Dit wordt mijn laatste bijdrage in dit topic, mijn persoonlijke mening is ondertussen wel duidelijk denk ik.
Ik back Sjoerd up. Deze discussies worden vervelend.
En het "samenleving veranderd, dus ook de meningen..." is echt een dooddoener in deze discussie.
Zullen we dit topic gauw weer dichtdoen voor het verandert in de zoveelste "schreeuw- en krijspartij-met-poepgooien"? Ik weet dat er hier een hoop mensen zijn die te infantiel zijn om hier op een normale manier mee om te gaan (zoals voorgaande edities van deze discussies ons hebben geleerd.)
Dat "de samenleving veranderd, en dus ook meningen" is misschien een
cliché, maar daardoor nog niet onwaar. Maar betrekking hebbend op dit onderwerp is een veranderende samenleving zeker relevant, niet alleen vanwege het feit dat de oorlogs-generatie bijna uitgestorven is. En hoe langer de oorlog van ons af komt te staan, hoe meer afstand we ervan kunnen nemen en gebeurtenissen beter in de juiste historische context geplaatst kunnen worden. Dat lijkt mij nou net vrij essentieel als je een slag op een beetje realistisch wil re-enacten.
Een
dooddoener, voor alle duidelijkheid, wordt door de Van Dale uitgelegd als een "nietszeggend, waardeloos argument waarmee een discussie wordt afgekapt." Aangezien ik deze discussie juist van harte toejuich, lijkt mij dit woord niet echt op zijn plaats. Zojuist heb ik al aangegeven dat bovenstaande geen waardeloos argument is.
Mochten mensen toch nog geïnteresseerd zijn in mijn mening:
Ik ben vóór Duits re-enactment. Mits dit met enige terughoudendheid en respect gedaan wordt. Hier in Nederland géén SS-uitbeeldingen, maar Heer, Luftwaffe, Kriegsmarine etcetera moet gewoon kunnen. Waarom dan geen SS? Omdat er nog steeds teveel mensen zijn die het niet gepast vinden. Het ligt over het algemeen nog steeds te gevoelig. Je gaat toch ook geen Saddam Hussein Doodseskader re-enacten in Irak? (Je mag het van mij best proberen, kijken hoelang ze je heel laten....)
Natuurlijk begrijp ik dat mensen die de oorlog nog meegemaakt hebben, aanstoot kunnen nemen aan re-enactors in een SS-uniform, maar ik ben er eveneens van overtuigd dat zelfs die generatie, na 70 jaar, nu wel het een en ander kan relativeren, als ze deze re-enactors in hun rol zien.