NVA

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
hastafidel
Lid

Re: NVA

Bericht door hastafidel »

Dank u! Ik doe mijn best. Er is inmiddels weer veel bijgekomen.

Mbt het vorige bericht--> Hindemit --> ik heb jullie al kunnen bereiken. Sterker nog, we kennen elkaar! Denk maar aan een duikpak. :)
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
hastafidel
Lid

Weer enkele aanvullingen :) :

Wachregiment Friedrich Engels (Soldat) (Neue Wache - Unter den Linden - Berlin)
Afbeelding

NVA Wachregiment 2. Hugo Eberlein (Soldat)
Afbeelding

Fallschirmjäger (Soldat)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door hastafidel op 21 mei 2010, 18:39, 5 keer totaal gewijzigd.
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Ondanks dat het niet mijn interesse heeft, moet ik zeggen dat dit zeer puike uniformen zijn. Mijn complimenten.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Daar sluit ik me bij aan, vooral het Fallschirmjäger-tenue!
Martijn95
Lid

Bericht door Martijn95 »

hastafidel schreef:mijn NVA collectie van voor '80. Heb nog meer maar dat is nog niet compleet. Tips? Graag!

Uniform Leutnant (gestikte kraagspiegels) jaren '70

Afbeelding

Mot. Schützen Stabsgefreiter jaren '60

Afbeelding
Hey, ik vindt die Mot.Schutzen Stabsgefreiter veel op een Duitse WW2 Uniform lijken. Oké, niet helemaal maar die kleur etc. en dan bedoel ik vooral dat blousje

Greetz,

Martijn
iknowdintoo
Lid

Daar zijn ze ook door 'geïnspireerd', bijvoorbeeld de M56 helm is nog tijdens WO2 ontworpen.
hastafidel
Lid

Er is idd een flinke gelijkenis. Het is niet zo zeer dat de NVA haar uniformen op de Wehrmacht heeft laten lijken, het is een design volgens de pruisische uniformtraditie. De oude KVP (voorloper nva) had na de oorlog uniformen die sterk deden denken aan die van de Russen, totdat enkele jaren later de Minister van Buitenlandse Zaken van de Sovjet Unie op een bijeenkomst zei: "Ihr seid doch Deutsche! Warum tragt ihr nicht auch deutsche Uniformen?" Vanaf die tijd (1955) is de NVA zich weer gaan kleden volgens de pruisische uniformtraditie. Mijn collectie beperkt zich echt tot de jaren 80. Uniformjassen uit de jaren 60 doen zeer veel denken aan Wehrmachtuniformen, die zijn tegenwoordig helaas onbetaalbaar. Voor een goed exemplaar kun je soms een paar honderd euro uittrekken. Over een paar jaar is dit van een betrekkelijk goedkope hobby veranderd in een onbetaalbare opgave. Nu voelt het nog een beetje als pakken wat je pakken kunt. :lol:
iknowdintoo
Lid

Hier een beetje van mijn DDR spul; een vlag uit 1988 (ik weet niet of deze echt Oost-Duits is of gewoon een Westerse aanmaak), een paar stukjes Muur, een M56 helm 3e model binnenwerk (als ik het me goed herinner) met regenpatroon camouflage-overtrek, een paar muntjes en een boekje in het Russisch over de Freie Deutsche Jugend.
Afbeelding
hastafidel
Lid

Leuke collectie! De vlag zal wel origineel zijn, dat zijn de meeste. Er zal wel een EVP kaartje aanzitten denk ik, of niet? Ook leuk dat boek! Heb ik nog nooit gezien een FDJ boek in het russisch!
Brandy-Hans
Lid

Bericht door Brandy-Hans »

Hello to NVA Collectors,

You can find more info about "Living History NVA Re-enactment" on the following website :
http://users.skynet.be/DieNeueLinke/ostalgie2.html where you can link to Volksmarine Re-enactment. They also have other divisions as Grenztruppe, Army and so on...

"Living History NVA Re-enactment" means in others words : a group of people dressed with uniforms related to the main theme. They have also a blog where you can communicate with members. For an example : In my personal case, I am step by step purchasing the pieces of uniform in order to personify the following "Persona" :

Brandy-Hans van PARIJS - KorvettenKapitän GBK
Grenzbrigade Küste - Volksmarine of N.E.

My direct e-mail : Brandy.Hans@gmail.com

N.B. Ik spreek ook Nederlands
sgtmeat
Lid

Bericht door sgtmeat »

de kleur alleen al van een fallschimjager uniform maakt me helemaal warm vanbinnen. maar ik doe volksmarine, dus gaat al mijn geld daar heen, maar ik wil er zeker ooit nog een kopen als is het alleen maar een jasje en baret, of vraag ik nou teveel :bonk:
hastafidel
Lid

Hoe eerder je koopt hoe meer betaalbaar FJ spullen zijn. Omdat het Fallschirmjägerspul op een of andere manier zeer gewild is betaal je nu voor een beetje baret al snel 40-50 euro. Over een jaar of wat zal dat het dubbele zijn. Een jasje is vast nog ergens goedkoop vandaan te halen. Ik geef toe de kleurencombo is zeer geslaagd; het is een van de weinige uniformen die misschien door mijn wederhelft nog wel mooi gevonden wordt. Overigens houd ik het ook zo veel mogelijk bij Volksmarine en Grenztruppen. Met name de eerste heeft mijn absolute voorkeur. Zo heb ik onlangs deze zeldzame volksmarine jas en rollkragen pullover op de kop weten te tikken. Dit model vervaardigd uit Gabardine stof (gladde stof voor beroepsonderofficieren) en tot 1983 gebruikt. De dienstlaufbahnabzeichen op de epauletten moet overigens eraf; deze zaten er pas vanaf 86 op.

Afbeelding
Brandy-Hans
Lid

Bericht door Brandy-Hans »

Hello All,

Subjects : correctionsErratum

My webpage about OSTALGIE can you find at :
http://users.skynet.be/DieNeueLinke/ostalgie.html

My webpage about DDR in the form of an "Alternate Wolrd History" (Uchrony) roman is at :
http://users.skynet.be/DieNeueLinke/ddruchrony.html

Best Regards from Hanseatic Flanders,

Kapitän-L. Brandy-Hans van PARIJS
Volksmarine of DDR-Uchrony
Brandy.Hans@gmail.com
hastafidel
Lid

Sollte das nicht Korvettenkapitän, Fregattenkapitän oder Kapitän zur See Brandy-Hans van PARIJS sein? :wink:
sgtmeat
Lid

Bericht door sgtmeat »

zo inderdaad die pullover met kraag is een zeer gewild,zeker door mij met dit weer, gewild, doch zeldzaam object. mooi jasje, helaas heb ik nog geen een streep :bonk: