NVA
- Jan Klaassen
- Lid
Re: NVA
Toch staat er een plaatje van in het boek 'Kopfbedeckungen der DDR' van Wilhelm Zoller, als zijnde uitgaansbaret. Zal vanmiddag of morgen wel even een fototje maken... Bijvoorbeeld op gowen staan ze niet, en heb ze op internet ook nog nooit gezien. En voor een prijs van 20 euro gok ik ook dat het een fake was x)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
- hastafidel
- Lid
Lijkt me idd een fake.
D'r waren alleen oranje baretten met oranje/witte insignes en donker grijze baretten met respectievelijk wit/donkergrijze insignes.

De kokarde is wel gaande halverwege jaren 70 en ide jaren nogmaals 80 veranderd. Officieren hadden eerst een metalen kokarde en onderofficieren geen parachute. Daarna kregen onderofficieren wel een parachute en de officieren een gestikte kokarde (eikenbladeren). Vervolgens kregen ook onderofficieren naar mijn weten eikenbladeren. Dat laatste weet ik echter niet zeker. De strichtarn baret was een onofficiële handgemaakte productie die niet door fallschirmjäger gedragen werd maar door verkenningseenheden.
Je kunt echte baretten meestal herkennen door de luchtgaten aan de zijkanten en de 'veters' waarmee je de maat kunt verstellen. Ook hebben alle FJ baretten een Plastic ruitvormig venster aan de binnenkant zoals de petten.
D'r waren alleen oranje baretten met oranje/witte insignes en donker grijze baretten met respectievelijk wit/donkergrijze insignes.

De kokarde is wel gaande halverwege jaren 70 en ide jaren nogmaals 80 veranderd. Officieren hadden eerst een metalen kokarde en onderofficieren geen parachute. Daarna kregen onderofficieren wel een parachute en de officieren een gestikte kokarde (eikenbladeren). Vervolgens kregen ook onderofficieren naar mijn weten eikenbladeren. Dat laatste weet ik echter niet zeker. De strichtarn baret was een onofficiële handgemaakte productie die niet door fallschirmjäger gedragen werd maar door verkenningseenheden.
Je kunt echte baretten meestal herkennen door de luchtgaten aan de zijkanten en de 'veters' waarmee je de maat kunt verstellen. Ook hebben alle FJ baretten een Plastic ruitvormig venster aan de binnenkant zoals de petten.
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
- Jan Klaassen
- Lid
Heb net de laarzen binnengekregen! Maar de paren zijn verschillend; heb vier verschillende zolen.
Iemand verdere info over wat deze paren nu precies zijn (parade/dienst/....)?
Hier de eerste soort;

Laars met hout op het voorste gedeelte en het middelste gedeelte van de laars. Rubberen hak. Glad leder met cremekleur binnenleder.
Soort twee;

Vreemd weinig profiel, beetje ribbelig; meer niet. Dacht zelf dat dit paar iets ouder is?
Soort drie;

Deed me een beetje denken aan van die grote bergschoenen, maar is eigenlijk nog het mooiste en hoogste paar met eveneens glad leder en cremekleur leder binnenin.
Soort vier;

Zelfde soort profiel als mijn EM dienstlaarzen volgens mij...ook hier glad leder en cremekleurige binnenvoering.
En hoe kan ik aan de stempeling zien hoe oud ze zijn (kan dat uberhaupt wel?)? Staat een enorme hoeveelheid cijfers in, maar zie in veel gevallen geen hoofdlettercode zoals dat in jasjes wel zo is.
Iemand verdere info over wat deze paren nu precies zijn (parade/dienst/....)?
Hier de eerste soort;

Laars met hout op het voorste gedeelte en het middelste gedeelte van de laars. Rubberen hak. Glad leder met cremekleur binnenleder.
Soort twee;

Vreemd weinig profiel, beetje ribbelig; meer niet. Dacht zelf dat dit paar iets ouder is?
Soort drie;

