Zojuist besteld in Engeland:

Het boek ontvangen, ziet er netjes uit, mooie foto's.asjemenou schreef:Als je het boek t.z.t. in je bezit hebt, laat dan even weten of wat je er van vind.
De DDR vaantjes zijn inderdaad leuke aanwinsten. Volgens mij zijn er nogal wat van dit soort vaantjes uitgegeven destijds in de DDR. Zo heb ik ooit eens achter een vaantje aangezeten die was uitgegeven ter ere van de laatste militaire parade van het Oost-Duitse leger in Oost-Berlijn in 1989. Helaas waren er toen meer gegadigden.

Jammer dat het boek niet aan je verwachting voldoet. Rangen van de toenmalige Sovjet strijdkrachten staan in meerdere (NATO) naslagwerken van voor 1990 vermeld. Om er een paar te noemen; Handboek voor de soldaat (Koninklijke landmacht) tot 1990 en Handboek organisatie en tactisch optreden Sovjet strijdkrachten. Deze handboeken kom je nogal eens op rommelmarkten tegen. Weapons and uniforms of the USSR, een handboek voor Britse militairen die in Duitsland gelegerd waren. Dit boek kom je niet zo snel meer tegen.Volkspolizei schreef:Het boek ontvangen, ziet er netjes uit, mooie foto's.
Toch is het voor mij niet geschikt, omdat ik een complete nono ben op Sovjet gebied, en dan met name de koude oorlog, ben ik op zoek naar uitgebreide informatie zoals bijv een compleet overzicht van alle rangen binnen de Sovjet krijgsmacht, uniformen, rangonderscheidingstekens, epauletten, kraagspiegels etc.
Dat ga je in dit boek niet vinden.
Inmiddels ben ik aan het kijken waar ik het beste mijn Sovjet aankopen etc kan posten, ik kan natuurlijk niet dit forum er mee vervuilen.
Weet niet precies waarom ze dit soort voering gebruikten in de 'oudere' marine-jasjes, maar het is zeker geen prive-aanmaak. Simpelweg het feit dat het een maatkaartje heeft, en nog veel duidelijker; het heeft een stempeling waar ook de code van de fabriek op staat, maakt het een 'einfaches' lopende-band-productcoco schreef:Ik heb glad geen verstand van DDR etc. maar kan het zo zijn dat dat jasje prive aanmaak is, in de oorlog werden prive jassen ook van een ander soort stof verzien omdat dat goedkoper was, zo zie je vaak een typisch patroon van dunne streepjes donkerblauw op wit.
Bedankt! Uwe heeft mij inderdaad 'geholpen' met het Spiess-uniform (zoals je er zo-velen ziet op ebay van hem), het Justiz-jasje kwam van Bernhard Troger, het marine-jasje van een militaria-zaakje in Belgie... Ik denk dat ik dat jasje wat betreft effecten laat zoals deze is (muv schouderstukken, evt decoraties en spange), als 'Meister'-jacke voor de onderofficiers-dienstgraden.Volkspolizei schreef:Jan Klaassen, gefeliciteerd, mooie aanwinsten (Uwe und Elke?)
Van dat marinejasje kan je wat moois maken!
Zelf moet ik nog steeds beginnen met de jasjes die ik van je heb gekocht.
De Uberzieher had wat meer schade dan wat op eerste gezicht waarneembaar was, inmiddels zijn alle "steekwonden" hersteld en hebben alle stukken een schoonmaakbeurt ondergaan.
Bij voldoende tijd binnenkort beginnen met het verder in orde maken van de jasjes (zal alvast beginnen met mijn vrouw lief aan te kijken.....)

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten