Toon Hier Uw Hoofddeksels

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Willem ter Haar
Lid

Bericht door Willem ter Haar »

@ adrian

Deze site is juist voor kinderen.
Hier kan hij dus nog meer spullen vinden en jij bent ook op deze site dus je kunt precies zien hoevaak hij wat gepost heeft. Dus enige contole is er toch nog wel?
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Adrian schreef:
Afbeelding
Het binnewerk is volgens mij niet volledig bij deze helm. check mijn exemplaar:

Afbeelding
Glenn Janssens
Lid

Bericht door Glenn Janssens »

Je bedoelt dat 'kruisvorm' in't midden van de helm?
Inderdaad bij de helm van mijne zoon is dat niet aanwezig.
t'is te zeggen,het is wel aanwezig maar als ge goed kijk zie je dat daar nog maar een rondje is van overgebleven.
De helm heeft 20 eurocent gekost in een kringloopwinkel... :)

Adrian
Laatst gewijzigd door Glenn Janssens op 27 okt 2003, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Glenn Janssens
Lid

Willem ter Haar schreef:@ adrian

Deze site is juist voor kinderen.
Hier kan hij dus nog meer spullen vinden en jij bent ook op deze site dus je kunt precies zien hoevaak hij wat gepost heeft. Dus enige contole is er toch nog wel?
Dat klopt, maar zo gepassioneert als mij op gebied van verzamelen is hij nog niet.
Hij vind het wel leuk om af en toe iets te krijgen van militaria maar daar blijft het bij.
Als hij er klaar voor is laat ik hem kennis maken met wo2 fora.
Van mij mag hij gerust... :)

Adrian
Mattie
Lid

Bericht door Mattie »

De Belgische productiehelmen hebben vanaf het begin aan de kruisvormigge stootrand gehad. Echter zie je vaak dat deze verwijdert is om de helm zo dieper op het hoofd te laten zakken vanwege de slechte granaatscherf-weing van deze helmen, waarbij de gehele nek onbeschermd was.
De "foute" schroef bovenop is als volgt te verklaren; de originele schroeven waren in het begin van gietijzer en braken dan ook vaak af; de schroef is gewoon een vervanging van de originele ophanging. Of dit fabrieksmatig of veldmatig (in de kasernes) gebeurde heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Feit is dat de na-oorlogse helmen op zich ook een interessant verzamelgebied vormen, maar hier bar weinig literatuur over is! :P
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Fritz
Lid

Bericht door Fritz »

Hallo

Guido

Gewoon uit interesse, hoe is het afgelopen met uw helm? Hebt ge uw geld terug gekregen? Of is hij volgens jou nog altijd origineel?
Groeten
Fritz :wink:
Guido
Lid

Bericht door Guido »

nou omdat er toch van wat kanten negatieve en de andere kant positieve reacties komen en omdat ik daardoor niet zeker voelde met de helm heb ik hem terug geruild voor wat ik geruild heb.. de verzamelaar van wie ik hem heb kon het wel begrijpen en is gewoon vrolijk verder.. en is nog steeds een goede even goede vrienden dus ja,... maar ik moet toch zeggen dat die helm die jij aanbied op dit forum dat dat mij ook twijfels geeft.. je zegt door de soldaat zelf geschilderd maar hoe ik het zie krijg je niet een beetje geputte helm aan het eind van de oorlog... en daar over heen schilderen.. want als je de duitser kent met hun gedrag en goede zorg voor hun uitrusting werd roest niet acceptabel gevonden.. dus kan je dat nog even uitlegge???

Guido
Fritz
Lid

Bericht door Fritz »

Guido

Das goed om horen dat ge die helm hebt kunnen inruilen.

Wat mijn helm betreft.
ALs je goed kijkt kunt ge zien dat er aan de buitenkant geen roest zichtbaar is. Inderdaad vanbinnen wel, maar daar is er geen camo verf aanwezig. Die roest is er waarschijnlijk gekomen doordat de helm slecht bewaard geweest is na de oorlog.
Maar maak u geen zorgen de helm is al verkocht. Het enige wat er waarschijnlijk mis aan was was de kinriem. Wat ik aan de koper ook heb meegedeelt.
Hij content ik content.
Groeten Fritz :wink:
Mattie
Lid

Bericht door Mattie »

Maar allee Fritz,
ge gaat mij toch niet vertellen dat die helm van den Guido kopie zou zijn? Nu verzamel ik toch al gans wat jaarkes, maar vanaf een foto kan ik toch echt niet zeggen of dat origineel is of niet.
En Guido,
zoals ik al zei, vanaf een foto zeggen dat iets overgeverfd is; is dat reeel? Inderdaad twijfelde ik ook aan de originaliteit van de lange kinriem aan de helm van fritz, maar als hij dat er eerlijk bijgezegd heeft, is het toch o.k.? Niet dan?

Maar laten we nu allemaal even eerlijk zijn; ge kunt toch zelden vanaf een foto zien of iets origineel is of niet; pas als ge het in handen hebt kunt ge die diagnose stellen, en dan kunt ge er nog naast zitten. Als de helm door de verkoper terug genomen is zonder stribbelen zal hij toch wel redelijkerwijs goed geweest zijn. Zijn het niet meestal die handelaren die kopie spul verkopen die niks terug nemen? Als Uw kennis die helm nog heeft zou ik die wel graag eens willen zien Guido. Wellicht dat ge hem er eens op kunt attenderen dat ik wel interesse heb (onder voorbehoud natuurlijk!)

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Guido
Lid

Bericht door Guido »

jammer genoeg voor u is deze alweer verkocht ben ik bang op e beurs in herve een maandje of 2 geleden

maar idd dat zeiden meerdere verzamelaars dat je neit kan oordelen van een foto

maja Fritz ik wou je niet aanvallen maar gewoon nieuwsgierig omdat het lijkt of er over de geput is heen geverfd...

Guido
Fritz
Lid

Bericht door Fritz »

Hallo Mattie

Op de helm van guido is er een "speciale" techniek van verven gebruikt geweest.
Inderdaad niet alles is zichtbaar op foto en het beste beeld heb je als je de helm daadwerkelijk in handen hebt.
Maar dat ge van een foto totaal niets kan uitmaken? daar ben ik nie mee akkoord.
Al mijn helmen die ik koop zijn uitsluiten vanaf foto's gekocht.
Op guido zijn helm was er de schuurpapier techniek gebruikt (om de ouderdom na te bootsen), wat hopelijk iedereen ziet. Als ik da zie ben ik al direct overtuigd en hoef ik de helm niet in mijn handen te hebben.

Guido

Van mijn helm was er aan de buitenkant geen putten of roest te zien enkel binnenin waar er geen dikke laag verf was aangebracht.

Groeten
Fritz
paulstolk
Lid

Bericht door paulstolk »

Ik hoor iedereen praten over een term die ik niet ken. Wat betekend "decal"? :?
Fritz
Lid

Bericht door Fritz »

De schildjes op een duitse helm. decal is de engelse term
Groeten
Fritz
paulstolk
Lid

Bericht door paulstolk »

aha... ik snap het. Bedankt.

Ik heb een luftschutzhelm met een decal in zeer slechte staat. In hoeverre is zoiets van invloed op de waarde? Ik zie ook veel helmen hier staan zonder enige decal.
Glenn Janssens
Lid

Een helm met decal(s) heeft een meerwaarde.
Ook de condite van een decal en helm kan de uiteindelijke prijs beinvloeden.
Hoe beter de decal,hoe meer waarde (verzamelaars spreken som bij een verkoop van "de decal is voor xx% aanwezig,dus hoe completer de decal hoe beter in prijs)

Adrian.