Deed me een beetje denken aan van die grote bergschoenen, maar is eigenlijk nog het mooiste en hoogste paar met eveneens glad leder en cremekleur leder binnenin.
Soort vier;

Zelfde soort profiel als mijn EM dienstlaarzen volgens mij...ook hier glad leder en cremekleurige binnenvoering.
En hoe kan ik aan de stempeling zien hoe oud ze zijn (kan dat uberhaupt wel?)? Staat een enorme hoeveelheid cijfers in, maar zie in veel gevallen geen hoofdlettercode zoals dat in jasjes wel zo is.
- hastafidel
- Lid
Paar 1 en 4 lijken mij zeker nva. Als paar 1 glatt leder is dan is zijn het paradelaarzen. Dit eerste type met leren zolen is volgens mij tot begin jaren 70 gebruikt. Het tweede type zegt mij niets... Vraag me af op het nva laatzen zijn maar ik kan dan ook niet de rest zien op de foto. Paar 3 heeft een dubieus profiel.... ook nog nooit gezien? Ik moet de rest zien om iets te kunnen zeggen... Paar 4 zijn tweede type paradelaarzen gebruikt vanaf ergens in de jaren '70 tot en met '90. De lettercode moet volgens mij bij de laatste types volgens mij wel in staan. Moet je nog wat laarzen kwijt? Ik heb zeker belangstelling.
- Jan Klaassen
- Lid
Ik zal nog even kijken, morgen even een foto nemen van paar nr. 2 en paar nr. 3. Gebruikte de Bundeswehr ook deze soort laarzen? Misschien is het wel west-duits dan...maar ok; even afwachten tot het weer licht is en ik weer foto's kan maken!
Verder kan ik best wat laarzen kwijt ja, ze staan nu een beetje in de weg. Wat is de waarde ongeveer van paar nr. 1 (degene tot begin 1970) en paar nr. 4 (de andere dan)? Moet wel bij gezegd worden dat ze ongeveer maat 26.5 zijn...dus niet zo groot.
grt,
Eric
Verder kan ik best wat laarzen kwijt ja, ze staan nu een beetje in de weg. Wat is de waarde ongeveer van paar nr. 1 (degene tot begin 1970) en paar nr. 4 (de andere dan)? Moet wel bij gezegd worden dat ze ongeveer maat 26.5 zijn...dus niet zo groot.
grt,
Eric
- Jan Klaassen
- Lid
Nu hier de nieuwste foto's;
Allereerst het 'type 3' (zoals in de post hierboven) met het dubieuze profiel;

De stempeling komt vrijwel totaal overeen met de andere paren...maar wat zijn ze nou precies (zijn inderdaad erg grof profiel...).
En dan 'type 2', degene met praktisch geen profiel;

Te zien is dat het TGL gestempeld is. Nu heb ik even op internet rondgekeken, en kwam erachter dat vershillende 'dark collar' uniformen ook TGL gestempeld zijn...heeft dat er misschien iets mee te maken? Ook heb ik al ergens NVA laarzen met TGL stempeling langs zien komen (wehrmacht awards forum), maar daar stond verder niets van info bij over leeftijd, gebruik etc; hoop het dus van jou te horen!! Ze lijken me sowieso al wat ouder, omdat het leer binnenin niet zo licht is als het bij de anderen wel zo is...
En even dus om het helemaal duidelijk te krijgen; de Bundeswehr gebruikte andere laarzen toch?
Allereerst het 'type 3' (zoals in de post hierboven) met het dubieuze profiel;

De stempeling komt vrijwel totaal overeen met de andere paren...maar wat zijn ze nou precies (zijn inderdaad erg grof profiel...).
En dan 'type 2', degene met praktisch geen profiel;

