NVA

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
pietertje
Lid

Re: NVA

Bericht door pietertje »

ik ben zelf een beginnende! nva verzamelaar. heb nog erg weinig en verzamel nog een beetje algemeen( moet mijn draai nog vinden denkik :bonk: )
nu zou ik graag willen weten hoeveel je kan geven voor een ehren dolch. dit omdat ik het zelf niet precies weet:)
aangezien mijn mond op mijn knieen viel toen ik de verzameling van hastafidel zag :) dacht ik dat ik dat hier wel kon vragen
alvast bedankt :+
dvaupell
Lid

Bericht door dvaupell »

A.u.b. on topic blijven of niet reageren.

Bedankt.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
hastafidel
Lid

Bericht door hastafidel »

Ik respecteer de forumregels maar volgens mij is dit topic inmiddels alle kanten op geslingerd (ik zou niet meer weten wat het topic oorspronkelijk was) dus ik neem toch even de vrijheid om een antwoord te geven.

Ik zou uitgaan van een euro of 150/175. Let op! De Ehrendolchen zijn nog na de val van de muur doorgeproduceerd en er zou ook namaak te koop zijn. Indien je een authentiek exemplaar wilt hebben is het aan te raden een dolch te kopen in origineel doosje met garantiebewijs (met productiedatumcode). De dolchen zijn allemaal genummerd op het lemmet, namaak en aanmaak dolchen zijn dit meestal niet. Ook zijn Volksmarine dolchen duurder dan Landstreitkräfte dolchen.

Afbeelding
Afbeelding
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
pietertje
Lid

Bericht door pietertje »

sorry, als je de rest van de comments doorleest krijg je het idee dat het gaat over NVA in het algemeen. en aangezien ik verder nergens echt antwoorden kan krijgen wou ik dat hier doen _/-\o_ . zelf verzamel ik dus ook een beetje NVA, ik kom nog lang niet in de buurt van Hastafidel. als ik ooit de kans heb zal ik wat foto's posten
hastafidel
Lid

Ach ik ben ook pas een jaar of 6 bezig dus je bouwt al snel veel op (overigens heb ik nog veel meer :lol: ). De prijzen schieten tegenwoordig wel enorm omhoog dus het is grijpen wat er te grijpen valt.
pietertje
Lid

Bericht door pietertje »

ik wil nog graag een wintermantel afmaken, voor een onderofficier van de stasi. hoe kan ik dit het beste doen? moet hier een armband om van het wachtregiment of niet? ook zoek ik nog ergens schulterstucke voor deze wintermantel :oops: ik hoop dat dit mag volgens de forumregels enzo, maar zie verder niet direct een manier om meer te weten te komen over de NVA
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Voor Stasi an sich is geen armband nodig zover ik weet, wel als het een onderofficier van een van de Wachregimenten betreft; deze hebben wel degelijk een armband nodig waarop dat staat aangegeven. Je hebt dus Stasi en Stasi-Wachregimenten zeg maar :yes:
Schulterstucke zijn op ebay.de overal te vinden en worden in grote getale aangeboden. Specifiek onderofficier weet ik niet, maar Stasi op zich wel.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
hastafidel
Lid

Een armband zelf monteren kan in mijn ogen echt niet :zapped: indien je dat doet is de waarde voor eens en voor altijd nul en is de authenticiteit van je verzameling ver te zoeken. Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik zou zoiets nooit doen.

De geüniformeerde administratieve tak van de stasi had geen armbanden, de paramilitaire tak wel. De stasi had overigens alle kleding van gabardine (officiersstof) en niet van die wollige onderofficiersstof. Echte stasi overjassen zijn zeldzaam en niet meer te vinden. Indien je de band toch wilt monteren dan moet je de hele voering openmaken en de band in de naad vernaaien. Zie foto! Dit is een foto van een spiess jasje met armband én zilveren band.

Afbeelding
pietertje
Lid

Bericht door pietertje »

ok, bedankt. denk dat ik het er dan toch maar niet op waag.
hoop nog steeds een keer foto's te plaatsen van wat ik heb, t is meer losse dingen dan volledige uniformen maar dat doet er niet toe vind ik :shock: toch :? zal proberen morgen wat te plaatsen
sgtmeat
Lid

Bericht door sgtmeat »

hastafidel schreef:Strichtarn FDU

Fähnrich Schüler (Uitrusting nog niet compleet)

Afbeelding
als ik een kleine side note mag geven op dit uniform meer een practisch/optische tip. de haak van de y riem waar u nu zo leuk de riem aan op heb gehangen, werkt op een iets andere manier. het is de bedoeling dat je de reep canvas met de haak over de de riem heen hangt en de reep stof daarachter met het d ringetje achterlangs, onderdoor en voorlangs weder omhoog, en op het haakje. zodra er door munitie schep bajo en water dan een beetje gewichts aan hangt werkt het redelijk ............zo lang je stil staat :bonk: de 2 los hangen de repen met d ring op maag hoogte zijn voor onder de armen door aan de haken onder het sturmgepack, werkt ook zeer lekker, bij stilstand :bonk: wel mooie y riemn trouwens.

ik meen ik te zweren :oops: dat de y riemen onder de epauletten door dienen te lopen, maar nu ik dit schrijf lijkt me dit vanuit praktisch oogpunt zeer onhandig. niet dat wat zegt ik heb in mijn eerste, nu bijna jaar, Volksmarine re enactment, gemerkt dat de Ossies niet echt logisch keken naar hun uniformen, net als bv het ingebouwde holster in de FDU, lijkt handig, maar de korrel en andere uitsteeksels blijven er continue aan haken dus, a quick draw, zit er niet in.

natuurlijk neem ik niet aan dat u dit niet allemaal al weet, maar ik dacht ik zeg het even.

mit schöne gruße
Matrose Tristan
3 Batt. Küsten Raketen Regiment 18.

ps de laatste foto van de foto collage van mijn groep, ik geloof pagina 2, is van een andere groep, die, omdat ze iets te politiek gericht waren, gelukkig, volgens de algene geruchtten gestopt.
hastafidel
Lid

Genosse Matrose Tristan,

Wat betreft de bevestiging van de y-riem heb je helemaal gelijk. Deze is verkeerd bevestigd op deze paspop. Het is lastig om 'm op de juiste manier op een pop te krijgen met alle uitrusting eraan vast. Er klopt nog meer niet aan deze setup. Het is niet de beste foto.

