Nieuwe aanwinsten

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Volkspolizei
Lid

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Volkspolizei »

Sorry, eigenlijk off-topic

Zojuist besteld in Engeland:

Afbeelding
"One man's rubbish is another man's treasure"
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 76 keer
Ontvangen: 133 keer

Boekrecentie

Bericht door asjemenou »

Als je het boek t.z.t. in je bezit hebt, laat dan even weten of wat je er van vind.
De DDR vaantjes zijn inderdaad leuke aanwinsten. Volgens mij zijn er nogal wat van dit soort vaantjes uitgegeven destijds in de DDR. Zo heb ik ooit eens achter een vaantje aangezeten die was uitgegeven ter ere van de laatste militaire parade van het Oost-Duitse leger in Oost-Berlijn in 1989. Helaas waren er toen meer gegadigden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Volkspolizei
Lid

Hoewel het niet mijn bedoeling is om dit forum te vervuilen met off-topic items wilde ik toch mijn laatste aankoop met u allen delen:

Sowjetische Matrosenuniform für den Alltag.
Der Rang der Staff Sergeant/Obermaat
Pazifikflotte der UdSSR.

Alleen nog een passende riem erbij kopen, een Russisch matrozenhemd heb ik al, die kan er dus mooi onder.

Afbeelding
asjemenou

Bericht door asjemenou »

Wederom een leuke aanwinst. De matrozenpet draagt het naamlint van de Sovjet (rode banier) Pacificvloot; Tichookkeanski flot. De rangen op de schouders zijn die van een Starchina wtoroj stati, in Nederlandse termen is dit zoiets als de rang van matroos 1e klas of kwartiermeester. Staan er nog Cyrillische letters op de schouderstukken? Doordat de kraag erover heen valt kan ik dit niet beoordelen.
Of de Gardisteninsigne, welke op de borst is gespeld, ook door Sovjet marine eenheden werd gevoerd durf ik niet zo te zeggen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Volkspolizei
Lid

Re: Boekrecentie

asjemenou schreef:Als je het boek t.z.t. in je bezit hebt, laat dan even weten of wat je er van vind.
De DDR vaantjes zijn inderdaad leuke aanwinsten. Volgens mij zijn er nogal wat van dit soort vaantjes uitgegeven destijds in de DDR. Zo heb ik ooit eens achter een vaantje aangezeten die was uitgegeven ter ere van de laatste militaire parade van het Oost-Duitse leger in Oost-Berlijn in 1989. Helaas waren er toen meer gegadigden.
Het boek ontvangen, ziet er netjes uit, mooie foto's.
Toch is het voor mij niet geschikt, omdat ik een complete nono ben op Sovjet gebied, en dan met name de koude oorlog, ben ik op zoek naar uitgebreide informatie zoals bijv een compleet overzicht van alle rangen binnen de Sovjet krijgsmacht, uniformen, rangonderscheidingstekens, epauletten, kraagspiegels etc.
Dat ga je in dit boek niet vinden.

Inmiddels ben ik aan het kijken waar ik het beste mijn Sovjet aankopen etc kan posten, ik kan natuurlijk niet dit forum er mee vervuilen.
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Een aantal van mijn nieuwste aanwinsten;

Leutnant van de Militaire Justitie;
Afbeelding
Afbeelding

Eindelijk een Grenztruppen-uniform met Kolbenringe weten te vinden!
Afbeelding
Afbeelding

En, het laatst en misschien wel best; een uniformjasje van de Volksmarine (1968). Met een mooie voering in de mouw (met strepen :yes: ). Kostte maar 5 euro (!) in een zaakje in Belgie!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
coco
Lid

Bericht door coco »

Ik heb glad geen verstand van DDR etc. maar kan het zo zijn dat dat jasje prive aanmaak is, in de oorlog werden prive jassen ook van een ander soort stof verzien omdat dat goedkoper was, zo zie je vaak een typisch patroon van dunne streepjes donkerblauw op wit.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
asjemenou

Sovjet militaire rangen

Bericht door asjemenou »

Volkspolizei schreef:Het boek ontvangen, ziet er netjes uit, mooie foto's.
Toch is het voor mij niet geschikt, omdat ik een complete nono ben op Sovjet gebied, en dan met name de koude oorlog, ben ik op zoek naar uitgebreide informatie zoals bijv een compleet overzicht van alle rangen binnen de Sovjet krijgsmacht, uniformen, rangonderscheidingstekens, epauletten, kraagspiegels etc.
Dat ga je in dit boek niet vinden.