Te zien is dat het TGL gestempeld is. Nu heb ik even op internet rondgekeken, en kwam erachter dat vershillende 'dark collar' uniformen ook TGL gestempeld zijn...heeft dat er misschien iets mee te maken? Ook heb ik al ergens NVA laarzen met TGL stempeling langs zien komen (wehrmacht awards forum), maar daar stond verder niets van info bij over leeftijd, gebruik etc; hoop het dus van jou te horen!! Ze lijken me sowieso al wat ouder, omdat het leer binnenin niet zo licht is als het bij de anderen wel zo is...
En even dus om het helemaal duidelijk te krijgen; de Bundeswehr gebruikte andere laarzen toch?
- hastafidel
- Lid
Het is allemaal DDR! Ik weet niet of de BW ook laarzen had maar het is wel een Duitse traditie. Ik zou op de russen na geen ander land kennen dat laarzen droeg.
TGL betekent Technischen Normen, Gütevorschriften und Lieferbedingungen dat is zeg maar een Oost-Duitse ISO-norm. Zie: http://de.wikipedia.org/wiki/Technische ... edingungen
Volgens mij zijn de twee cijfers het jaartal. Dat betekent dat dat 2e paar uit het derde kwartaal van 1966 zou moeten komen. Dat zou goed kunnen want het lettercodesysteem is pas vanaf 68 van kracht en daarvoor werden uniformen ed gewoon met het jaartal gestempeld. Ik zou met 99,9% zekerheid zeggen dat ze dus uit 66 komen.
Ik vermoed dat sommige laarzen een keer verzoold zijn geweest. Zijn daar sporen van terug te vinden? Extra dikke zool? Of een plaknaad? Ik kan het namelijk niet zien op imageshack omdat die fotootjes op die foto-host altijd zo irritant (understatement) klein zijn.
Fijn weekend!!!
TGL betekent Technischen Normen, Gütevorschriften und Lieferbedingungen dat is zeg maar een Oost-Duitse ISO-norm. Zie: http://de.wikipedia.org/wiki/Technische ... edingungen
Volgens mij zijn de twee cijfers het jaartal. Dat betekent dat dat 2e paar uit het derde kwartaal van 1966 zou moeten komen. Dat zou goed kunnen want het lettercodesysteem is pas vanaf 68 van kracht en daarvoor werden uniformen ed gewoon met het jaartal gestempeld. Ik zou met 99,9% zekerheid zeggen dat ze dus uit 66 komen.
Ik vermoed dat sommige laarzen een keer verzoold zijn geweest. Zijn daar sporen van terug te vinden? Extra dikke zool? Of een plaknaad? Ik kan het namelijk niet zien op imageshack omdat die fotootjes op die foto-host altijd zo irritant (understatement) klein zijn.
Fijn weekend!!!
- Jan Klaassen
- Lid
Bij het paar met de vreemde grove bodem, is inderdaad te zien dat er misschien een nieuwe zool op is gezet (lees; de zool komt gedeeltelijk los achteraan -.-')
Enige waarde-indicatie voor deze 4 verschillende paren nog?
Ben in ieder geval blij dat het allemaal NVA is!
Enige waarde-indicatie voor deze 4 verschillende paren nog?
Ben in ieder geval blij dat het allemaal NVA is!
- hastafidel
- Lid
Poeh.. het zijn kleinere maten dus reken niet op de hoofdprijs. Ondanks de maat zitten er wel oudere modellen bij die misschien toch wel gewild zullen zijn. Ik durf niet zo 123 een prijs te noemen. De laatste modellen zouden gezien de maat volgens mij iets onder de 10 euro eindigen op ebay.de.
- pietertje
- Lid
ik heb een leuke ontdekking gedaan
gisteren was mijn moeder jarig, en aan het eind van de avond. toen iedereen weg was. moest de afwas nog gedaan worden:)
ondergetekende= uw bordenwasser. toen ik bezig was met een van de taartschaaltjes, keek ik eens naar de maker:

de foto's zijn wat vaag, maar dit staat er:
Made in
GDR/DDR
dishwasher safe
Spülmaschinelest
hiervan hebben we blijkbaar een heel taartservies van, die mijn ouders in 1990 ergens hier in de stad gekocht hebben.
wat opvalt: het engels...
_______
pietertje
gisteren was mijn moeder jarig, en aan het eind van de avond. toen iedereen weg was. moest de afwas nog gedaan worden:)
ondergetekende= uw bordenwasser. toen ik bezig was met een van de taartschaaltjes, keek ik eens naar de maker:

