Nieuwe aanwinsten

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Volkspolizei
Lid

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Volkspolizei »

Mooi hoor! Gefeliciteerd met deze aanwinsten!
"One man's rubbish is another man's treasure"
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Heb al een tijdje niets geplaatst, maar wilde er dan toch even een update tegenaan gooien!

Om te beginnen met de Wachrgt. F. Dzierzynski overjas. Met DDRII-stempel ( :shocked: ), uit 1969.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens, een uniform waar ik ook al een tijdje op aasde; Uffz. Nachrichten, met zwarte kraag. De combinatie zwarte kraag - kragenlitze en het geel van de Nachrichten geeft een mooi geheel! _/-\o_ Een echte uwe.und.elke, maar niets mis mee!
Afbeelding

3. Afkomstig van mede-forumlid michiel01; 1973-gedateerd uniformjasje voor een officier van de artillerie, zwarte kraag, met witte kraagrand. Verder geen sporen van Armelpatten oid, dus het was en blijft een dienstuniform.
Afbeelding

4. Eindelijk! In navolging van genosse Volkspolizei laatst mag ik mij nu ook de eigenaar van een Handbuch Militarisches Grundwissen noemen! Daar omheen liggen emblemen voor mijn VM-uberzieher "project" dat van start zal gaan zodra ik VM-kraagspiegels op de kop heb weten te tikken :lol:
Afbeelding
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Volkspolizei
Lid

Heel mooi allemaal, gefeliciteerd!

Zag op de foto dat u met de computer ook al de beste keus heeft gemaakt!
Jan Klaassen
Lid

Haha, ik vroeg me al af of iemand er een opmerking over zou maken ^^
Maar je hebt gelijk; de beste, en eigenlijk enige goede keuze!
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 76 keer
Ontvangen: 133 keer

Bericht door asjemenou »

Jan Klaassen schreef:Haha, ik vroeg me al af of iemand er een opmerking over zou maken ^^
Maar je hebt gelijk; de beste, en eigenlijk enige goede keuze!
Bij deze nog een opmerking dan. Ik ben er al jaren een gebruiker van. :)
Leuke nieuwe aanwinsten heb je trouwens. Wat het Handbuch Militarisches Grundwissen betreft, wat kost zo'n boek vandaag de dag?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Jan Klaassen
Lid

Heb eigenlijk niet precies een idee, de HMG'en voeg ik meestal niet in de Ebay-beobachtungsliste toe.
Zelf heb ik deze gekocht voor 8,92. Als ik het goed herinner had genosse Volkspolizei er één voor 9 euro (toch?), dus de prijs zal wel ongeveer daar liggen, zo net onder een tientje. Natuurlijk zijn ze ook goedkoper te vinden...
Volkspolizei
Lid

En ook duurder.......
Jan Klaassen
Lid

Altijd!
asjemenou

Handbuch Militärisches Grundwissen

Bericht door asjemenou »

Volkspolizei schreef:En ook duurder.......
Jan Klaassen schreef:Altijd!
Het blijft toch wat de gek er tenslotte voor geeft. Mijn exemplaar van het Handbuch Militärisches Grundwissen heb ik lang geleden gekocht.
Ik denk dat ik er ongeveer dezelfde prijs in Guldens voor heb betaald. Ik heb zo'n zelfde exemplaar als Jan Klaassen met een crèmekleurige omslag. Zit er trouwens verschil tussen de uitgaven met een crème- en een grijskleurige omslag, qua inhoud?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
hastafidel
Lid

Bericht door hastafidel »

Mooie spullen JK! Het uitgavenpatroon is ook wat veranderd :mrgreen: Maar goed, kost een paar centen maar dan hedde ok wa.

Prijs van het HMG is ook afhankelijk van het jaar van uitgifte. Meen te herinneren dat de versie <'83 duurder is dan die van erna ivm wijzigingen.
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
Jan Klaassen
Lid

Bedankt! Het zijn vooral wat minder spullen, gekeken naar het uitgavenpatroon ;) Maar goed, af en toe zit er best wel wat prijzigs tussen, zoals de mantel in dit geval...
asjemenou

Handbuch Militärisches Grundwissen

Bericht door asjemenou »

hastafidel schreef:Prijs van het HMG is ook afhankelijk van het jaar van uitgifte. Meen te herinneren dat de versie <'83 duurder is dan die van erna ivm wijzigingen.
Er zal vast wel verschil bestaan tussen de onderlinge oplagen van het Handbuch Militärisches Grundwissen. Vandaar mijn vraag of dat er een duidelijk verschil bestaat qua inhoud tussen de uitgaven met een crème- of een grijskleurige omslag.
Mijn exemplaar met een crèmekleurige omslag dateert overigens uit 1988 (17e oplage) en is uitgegeven door het Militärverlag der Deutschen Demokratischen Republik. Het handboek is gedrukt bij Interdruck Graphischer Großbetrieb Leipzig.
Dat de handboeken van voor 1983 duurder/zeldzamer zijn dat had ik al wel eens vernomen. Zo heb ik in de verzameling ook een exemplaar van het "Handbuch für den Grenzdienst" met een groene kunststoffen omslag uit 1970 (2e oplage).
Een leuke aanvulling hierop is het handboek "Grundwissen der Offiziere der Grenztruppen über die Grenzüberwachungsorgane der BRD und die NATO-Streitkräfte" uit 1988. Dit is tevens het enige NVA handboek in mijn verzameling welke voorzien is van een serienummer. Qua inhoud vind ik dit handboek overeenkomstig met het Nederlandse "Handboek voor het kader" van de Koninklijke Landmacht.
hastafidel
Lid

