DDR/NVA Babbelbox

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
laurens jan
Lid
Gegeven: 26 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: DDR/NVA Babbelbox

Bericht door laurens jan »

Ja !
nu de baton's nog maar ja !
laurens jan
Lid

Hey ik heb hier nog een lijstje gevonden met wat de letter voor jaartal is in een pet moet ik die even op het forum zetten?
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Is altijd handig om bij de hand (of onder een enkele muisklik) te hebben.

We hebben dit lijstje staan in het volgende topic ("Cursus NVA voor beginners"):
http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=63&t=26380

Ook heeft gowenmilitaria (een autoriteit op het gebied van NVA - in handelswaar dan ;) ) ook de lijst op z'n website staan.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 76 keer
Ontvangen: 133 keer

Bericht door asjemenou »

Memory schreef:deze Trabi stond toen ik de foto heb gemaakt (mei 2012) nog in Overloon....
Deze "cabrio" Trabant werd aangeduid als de P601A en was o.a. in gebruik bij de Grenztruppen der DDR. Bij de 2 takt vrienden Nederland is er iemand die zo'n P601A heeft. Deze P601A heeft echter niet in het Oost-Duitse leger dienst gedaan maar is afkomstig van een DDR boswachter.
laurens jan schreef:Ja !
Normaal gesproken worden de batons toch tezamen met de medailles in een doosje geleverd?!
Wat betaal je vandaag de dag nu voor zo'n partijtje DDR medailles?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Memory
Lid

Bericht door Memory »

asjemenou schreef:
Memory schreef:deze Trabi stond toen ik de foto heb gemaakt (mei 2012) nog in Overloon....
Deze "cabrio" Trabant werd aangeduid als de P601A en was o.a. in gebruik bij de Grenztruppen der DDR. Bij de 2 takt vrienden Nederland is er iemand die zo'n P601A heeft. Deze P601A heeft echter niet in het Oost-Duitse leger dienst gedaan maar is afkomstig van een DDR boswachter.
Normaal gesproken worden de batons toch tezamen met de medailles in een doosje geleverd?!
Dank voor de informatie over de trabant. Hopen dat ik de betreffende auto ooit rijdend in NL kan zien.

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
laurens jan
Lid

asjemenou schreef:

Nou bijna niks! :wink:
asjemenou

Bericht door asjemenou »

Memory schreef: Dank voor de informatie over de trabant. Hopen dat ik de betreffende auto ooit rijdend in NL kan zien.

Alex
Website naar 2-takt vrienden Nederland: http://nieuw.2tvn.nl/

Het is best leuk om deze veelal DDR gefabriceerde auto's te bekijken. Wanneer ik zo'n partij van die Trabanten, Wartburgs e.d. bij elkaar ziet dan moet ik altijd weer denken aan november 1989 toen deze DDR voertuigen in lange rijen voor de toenmalige Oost-West grensovergangen stonden te wachten. De typische uitlaatlucht wat deze auto's produceerden vergeet je dan ook nooit meer.

Pardon, wilde je bericht quoten, maar klikte per abuis op 'wijzigen', vandaar dat je bericht er een beetje anders uit ziet (Kugel)!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Bedankt voor de info asjemenou!

En; hij is binnen (de uniform-set van 1 persoon dan)! De doos weegt een enorme 14.2 kg - meer dan verwacht. De items zijn nog beter dan verwacht en gezien op de foto. Morgen hoop ik alles op een rijtje te hebben en foto's te kunnen tonen ;-)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
laurens jan
Lid

Oei klinkt goed ik kan haast niet wachten!
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 11 keer

Bericht door Kugelblitz »

laurens jan schreef:Oei klinkt goed ik kan haast niet wachten!
Klinkt zeker goed!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
laurens jan
Lid

Kugelblitz schreef:
laurens jan schreef:Oei klinkt goed ik kan haast niet wachten!
Klinkt zeker goed!
Hier zijn alleen verstandige mensen! :P
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 11 keer

Bericht door Kugelblitz »

asjemenou schreef:
Memory schreef: Dank voor de informatie over de trabant. Hopen dat ik de betreffende auto ooit rijdend in NL kan zien.

Alex
Website naar 2-takt vrienden Nederland: http://nieuw.2tvn.nl/

Het is best leuk om deze veelal DDR gefabriceerde auto's te bekijken. Wanneer ik zo'n partij van die Trabanten, Wartburgs e.d. bij elkaar ziet dan moet ik altijd weer denken aan november 1989 toen deze DDR voertuigen in lange rijen voor de toenmalige Oost-West grensovergangen stonden te wachten. De typische uitlaatlucht wat deze auto's produceerden vergeet je dan ook nooit meer.