de foto's zijn wat vaag, maar dit staat er:
Made in
GDR/DDR
dishwasher safe
Spülmaschinelest
hiervan hebben we blijkbaar een heel taartservies van, die mijn ouders in 1990 ergens hier in de stad gekocht hebben.
wat opvalt: het engels...
_______
pietertje
- Jan Klaassen
- Lid
hehe leuk! zo kom je nog eens wat tegen x)
@hastafidel en pietertje; mochten jullie interesse hebben in 1 (of meerdere?) paren laarzen, graag even een pb'tje sturen met daarin de gewilde soort (gesorteerd op zool dus nr. 1/2/3/4) en een bod...dan komen we er wel uit
kan ze namelijk niet allemaal gebruiken. Ik ga ze allemaal nog schoonmaken en oppoetsen (schoensmeer etc), zodat ze er weer mooi bij komen te staan! hoor het wel!
@hastafidel en pietertje; mochten jullie interesse hebben in 1 (of meerdere?) paren laarzen, graag even een pb'tje sturen met daarin de gewilde soort (gesorteerd op zool dus nr. 1/2/3/4) en een bod...dan komen we er wel uit
- hastafidel
- Lid
Pietertje, je eet dus al bijna vanaf je geboorte van ddr servies zonder het door te hebben gehad!
Misschien laat het servies door de jaren heen een bepaalde stof af die leidt tot sympathie voor de DDR.. Het is maar een theorie... het zou zo maar eens waar kunnen zijn als ik naar jou kijk. Het servies is trouwens nog best modieus. De ddr stond bekend om servies en aardewerk; vooral het porselein uit Meissen is zeer bekend! Zelf heb ik ook een theepot en wat schaaltjes. Helaas geen heel servies...
@JK, je hebt een pb. Misschien kunnen we ruilen?
Ik krijg volgende week trouwens wat zeer zeer fraaie volksmarine spullen binnen. Ik heb veel te veeeeeeeeeeeel geld uitgegeven. Zie dit topic. http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=437180 Ik heb al zijn VM overgenomen + andere spullen..
@JK, je hebt een pb. Misschien kunnen we ruilen?
Ik krijg volgende week trouwens wat zeer zeer fraaie volksmarine spullen binnen. Ik heb veel te veeeeeeeeeeeel geld uitgegeven. Zie dit topic. http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=437180 Ik heb al zijn VM overgenomen + andere spullen..
- Jan Klaassen
- Lid
Mooie items!! Volksmarine uniformen zijn veruit de mooisten, jammer alleen dat ze wat duur zijn...
Ben ondertussen trouwens hard bezig de laarzen te poetsen; al drie paar gedaan welke nu de echte paradeglans weer gedeeltelijk terug hebben
Verschillende typen;
Type 1; van voor 1970 (meest rond 1968)
Type 2; van na 1970 (meest rond 1975)
Type 3; van 1966, flink gebruikt, buitenkant in orde, binnenwerk laat bovenaan een beetje los, nieuwe zool
Type 4; van rond 1975, mooie laarzen, nieuwe zool
Ben ondertussen trouwens hard bezig de laarzen te poetsen; al drie paar gedaan welke nu de echte paradeglans weer gedeeltelijk terug hebben
Verschillende typen;
Type 1; van voor 1970 (meest rond 1968)
Type 2; van na 1970 (meest rond 1975)
Type 3; van 1966, flink gebruikt, buitenkant in orde, binnenwerk laat bovenaan een beetje los, nieuwe zool
Type 4; van rond 1975, mooie laarzen, nieuwe zool
Laatst gewijzigd door Jan Klaassen op 01 jun 2010, 13:14, 3 keer totaal gewijzigd.
- Jan Klaassen
- Lid
Ze moeten echt wel weg; ze staan in de weg en ik wil van de opbrengt een NVA Ehrendolch aanschaffen! Wie helpt mij daarmee? x)