dat zou het toch net weer iets teveel op een legeronderdeel hebben doen lijken, terwijl het een overheidsinstelling was zonder wapens...
En de WaWi schouderstukken: ik heb werkelijk geen idee... Die organisatie ben ik niet mee bekend helaas. Ze zullen denk ik alleen niet NVA-rangen hebben overgenomen (in naam dan), dat zou het toch net weer iets teveel op een legeronderdeel hebben doen lijken, terwijl het een overheidsinstelling was zonder wapens...
- Memory
- Lid
Ben er al achter wat het is 
is een zogenoemde Water Management afdeling (rode rand) met de rang Sekretär.
overigens zie ik dat in het WaWi ook nog genoeg zeer bijzondere schouderstukken zijn te vinden!
is een zogenoemde Water Management afdeling (rode rand) met de rang Sekretär.
overigens zie ik dat in het WaWi ook nog genoeg zeer bijzondere schouderstukken zijn te vinden!
- Jan Klaassen
- Lid
Spreek me d'r niet van
Maar goed, dan komt daar nog zo'n beetje elke geüniformeerde eenheid in de DDR bij (want die waren er heeeeeeel veel)... Dat worden heel veel schouderstukken!
- Memory
- Lid
Ik heb de tijd
en aangezien ik een aantal eenheden bijna tegen het complete aan heb, is het tijd om ook weer wat nieuws te zoeken!
- Jan Klaassen
- Lid
Voor post #2451 toch maar een zo goed mogelijke manier gezocht (en hopelijk ook gevonden...) om schouderstukken op-de-jas te tonen. Allemaal loshalen, fotograferen en weer vastmaken kost toch wel net iets te veel tijd ^^
1. Volksmarine

V.l.n.r.: Kapitan zur See, Fregattenkapitan, Leutnant zur See, Oberfahnrich.
2. Grenztruppen der DDR

V.l.n.r.: Oberstleutnant, Oberleutnant, Leutnant (vroegere versie met kleinere sterretjes, oude knoop), Unterleutnant, Offiziersschuler 3. Studienjahr, Stabsoberfahnrich, Stabsfeldwebel, Soldat.
O en @Memory: wat voor een panzer-uniform zoek je eigenlijk? Op ebay komen geregeld uniformpjes voorbij (gewone "Landstreitkrafte") die met een paar schouderstukken-Panzer direct ook panzer-uniformen zijn. Of zoek je oudere versies?
1. Volksmarine

V.l.n.r.: Kapitan zur See, Fregattenkapitan, Leutnant zur See, Oberfahnrich.
2. Grenztruppen der DDR

V.l.n.r.: Oberstleutnant, Oberleutnant, Leutnant (vroegere versie met kleinere sterretjes, oude knoop), Unterleutnant, Offiziersschuler 3. Studienjahr, Stabsoberfahnrich, Stabsfeldwebel, Soldat.
O en @Memory: wat voor een panzer-uniform zoek je eigenlijk? Op ebay komen geregeld uniformpjes voorbij (gewone "Landstreitkrafte") die met een paar schouderstukken-Panzer direct ook panzer-uniformen zijn. Of zoek je oudere versies?
- Memory
- Lid
Ik zoek inderdaad een oudere versie
heb me nu ook op blumentarn toegelegd, dus nog genoeg tedoen 
Een gewone moet ik trouwens ook nog, maar dat kan ik nog wel regelen
Een gewone moet ik trouwens ook nog, maar dat kan ik nog wel regelen
- Jan Klaassen
- Lid
Een oudere, dat wordt buideltasterij (wat een woordenuitvinderij!)
Ik zou op ebay.de geregeld kijken bij verkoper uwe.und.elke (die ken je misschien al wel). Die verkoopt nog wel eens wat (geen blumentarn, maar wel zo af en toe wat panzer) waar je wat aan zou kunnen hebben!
- Jabnus
- Lid

@Jan Klaassen: Mooie stukken!!! (maar mijn god, als je ze spaart compleet met de bijbehorende uniformen...
).
Het ziet er in ieder geval erg indrukwekkend uit zo.
Als ik het red zal ik van de week ook weer wat stukken op foto gooien.
Het ziet er in ieder geval erg indrukwekkend uit zo.
Hier was ik dus benieuwd naar en mn angst begint waarheid te wordenSpreek me d'r niet van Maar goed, dan komt daar nog zo'n beetje elke geüniformeerde eenheid in de DDR bij (want die waren er heeeeeeel veel)... Dat worden heel veel schouderstukken!
Als ik het red zal ik van de week ook weer wat stukken op foto gooien.