Pardon, wilde je bericht quoten, maar klikte per abuis op 'wijzigen', vandaar dat je bericht er een beetje anders uit ziet (Kugel)!
Vertel eens? Kwam dit denk je door de brandstof, of door de verbranding van de motor?
Vind het altijd een beetje 'griezelige' autootjes, natuurlijk is er niks engs aan auto's, maar ze hebben iets naar op de een of andere manier...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Naamloos
Lid

Bericht door Naamloos »

Dat kwam omdat de Trabant een tweetakt motor had ;) Al bestonden er wel 4 takt varianten met een Volkswagen motor, maar deze waren niet zo populair omdat de auto hierdoor een stuk duurder werd.
asjemenou

Bericht door asjemenou »

Kugelblitz schreef: Vertel eens? Kwam dit denk je door de brandstof, of door de verbranding van de motor?
Ik denk door allebei. Een tweetakt benzinemotor (wat in een Trabant ligt) is qua verbranding vervuilender dan een viertakt motor. Komt bij dat de benzine die destijds in de DDR verkrijgbaar was, en waarschijnlijk in het gehele Oostblok, meer lood bevatte dan bij ons in het Westen. Dit was goed te ruiken in het toenmalige Oost-Europese wegverkeer.
Eind tachtiger jaren waren wij in het Westen al redelijk milieubewust. Een auto uitgerust met een katalysator was bij ons toen al redelijk standaard. In het Oostblok waren ze toen nog niet zo milieubewust.
Kugelblitz schreef: Vind het altijd een beetje 'griezelige' autootjes, natuurlijk is er niks engs aan auto's, maar ze hebben iets naar op de een of andere manier...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Waarschijnlijk komt dit door het model van de Trabant zelf en het feit dat de Trabant onlosmakelijk is verbonden met de toenmalige DDR en het communistische regiem wat daar toen heerste. Het model van de Trabant was voor onze maatstaven eind jaren tachtig al dik veroudert. Dit gold overigens ook voor de milieu eisen.

Wat de bewering van Naamloos betreft, het klopt dat er Trabanten zijn die zijn uitgerust met een viertakt benzinemotor van een Volkswagen Polo. Echter deze zijn pas na de Wende gefabriceerd. Omdat de DDR bewoners in die periode liever een tweedehands westerse auto kochten dan een verbeterde Trabant was deze versie gedoemd te mislukken.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 22 okt 2012, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
asjemenou

DDR industrieel erfgoed

Bericht door asjemenou »

Wel een leuk idee zo'n DDR babbelbox. Het industrieel erfgoed van de DDR, wat niet alleen uit NVA uniformen bestaat, kun je tot op de dag van vandaag nog overal tegenkomen. Immers de DDR was tot eind jaren tachtig hèt land waar je goedkoop producten kon laten maken zoals men dat vandaag de dag in China laat doen.
Met name de HEMA liet destijds veel van haar koopwaar in de DDR fabriceren. Ook bij Blokker kon je kledinghangers "Made in GDR" kopen.
Een zeer bekend DDR exportproduct in die dagen was de Praktica fotocamera. Deze Praktica fotocamera's werden grotendeels in het westen verkocht en waren zo een manier voor het Oost-Duitse regiem om de broodnodige westerse valuta binnen te halen.

Afbeelding

Regelmatig schiet ik nog een fotorolletje vol met zo'n Praktica fotocamera. Op zich is er niets mis met zo'n analoge fotocamera.
Je kunt er prima DDR gerelateerde objecten mee fotograferen;

Afbeelding

DDR Abzeichen.
Camera: Praktica MTL-5
Lens: Pentacon 1.8/50 mm.
Belichting: 1/30 seconde F16.
Film: Ilford HP-5 400 ISO zwart/witfilm

Afbeelding

Leninplatz!
Camera: Praktica MTL-5.
Lens: Pentacon 2.8/29 mm.
Belichting: 1/30 seconde F8.
Film: Fuji Sensia 100 ISO diafilm.

Afbeelding

Trabant.
Lens: Pentacon 2.8/135 mm.
Belichting: 1/125 seconde F5,6.
Film: Fuji Superia 200 ISO negatieffilm.

maar dat behoeft natuurlijk niet;

Afbeelding

IJs.
Camera; Pentor super TL.
Lens; Meyer Oreston 1.8/50 mm.
Belichting; 1/125 seconde F16.
Film: Fuji Sensia 100 ISO diafilm.

Afbeelding

Windvaan.
Lens: Pentacon 4/300 mm.
Belichting: 1/60 seconde F8.
Film: Fuji Superia 200 ISO negatieffilm.