Inmiddels ben ik aan het kijken waar ik het beste mijn Sovjet aankopen etc kan posten, ik kan natuurlijk niet dit forum er mee vervuilen.
Jammer dat het boek niet aan je verwachting voldoet. Rangen van de toenmalige Sovjet strijdkrachten staan in meerdere (NATO) naslagwerken van voor 1990 vermeld. Om er een paar te noemen; Handboek voor de soldaat (Koninklijke landmacht) tot 1990 en Handboek organisatie en tactisch optreden Sovjet strijdkrachten. Deze handboeken kom je nogal eens op rommelmarkten tegen. Weapons and uniforms of the USSR, een handboek voor Britse militairen die in Duitsland gelegerd waren. Dit boek kom je niet zo snel meer tegen.
Als DDR militariaverzamelaar mag het Handbuch Militärisches Grundwissen niet in je verzameling ontbreken. Hier staan ook alle rangen van de voormalige Warschaupactlanden, dus ook de USSR in vermeld.
Er bestaat ook nog een website waarop je nagenoeg alle militaire rangen van de wereld kunt vinden, inclusief de Sovjet-Unie; http://www.uniforminsignia.org/ .
Voor eventuele vragen over Sovjet militaria e.d. kun je ook terecht op; http://www.warrelics.eu/forum/ . Op dit forum zitten veel Sovjet verzamelaars.
Volkspolizei
Lid

Asjemenou, bedankt voor alle aanbevelingen!
(kwam ook weer wat oude zaklampen tegen, ook zo een prachtig verzamelobject, Daimon, Petrix)

Jan Klaassen, gefeliciteerd, mooie aanwinsten (Uwe und Elke?)
Van dat marinejasje kan je wat moois maken!
Zelf moet ik nog steeds beginnen met de jasjes die ik van je heb gekocht.
De Uberzieher had wat meer schade dan wat op eerste gezicht waarneembaar was, inmiddels zijn alle "steekwonden" hersteld en hebben alle stukken een schoonmaakbeurt ondergaan.
Bij voldoende tijd binnenkort beginnen met het verder in orde maken van de jasjes (zal alvast beginnen met mijn vrouw lief aan te kijken.....)
Jan Klaassen
Lid

coco schreef:Ik heb glad geen verstand van DDR etc. maar kan het zo zijn dat dat jasje prive aanmaak is, in de oorlog werden prive jassen ook van een ander soort stof verzien omdat dat goedkoper was, zo zie je vaak een typisch patroon van dunne streepjes donkerblauw op wit.
Weet niet precies waarom ze dit soort voering gebruikten in de 'oudere' marine-jasjes, maar het is zeker geen prive-aanmaak. Simpelweg het feit dat het een maatkaartje heeft, en nog veel duidelijker; het heeft een stempeling waar ook de code van de fabriek op staat, maakt het een 'einfaches' lopende-band-product :yes: In de DDR maakten ze sowieso weinig als prive-aanmaak; enige uitzonderingen zijn bijvoorbeeld uitzonderlijke maten en het 'oude' Uitgaans-uniform (eind jaren '50 tot 1974), dat zelf aangekocht moest worden.
Laatst gewijzigd door Jan Klaassen op 19 okt 2011, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Klaassen
Lid

Volkspolizei schreef:Jan Klaassen, gefeliciteerd, mooie aanwinsten (Uwe und Elke?)
Van dat marinejasje kan je wat moois maken!
Zelf moet ik nog steeds beginnen met de jasjes die ik van je heb gekocht.
De Uberzieher had wat meer schade dan wat op eerste gezicht waarneembaar was, inmiddels zijn alle "steekwonden" hersteld en hebben alle stukken een schoonmaakbeurt ondergaan.
Bij voldoende tijd binnenkort beginnen met het verder in orde maken van de jasjes (zal alvast beginnen met mijn vrouw lief aan te kijken.....)
Bedankt! Uwe heeft mij inderdaad 'geholpen' met het Spiess-uniform (zoals je er zo-velen ziet op ebay van hem), het Justiz-jasje kwam van Bernhard Troger, het marine-jasje van een militaria-zaakje in Belgie... Ik denk dat ik dat jasje wat betreft effecten laat zoals deze is (muv schouderstukken, evt decoraties en spange), als 'Meister'-jacke voor de onderofficiers-dienstgraden.

Ik hoop, dat de beschrijving van de Uberzieher wel klopte en dat ik zelf ook niets over het hoofd gezien heb? Het is iig goed te horen, dat er weer wat moois van wordt gemaakt, dat verdienden ze wel :lol:
Volkspolizei
Lid

De Uberzieher had inderdaad nog een "steekwond", daar kwam ik pas achter toen hij bij de kleermaker lag om de bekende steekwond te laten repareren.
Zelf had ik hem ook niet opgemerkt en de baas van de stomerij ook niet.
(De stomerijbaas vroeg zich af of mijn vrouw mij al had aangemeld voor "help, mijn man heeft een hobby")

Alle attributen om de Uberzieher en de officiersjasjes mee op te knappen heb ik inmiddels bij de heer Troeger aangeschaft, mijn vrouw kan dus binnenkort aan de slag!

Zodra het een en ander gereed is zal ik de foto's van het resultaat hier posten als nieuwe aanwinst.

Wat hebben we toch een mooie hobby!
Jan Klaassen
Lid

Inderdaad een mooie hobby! Excuses als de beschrijving niet helemaal compleet is, die ene wond heb ik dan ook niet opgemerkt, want heb alles verder zo nauwkeurig mogelijk beschreven.

Goed, ik zie de foto's met nieuwsgierigheid tegemoet!
Volkspolizei
Lid

Hier was ik al een tijdje naar op zoek!
Eindelijk mijn eigen kapperszaak!

NVA Friseursatz.

Afbeelding
Jan Klaassen
Lid

Zat die set in het ESKS zakje? Was dat dan voor in 't veld bedoeld? Leuke set, dat zeker!