Doe-het-zelf mannequin

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Nico Roelofs
Lid

Bericht door Nico Roelofs »

Haha, nou ik weet niet of dat wel verstandig is. Ben de hele week aan het werken, dus heb zelf al vrij weinig vrije tijd. Het kost me een volle 1,5 dag om een pop te maken. Maar ik zal proberen een mooie bouwtekening te maken, zodat je zelf er 1 in elkaar kan knutselen.
robin.h
Lid

Bericht door robin.h »

Nico,mag ik vragen wat jij aan die hele pop hebt uitgegeven.(Dus alle pvc buizen etc. Niet het hoofd en de handen!)Want dan ga ik ook eens proberen zo'n pop te maken :)
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Nico Roelofs
Lid

Nou ik heb niet veel geld uitgegeven aan die poppen van mij. Dat komt omdat een oom van mijn timmerman is en daar krijg ik al het hout van. En veel pvc heeft me vader en oom van mij voor mij kunnen regelen. Het enige wat ik moest kopen was het jute, dat kost een paar euro. De pvc bochten moest ik af en toe ook kopen en dat verschilt per maat, en dat ligt tussen de 2 en 6 euro geloof ik. Ja en af en toe moest ik ook wel eens een stukkie pvc buis kopen omdat me vader of oom het niet kon regelen, en dat is ook euro werk. Voor mij zijn de poppen dus vrij goedkoop op hoofd en ahnden na dan. Maar als je alles zelf moet kopen dan kan het best wel eens duur worden met het hout.
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Als je dan nog wat voor mij kan regelen :P ik heb gewoon 2 poppen zelf inelkaar gezet met benen als PVC buizen, maar ze staan nogal wiebelig. De ene heeft een torso de andere heeft een kartonnen lichaampje :P en ik kna de voeten nergens kwijt
Nico Roelofs
Lid

Nou die voeten is heel makkelijk op te lossen. Je zaagt een mooi rondje uit een houten plaat die precies in jou pvs buis past. En op de onderkant van dat rondje schroef je weer een kort latje. En wat je dan ook kan doen is een heel klein latje van ongeveer 1 bij 1 cm en dan 4 cm lang bij de tenen vast schroeven. Dan staat je pop wat stabiler.
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

oke, bedankt
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Hallo Nico Roelofs,

Een aardig alternatief voor een "dure" etalagepop, maar wat ben je nu zo aan materiaal kwijt?.
Je kan ook van een vrouwen etalagepop een man maken :wink: .
Nico Roelofs
Lid

Ik heb ik aan materiaalkwijt, precieze hoeveelheden kan ik op het monet niet geven want dan moet ik eerst alles opmeten.

Voor de boven benen gebruik ik pvc van 110 mm doorsnede.
Voor de onder benen gebruik ik pvc van 80 mm doorsnede.
Voor de schouders gebruik ik 2 bochten van 45 graden van 80 mm doorsnede.
Voor de boven armen gebruik ik pvc van 80 mm doorsnede.
Voor de onder armen gebruik ik pvc van 60 of 63 mm doorsnede.
Voor de nek gebruik ik een pvc van 40 mm doorsnede

Verder gebruik ik van hout hechthout van 10 en 20 mm dik en panlatten van 20 bij 40 mm.
Het lichaam span ik op met jute. Op de foto heb ik plastic gebruikt, maar dit kwam omdat ik geen jute kon krijgen.
Ook aluminium strookjes.

Ja je kan ook een vrouwlijke pop ombouwen tot een man. Alleen het zijn meestal allemaal van die standaard poppen, waar je de armen maar in 1 stand kan zetten. Het voordeel van een pop zelf maken is dat je de armen in alle standen kan zetten als je zelf wilt. Plus dat je de pop zo kan maken dat het uniform er precies op past. Dat is zeker fijn als je een klein uniform hebt.
Zittende poppen zijn ook heel gemakkelijk om te maken. En dan kan je weer veel verschillende dingen doen met de benen.

De volgende pop die ik ga maken komt op zijn knieen te zitten. Iets wat ik nog niet geprobeerd heb te maken. Maar gaat helemaal goed komen.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Mooyman schreef:Hallo Nico Roelofs,

Een aardig alternatief voor een "dure" etalagepop, maar wat ben je nu zo aan materiaal kwijt?.
Je kan ook van een vrouwen etalagepop een man maken :wink: .
d'r 'dingen' erafzagen. Moet al pijnlijk zijn om er naar te kijken :P (zelfs bij een pop)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 31 keer

Bericht door earlymb »

Zeer mooie poppen Nico! Het zou inderdaad erg fijn zijn als je een bouwleiding zou willen plaatsen, want ze zien er beter uit dan de pop uit de originele posting. Ik denk dat je kosten kunt drukken door wel zo'n piepschuimen kop te gebruiken. :wink:

Je hebt trouwens ook een schitterende collectie! :)

MVG

David
Nico Roelofs
Lid

Beadnkt!! Zodra ik tijd heb en ik denk dat ik dat van het weekend heb zal ik een begin maken met bouwtekening.
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:Ik heb ik aan materiaalkwijt, precieze hoeveelheden kan ik op het monet niet geven want dan moet ik eerst alles opmeten.

Voor de boven benen gebruik ik pvc van 110 mm doorsnede.
Voor de onder benen gebruik ik pvc van 80 mm doorsnede.
Voor de schouders gebruik ik 2 bochten van 45 graden van 80 mm doorsnede.
Voor de boven armen gebruik ik pvc van 80 mm doorsnede.
Voor de onder armen gebruik ik pvc van 60 of 63 mm doorsnede.
Voor de nek gebruik ik een pvc van 40 mm doorsnede

Verder gebruik ik van hout hechthout van 10 en 20 mm dik en panlatten van 20 bij 40 mm.
Het lichaam span ik op met jute. Op de foto heb ik plastic gebruikt, maar dit kwam omdat ik geen jute kon krijgen.
Ook aluminium strookjes.

Ja je kan ook een vrouwlijke pop ombouwen tot een man. Alleen het zijn meestal allemaal van die standaard poppen, waar je de armen maar in 1 stand kan zetten. Het voordeel van een pop zelf maken is dat je de armen in alle standen kan zetten als je zelf wilt. Plus dat je de pop zo kan maken dat het uniform er precies op past. Dat is zeker fijn als je een klein uniform hebt.
Zittende poppen zijn ook heel gemakkelijk om te maken. En dan kan je weer veel verschillende dingen doen met de benen.

De volgende pop die ik ga maken komt op zijn knieen te zitten. Iets wat ik nog niet geprobeerd heb te maken. Maar gaat helemaal goed komen.

Bedankt voor al deze informatie, maar daar ik twee linker handen heb en rechts ben is het voor mij niet mogelijk een dergelijke pop in elkaar te sleutelen :wink: .
Mijn vraag was dan ook eigenlijk wat je nu kwijt bent aan materiaal?, wat het bij elkaar gaat kosten zodat de lak niet duurder wordt dan de brief :wink: .
Nico Roelofs
Lid

Uh, nou op het hoofd en handen na kost de pop voor mij vrij weinig omdat ik vrijwel alle materialen gratis kan krijgen via familie. Als ik iets moet kopen zoals een bochtje pvc ofzo dan ben ik een paar euro kwijt. Maar ik weet wel dat hechthout vrij prijzig is dus daarvoor zou ik dan een andere hout soort voor gebruiken. Dus wat al die materialen bij elkaar gaan kosten weet ik helaas niet.
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:Uh, nou op het hoofd en handen na kost de pop voor mij vrij weinig omdat ik vrijwel alle materialen gratis kan krijgen via familie. Als ik iets moet kopen zoals een bochtje pvc ofzo dan ben ik een paar euro kwijt. Maar ik weet wel dat hechthout vrij prijzig is dus daarvoor zou ik dan een andere hout soort voor gebruiken. Dus wat al die materialen bij elkaar gaan kosten weet ik helaas niet.
Dan is het misschien wel zo dat een etalagepop bijna even veel gaat kosten dan zo'n zelf in elkaar geknutseld ding, en dat kan de bedoeling niet zijn lijkt me :wink: .
Nico Roelofs
Lid

Jah klopt, het kan een dure pop worden jah. Dan kun je misschien gewoon beter een normale etalagapop kopen.