Waar kan ik een gesneuvelde militair terug vinden.

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
V3sp3rN0cturna
Lid

Re: Waar kan ik een gesneuvelde militair terug vinden.

Bericht door V3sp3rN0cturna »

Melde karte
Melde karte
Doodsregister Oberhausen
Doodsregister Oberhausen
Tijdlijn
Tijdlijn
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 69 keer
Ontvangen: 122 keer

Bericht door asjemenou »

Hallo Robinj,

Voor wat betreft je Robinj WO2 forum account, neem hierover eens contact op met Proos misschien kan hij iets voor je doen.
Zo te zien heb je de foto's uiteindelijk toch kunnen plaatsen.

V3sp3rN0cturna schreef: 04 nov 2024, 19:12
Het militaire dossier is ook al opgevraagd, maar nog niet binnen. Misschien weet ik dan ook gelijk wat de functie Beifahrer inhoud, plus ik kom er de verwonding waar hij aan gestorven is.
Hopelijk onthult het militaire dossier meer over je familielid. Een Beifahrer lijkt mij vrij vertaald een bijrijder, zeg maar een hulp van een vrachtwagenchauffeur.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
V3sp3rN0cturna
Lid

asjemenou schreef: 04 nov 2024, 22:40 Hallo Robinj,

Voor wat betreft je Robinj WO2 forum account, neem hierover eens contact op met Proos misschien kan hij iets voor je doen.
Zo te zien heb je de foto's uiteindelijk toch kunnen plaatsen.
Persoonlijk hoeft Proos van mij niet te kijken wat er met het oude account mogelijk is. Twee weken terug ben ik op een andere forum 3 dagen bezig geweest om weer toegang ertoe te krijgen met mijn account, dat het zo lang duurde en moeilijk was had er mee te maken dat er coderingsgewijs zoveel verkloot is, dat men het niet eens meer recht kan zetten. En de enige die het kan zit al meer als 15 jaar niet meer op dat forum. Maar als Proos zegt dat hij het wel wil proberen heeft hij als beheerder altijd een veto over mij als normale gebruiker.

De foto’s lukken inderdaad. Iets met instellingen op een iphone tijdens het uploaden van de foto’s. Niet op ware grote laten staan maar even op normale grote zetten en het werkt.
asjemenou schreef: 04 nov 2024, 22:40
V3sp3rN0cturna schreef: 04 nov 2024, 19:12
Het militaire dossier is ook al opgevraagd, maar nog niet binnen. Misschien weet ik dan ook gelijk wat de functie Beifahrer inhoud, plus ik kom er de verwonding waar hij aan gestorven is.
Hopelijk onthult het militaire dossier meer over je familielid. Een Beifahrer lijkt mij vrij vertaald een bijrijder, zeg maar een hulp van een vrachtwagenchauffeur.
Het klopt dat Beifahrer als bijrijder van een vrachtwagen te vertalen en te interpreteren is, maar het zou ook nog bakkenist van een BMW R75/Zündapp KS750 gespann kunnen zijn.

De grootste hamvraag die zijn militaire dossier gaat beantwoorden is hoe zijn militaire “loopbaan” is verlopen. Want ik ben donders nieuwsgierig naar of hij in 1941 al bij die eenheid zat of er later bij is gekomen en hoe. Als hij vanaf begin af aan van barbarossa erbij zat was hij dus actief betrokken bij de jodenvervolging.

Ik heb ook al een toegangs aanvraag gedaan bij Arie’s virtuele museum, aangezien hij in 2012 met het bidprentje toen als voorbeeld kwam en mij op het goede spoor kwa naam heeft gezet. Misschien dat dat wat vragen rondom het stamboeknummer kan beantwoorden en wat meer informatie over de eenheid. In mijn 1800+ digitale osprey archief heb ik meerdere boeken over de SS maar nergens komt de 2. SS Jnfanterie brigade voorbij, ook niet bij de stukken van de 3. Divisie Totenkopf waar die vandaan afgesplitst is. Maar ik ben nog niet alle exemplaren door gegaan. Het boek waar wel een vermelding over de eenheid in kwestie van is, is pas in 2020 uitgegeven en heb ik nog niet.
Madman
Lid
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 6 keer

Bericht door Madman »

Mooi dat je uiteindelijk toch het nodige gevonden hebt! Interessant hoor.
V3sp3rN0cturna
Lid

Ik ben weer een klein stukje verder gekomen met mijn weinige kennis van de russische taal en het cyrillisch. Het plaatsje Chripzy is hernoemd naar хрепле (Khreploy) en ligt in tegen stelling tot wat er in het archiefdocument genoemd is 52 km ten noordwesten van Новгород (Novgorod).

Ik heb eerst een halve cirkel met een radius van 50 km getekend in google maps. Daarin heb ik gezocht naar een plaats naam die overeen moest komen met Хрипзи ( Chripzy). Die vond ik niet.
IMG_2115.png
Daarna heb ik Хрипзи in google maps on getupt en kwam ik verschillende uitkomsten tegen. Ik zag Луга (Loega) staan en daarop in gezoemd op het dichtsbij staande resultaat. Toen kwam ik hier op uit.
IMG_2158.png
Dus een route beschrijving laten maken en tada:
IMG_2157.png
De plaats van het Feldlazarett gevonden.
asjemenou
Gegeven: 69 keer
Ontvangen: 122 keer

Bericht door asjemenou »

Mooi speurwerk. Een lastige bijkomstigheid van het vertalen van Cyrillische (Sovjet) Russische plaatsnamen naar een Latijnse vertaling is, dat er vaak spellingsfouten worden gemaakt.
In Volk en Vaderland van 1 mei 1942 staan overlijdensberichten van gesneuvelde Nederlandse SS'ers afgedrukt. Eén van hen is jouw familielid.
In de overlijdensberichten wordt één en dezelfde plaats op twee verschillende manieren gespeld; Chripzy en Chrifzij; https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 90&rowid=1

Voor Russische (plaats)namen zoek ik vaak in het Cyrillisch via een Russische zoekmachine. Helaas is er op de naam хрипзи of хрирзу niets te vinden. Wel vond ik dit op het Axis History Forum; https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=215296

Het kan zijn dat de plaats Chripzy in het oblast Novgorod is hernoemd in Khreplyo (Хреплё); https://www.google.com/maps/place/Khrep ... FQAw%3D%3D
Van de plaats Khreplyo moet je je niet teveel voorstellen. Van een Russische website begrijp ik dat Khreplyo in 2010 slechts 10 inwoners telde. Het is dus niet meer dan een buurtschap op het Russische platteland waarvan de inwoners vermoedelijk ouden van dagen zijn. Het enige beeldmateriaal wat ik van Khreplyo kon vinden zijn een paar foto's van een ruïne van een kerktoren.

Mocht jouw familielid zijn herbegraven dan is de kans groot dat zijn laatste rustplaats is op de Duitse militaire begraafplaats van Veliky Novgorod;https://kriegsgraeberstaetten.volksbund ... f/nowgorod .
Op deze begraafplaats liggen meerdere Nederlandse SS'ers begraven; https://www.tracesofwar.nl/sights/9717/ ... vgorod.htm
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!