De Y-riem hoort overigens niet onder de epauletten. Ik heb hier fotomateriaal van maar dat staat op een andere computer. Het ddr-materiaal is inderdaad niet altijd even praktisch. Of het nu gaat om de halbschuhe of het sturmgepäck, ik heb wel wat verbetersuggesties :lol:

Grüssen Hastafidel
Laatst gewijzigd door hastafidel op 16 jan 2010, 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.
hastafidel
Lid

pietertje schreef:ok, bedankt. denk dat ik het er dan toch maar niet op waag.
hoop nog steeds een keer foto's te plaatsen van wat ik heb, t is meer losse dingen dan volledige uniformen maar dat doet er niet toe vind ik :shock: toch :? zal proberen morgen wat te plaatsen

Genosse Pietertje,

Jij bepaalt wat je verzamelt dus als dat meer losse zaken zijn dan doet dat er niet toe. De meeste nva verzamelaars verzamelen losse zaken. Ik ben een van de weinigen die de drang :P heeft alles compleet te maken. Laat binnenkort maar eens zien wat je hebt! Ik ben benieuwd. Het is altijd goed om te zien dat er een nieuwe verzamelaar bij is gekomen!
pietertje
Lid

Bericht door pietertje »

hier komt mijn poging om de foto's te uploaden:
sorry dat de kwaliteit nogal slecht is, de foto's zijn gemaakt met mijn mobiel omdat imageshack de foto's van een 12mp camera niet aankan :frownno:

Unteroffizier WachRegiment F dzierzynski.
(de riem klopt niet, ik heb de goede bruine riem. maar deze past niet rond de pop :oops:
Afbeelding

Wintermantel met officierenpet, Schulterstücke zijn onderweg. krijg ik waarschijnlijk volgende week :)
foto is nogal bewogen. sorry :/
Afbeelding

NVA Para-gevechtsuniform met vest en baret, het jasje eronder klopt niet. wie kan mij helpen aan Schulterstücke :?
Afbeelding

Gevechtsuniform. Nogal incompleet. Riem krijg ik binnenkort binnen. wie kan me helpen met compleet maken? :roll:
Afbeelding

helm met KommandantenDienst overtrek.
Afbeelding

Officieren schnür. Große 1. wil ik nog op een Gala-uniform zetten dat ik nog wil gaan kopen :+
Afbeelding

Vlag DDR weet niet precies de groote. ongeveer 30x50 denk ik
Afbeelding

Vaantje DDR
Afbeelding

Makarov Holster.
Afbeelding
dit is het wel zo'n beetje :) nog een paar kleine dingetjes die niet de moeite van een foto waard waren.
ik hoor graag tips over hoe ik dit kan verbeteren.
Laatst gewijzigd door pietertje op 17 jan 2010, 17:53, 4 keer totaal gewijzigd.
hastafidel
Lid

Daar zitten toch al war leuke dingen bij! Leuke verzameling!

Wel zou ik een paar tips:

1e foto is geen Unteroffizier. Daar moeten gewone soldat of gefreiter schulterstücke op. Er zit geen lint om de kraag dus het gaat hier om een gewone soldat/gefreiter auf Zeit (1 winkel op mouw). Ik kan overigens niet zien wat voor schulterstücke er nu op zitten maar omdat je spreekt van een Unteroffizier ga ik ervan uit dat er Unteroffizier schulterstücke op zitten. Leuk jasje overigens. De interimsspangen die erop zitten kun je er beter af halen. 5 jaar Treue dienst lijkt me stug voor een soldat die maar voor 5 jaar dienst (één winkel) tekende. De andere spange lijkt op een spange van de burgerzeevaart en kan er ook af. De pet lijkt me een pet van het wollige type (kan het echter niet goed zien). Indien dit zo is moet je 'm vervangen door een type van gladde stof.

2e foto. Jas is van na 1986 (geen zwarte kraag). Pet is van ?? (lettercode in pet?)

3e foto. Dit is een Fallschirmjäger vest en baret (van voor 1986) op een gewoon NVA jasje. Deze combinatie bestond niet. Je zult op zoek moeten gaan naar een fallschirmjäger FDU. Een dergelijke baret kost tegenwoordig zeker een paar tientjes en het vest is ook al gewild. Zou er zuinig op zijn.
sgtmeat
Lid

Bericht door sgtmeat »

woon jij toevallig op haïti, :P

de helm , das geen VOPO overtrek maar een KD (Kommandanten dienst) overtrek, bestte te vergelijken met onze marauschaussee.
http://www.militarypolice.de/modules.ph ... le&sid=135

bij mijn weten had de VOPO niet eens beschikking over helmen.

misschien nog een leuk fototje(edit)(verwijderd zat 31 juli 2010)
Laatst gewijzigd door sgtmeat op 31 jul 2010, 03:27, 1 keer totaal gewijzigd.