Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Eindelijk een mooie munitietasje voor mijn Officier van Gezondheid, welke hiermee nu eindelijk is geworden zoals ik hem wilde hebben.
Daarnaast een klewangdrager voor een toekomstige Officier.
Gr.
Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Al weer lang geleden dat ik wat plaatste, helaas is mijn verzameling momenteel grotendeels opgeslagen om ruimte te maken voor een kinderkamer voor mijn zoontje en om ons huis wat leger te maken omdat we ons huis te koop hebben gezet.
Daarnaast is het laatste jaar veel geld en tijd gaan zitten in de restauratie van mijn Morris Commercial vrachtwagen uit 1943.
Echter zijn er toch nog wel een paar kleine aanwinsten die ik graag deel.
Naaizakje manschappen.
Beschuit / noodrantsoen blikje, vork en lepel.
Blikje reserve onderdelen gasmasker.
Gr.
Sjoerd
Dank jullie wel, ik hoop de komende tijd nog wat meer kleine dingetjes te kunnen toevoegen.
Mijn Morris is inmiddels redelijk klaar, of althans......de grootste uitgave zijn gedaan
Zojuist nog iets binnengekregen dat niet direct militair is, maar wat wel iedere officier (volgens voorschrift) geacht werd bij zich te dragen.
Een Telegramboekje met zg. kopieer inrichting, oftewel een notitieblokje waarvan de blaadjes middels perforatierand zijn af te scheuren en een blaadje carbon papier voor het noteren van opdrachten / bevelen.
Gr.
Sjoerd
Joep schreef:Leuk boekje, nog nooit eerder gezien, weer wat geleerd.
Lijkt me helemaal tof om zoiets te hebben bij een oude typemachine/telegraafmachine.
Ja, maar daar hoort-ie niet! Typemachines waren alleen te vinden op de typekamers, machineschrijven zoals dat heette was een beroep en dat werd uitgevoerd in de schrijfkamers of typemachinekamers! Als je iets uitgetypt wilde hebben schreef je het op en dan ging het naar de machineschrijver! Let wel: tot in de jaren zestig en bij de KMar (eigen waarneming!) zelfs tot in de jaren zeventig (hoewel je toen wel zelf moest typen)
Dat opschrijven moest 'model' en dit boekje bevatte lege invulformulieren (zg. 'modellen') waarop officieren hun telegram konden schrijven. Dat model ging vervolgens naar de telegrafie-afdeling van zijn onderdeel die zorg droeg voor de verzending!
Het boekje hoort bij de voorschriftenset van de officier (en ook nog niet eens elke officier!)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
svdwal schreef:Boekje heeft volledig blanco pagina's Erik.
Grappige is dat ik in enkele voorschriften voor verbindingen deze blaadjes met notities ben tegengekomen.
Apart. Ik ken deze boekjes namelijk wel met modellen, leeg natuurlijk, om in te vullen.
Klappertje voorschrift Reserve-officieren ken ik. Grappig is dat dit model (als klappertje) in 1988 terugkwam bij de Infanterie: VS-2 717/2 (voor PC en OPC) en VS-2 717/4 (GpCn)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Voorlopig zal de jas netjes opgeborgen worden tot we een nieuw huis hebben.
Dan kunnen we eindelijk de collectie fatsoenlijk uitstallen Joep.
Tot die tijd blijven we gewoon langzaam spulletjes zoeken.