Bericht door hastafidel »

asjemenou schreef:
hastafidel schreef:Prijs van het HMG is ook afhankelijk van het jaar van uitgifte. Meen te herinneren dat de versie <'83 duurder is dan die van erna ivm wijzigingen.
Er zal vast wel verschil bestaan tussen de onderlinge oplagen van het Handbuch Militärisches Grundwissen. Vandaar mijn vraag of dat er een duidelijk verschil bestaat qua inhoud tussen de uitgaven met een crème- of een grijskleurige omslag.
Mijn exemplaar met een crèmekleurige omslag dateert overigens uit 1988 (17e oplage) en is uitgegeven door het Militärverlag der Deutschen Demokratischen Republik. Het handboek is gedrukt bij Interdruck Graphischer Großbetrieb Leipzig.
Dat de handboeken van voor 1983 duurder/zeldzamer zijn dat had ik al wel eens vernomen. Zo heb ik in de verzameling ook een exemplaar van het "Handbuch für den Grenzdienst" met een groene kunststoffen omslag uit 1970 (2e oplage).
Een leuke aanvulling hierop is het handboek "Grundwissen der Offiziere der Grenztruppen über die Grenzüberwachungsorgane der BRD und die NATO-Streitkräfte" uit 1988. Dit is tevens het enige NVA handboek in mijn verzameling welke voorzien is van een serienummer. Qua inhoud vind ik dit handboek overeenkomstig met het Nederlandse "Handboek voor het kader" van de Koninklijke Landmacht.
Ben maar zuinig op dat handbuch für den Grenzdienst. Zeker een oude uitvoering is zeer gewild. Prijzen zijn niet te vergelijken met het gewone HMG. Die andere variant is mij onbekend. Deze variant lijkt me nog zeldzamer. Is het een handboek vergelijkbaar met andere handboeken of is het een supplement op het handboek für den Grenzdienst?

Er zijn idd versies met verschillende omslagen (kleur, kunstof/karton, ringband etc). Ik heb geen idee wanneer welke vorm is uitgegeven behalve dat de gewone boekvorm dateert van eind jaren 80. Ik heb er zelf 3 (ook een met kunstof kaft) maar ik ben alles aan het inpakken en heb geen idee waar deze liggen. Kan dus geen vergelijking maken.
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
asjemenou

NVA handboeken

Bericht door asjemenou »

Het was ook zomaar een vraag. Wat het oudere "Handbuch für den Grenzdienst" betreft, is het "Handbuch Militärisches Grundwissen" hier geen vervanging van dan? Veel van de inhoud van het "Handbuch für den Grenzdienst" staat ook in het "Handbuch Militärisches Grundwissen".
Ik zou dan ook niet precies weten tot wanneer het "Handbuch für den Grenzdienst" is uitgegeven. Kan het andere handboek waarover ik het had, het "Grundwissen der Offiziere der Grenztruppen über die Grenzüberwachungsorgane der BRD und die NATO-Streitkräfte" dan iets van een supplement van deze handboeken zijn? Het dateert wel van 1988. En zoals eerder gezegd het heeft een serienummer.

Afbeelding

Veel NVA handboeken zijn naar mijn idee lang doorgebruikt. Zo heb ik een aantal handleidingen waaronder ook van NVA dienstwapens.
Eén daarvan is een reparatievoorschrift (Instandsetzungsvorschrift) voor de DF 7x40 verrekijker, welke oorspronkelijk dateert van 1967.
Voorin het reparatievoorschrift staat een hele rij herkeuringsstempels welke doorlopen tot 1987. Op zich ook niet zo vreemd want de DF 7x40 verrekijker is tijdens zijn gebruik in de NVA vrijwel ongewijzigd gebleven.
Jan Klaassen
Lid

Voor wie het op het WAF nog niet gezien had; mijn (tot nu toe) beste en mooiste aanwinst van 2012 (dat is dan ook niet heel erg moeilijk), wat het waarschijnlijk ook zal blijven! _/-\o_
Dit is een onwaarschijnlijk mooi uniformjasje van een LaSK-officier uit 1957. De staat is verbazingwekkend goed, het lijkt er zelfs op dat deze nog nooit echt gebruikt is. Het heeft wel een 'gebruikt'-gevoel (je kent dat wel, goed gebruikte jasjes voelen anders aan dan nieuwe items), maar daar blijft het dan ook wel bij...!

De plaatjes, die meer dan 1000 woorden zouden zeggen:

Afbeelding

De zeer kleine 'cuffs', die beduidend lager zijn dan de latere varianten.
Afbeelding

Afbeelding

Het zigzag-stiksel achter de kraag, ook gebruikelijk pre-1945.
Afbeelding

Voering, waar geen enkele beschadiging in zit.
Afbeelding

De stempel. Nog helemaal mooi, dus er is nog niet vaak in de binnenzak gegrepen door officiershanden _/-\o_
Afbeelding

Een laatste opmerking; het materiaal, "perlon", is stukken beter van kwaliteit dan de latere "kammgarn". Het voelt stukken prettiger en sterker aan dan het goedkopere materiaal uit de jaren '60-'80.
Ben er trots op, dus zal het nog 1 keer plaatsen; dit jasje kostte mij slechts 30 euro's :shock: :bonk: