Pagina 3 van 3
Geplaatst: 22 jun 2005, 23:03
door GliderRider
Harro schreef:Is zo makkelijk om op een WO2 forum vol WO2 adepten de geschiedenisleraren af te zeiken. Maar hoe is jullie kennis over al die andere tijdvakken en onderwerpen waarover zij op de lerarenopleiding hebben moeten leren? Ik kan je zeggen dat WO2 HET onderwerp is waarbij wijsneuzen mij en mijn collega's proberen af te troeven (wat bij mij nog knap lastig is) maar dat ze qua kennis over b.v. jagers en boeren, de middeleeuwen, de industriële revolutie en de 19e eeuwse politieke stromingen ronduit (en ik gebruik deze term zonder twijfel) DOM zijn. Het tienfout aan idiote antwoorden kan ik opnoemen van wat jullie hier over WO2 produceren. Daar komt bij dat het in een klas hooguit één of twee mensen zijn die veel over WO2 denken te weten en dus al jaren van tevoren zeuren dat geschiedenis saai is en wanneer we nou eens over WO2 gaan leren. Onnozel gedoe.
De Leraar die ik had, kon het echt interessant maken. Bij de uitleg van het onstaan van de industriele revolutie begon hij in de vroege middeleeuwen en zo werkte hij naar de Industriele revolutie toe. En alles zo logisch en zo helder dat ik er zelfs een keer mijn pauze voor opgegeven heb om zijn verhaal af te luisteren. Het is inderdaad makkelijk om mensen op één bepaald onderwerp aan te vallen. Maar mijn leraar was nooit bang voor een discussie en er werd altijd veel gelachen tijdens zo'n gesprek. Zulke leraren mogen er van mij meer komen.

Geplaatst: 22 jun 2005, 23:06
door GliderRider
KevinP schreef:GliderRider schreef:Mijn oude geschiedenis leraar was er heilig van overtuigd dat de voornaam van Eisenhower "IKE" was. En niet Dwight.
Weet iemand trouwens waar de bijnaam IKE vandaan komt? (I like Ike)?
Ik weet niet welke van de gegeven antwoorden juist is, maar kijk eens
hier.
Hey Thanx KevinP.

Geplaatst: 22 jun 2005, 23:40
door Opgeheven account 1427
Het lerarenvak is meer dan kennis alleen. Denk aan het pedagogisch aspect... je moet met mensen (kinderen) om kunnen gaan, communicatief vaardig zijn en dit combineren met een ruime basiskennis van het vak op HBO-niveau. Geschiedenis is een vak dat samengaat met het 'vak' staatsinrichting. Ook actualiteiten bijhouden is belangrijk.
Nietwaar, Harro?
Harro schreef:...tienfout...
Niet 'tienvoud' toevallig?

Geplaatst: 23 jun 2005, 07:54
door Jeeper704
Mijn opmerkingen betrof leerlingen die eerst onze spreekbeurt moesten aanhoren en daarna er een samenvatting moesten van maken.
Over de leraar Geschiedenis hadden wij over het algemeen niet te klagen. Maar dan was er opeens Maatschappijleer bij en kwam er eigenlijk niks meer van "echte" geschiedenis bij.
Behalve wat kennis over WOII, interesseert Waterloo, Civil War 1861 - 1865, de Romeinse periode en de Griekse me ook wel serieus. Maar dan puur militair.
Ieder zijn meug zeggen ze bij ons.

Geplaatst: 23 jun 2005, 19:15
door Kilroy
Sbf.Koch schreef:Je wil niet weten hoeveel mensen denken dat de oorlog in '40 begon....
Onze lerares frans kwam ook oorspronkelijk uit frankrijk... ze sprak vloeibaar nederlands met een licht accent, maar zodra ze frans begon te praten... mijn hemel, net de TGV!
Hm, ik wil niet lullig doen, maar is het niet "vloeiend" nederlands i.p.v. "vloeibaar" nederlands ?

Geplaatst: 23 jun 2005, 19:23
door Jeeper704
Kilroy schreef:Sbf.Koch schreef:Je wil niet weten hoeveel mensen denken dat de oorlog in '40 begon....
Onze lerares frans kwam ook oorspronkelijk uit frankrijk... ze sprak vloeibaar nederlands met een licht accent, maar zodra ze frans begon te praten... mijn hemel, net de TGV!
Hm, ik wil niet lullig doen, maar is het niet "vloeiend" nederlands i.p.v. "vloeibaar" nederlands ?

Liquid Nederlands

Geplaatst: 23 jun 2005, 19:25
door Kilroy
GliderRider schreef:Mijn oude geschiedenis leraar was er heilig van overtuigd dat de voornaam van Eisenhower "IKE" was. En niet Dwight.
Weet iemand trouwens waar de bijnaam IKE vandaan komt? (I like Ike)?
'n passage uit :
http://www.course-notes.org/biographies ... nhower.htm
leert ons :
During his school days young Dwight was usually called Ike by his friends. The nickname stayed with him throughout his life. Ike's favorite school subjects were English, history, and geometry. In sports he starred in both basketball and football.
Geplaatst: 23 jun 2005, 21:35
door Opgeheven account 1427
Kilroy schreef:Sbf.Koch schreef:Je wil niet weten hoeveel mensen denken dat de oorlog in '40 begon....
Onze lerares frans kwam ook oorspronkelijk uit frankrijk... ze sprak vloeibaar nederlands met een licht accent, maar zodra ze frans begon te praten... mijn hemel, net de TGV!
Hm, ik wil niet lullig doen, maar is het niet "vloeiend" nederlands i.p.v. "vloeibaar" nederlands ?

vloeibaar nederlands wil zeggen 'spreken met consumptie'

Geplaatst: 25 jun 2005, 00:24
door Zitadelle
Ik heb goede herinneringen aan mijn leraar Frans. Deze man kon waanzinnig mooi vertellen over de Eerste Wereldoorlog in Frankrijk. Aan het eind van het jaar stond ik gemiddeld een 5, maar had hij wél mijn interesse in de Eerste Wereldoorlog gewekt.
De GS leraar die ik in de laatste jaren had, hield zich maar op het strategische niveau bezig met het verloop van de oorlog en hij wist niet de details, maar dat werd ook niet gevraagd van hem. Gelukkig had hij wél een stapel docu's liggen over de Tweede Wereldoorlog die hij maar afspeelde zodat de info over het algemeen juist was.
Geplaatst: 25 jun 2005, 09:23
door Opgeheven account 1427
Hey Zitadelle, gefeliciteerd met je 777e post! mooi getal... the lucky number
