Tekenen
-
- Lid
Ziet er leuk uit al die tekeningen! Ikzelf ben ook vrij veel aan het tekenen/ontwerpen en zo wil het wel eens voorkomen dat ik per ongeluk iets teken wat betrekking heeft op mijn hobbie en niet op studie.....
De tekentechniek waar ik mij voornamelijk mee bezig houdt is schetsen of 3dCAD. Dit laatste doe ik met behulp van een computerprogramma. Hieronder is klein voorbeeldje te zien van wat je kunt doen met zo'n 3d simulatie programma.

Het gaat uiteraard om de Amerikaanse zaklamp. De achtergrond is gewoon een oude foto.
Jelle
De tekentechniek waar ik mij voornamelijk mee bezig houdt is schetsen of 3dCAD. Dit laatste doe ik met behulp van een computerprogramma. Hieronder is klein voorbeeldje te zien van wat je kunt doen met zo'n 3d simulatie programma.

Het gaat uiteraard om de Amerikaanse zaklamp. De achtergrond is gewoon een oude foto.
Jelle
- Nico Roelofs
- Lid
Mooi Tank eating Tiger! Met welke CAD versie werk je?
Zelf werk ik nu met Microstation de versie weet ik zo niet welke we hebben maar we schakelen binnenkort over naar Microstation V8.
Heb ook met AutoCad 2000 en 2002 gewerkt.
Het 3D tekenen ben ik niet goed in want dat hebben ze ons op school niet geleerd. Heb ik mezelf een beetje moeten aanleren. Maak zelf alleen civieltechnische tekeningen.
Zelf werk ik nu met Microstation de versie weet ik zo niet welke we hebben maar we schakelen binnenkort over naar Microstation V8.
Heb ook met AutoCad 2000 en 2002 gewerkt.
Het 3D tekenen ben ik niet goed in want dat hebben ze ons op school niet geleerd. Heb ik mezelf een beetje moeten aanleren. Maak zelf alleen civieltechnische tekeningen.
Laatst gewijzigd door Nico Roelofs op 15 mei 2005, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
Het programma waar ik nu mee werk is Unigraphics NX2. Voorheen werkte ik met CATIA VR7. Het zijn beide (high end)programma's waar je behoorlijk wat les in moet hebben voor dat er wat leuks uit komt. Verder zijn de programma's heel erg gebruiks onvriendelijk. Zeker in verhouding met AutoCad(waar ik overigens nooit echt mee gewerkt heb.
Jelle
Jelle
- Nico Roelofs
- Lid
Bijde programma's zijn mij geheel onbekend. Maar in de civiele techniek en bouw worden eigenlijk ook alleen maar AutoCad en Mircostation toegepast. Mircostation wordt vooral toegepast bij overheids instellingen.Tank Eating Tiger schreef:Het programma waar ik nu mee werk is Unigraphics NX2. Voorheen werkte ik met CATIA VR7. Het zijn beide (high end)programma's waar je behoorlijk wat les in moet hebben voor dat er wat leuks uit komt. Verder zijn de programma's heel erg gebruiks onvriendelijk. Zeker in verhouding met AutoCad(waar ik overigens nooit echt mee gewerkt heb.
Jelle
Het is wel mogelijk om met deze programma's 3D te tekenen maar daarvoor zijn betere programma's op de markt.
Zelf heb ik 4 jaar les in AutoCAd gehad en ook veel op stages mee gewerkt. Maar toen ik ging werken bij een ingenieurs bureau van een overheids instelling moest ik met Microstation gaan werken. Omdat de commando's van de programma's aardig overeen komen was het alleen even omschaklen, naar micorstation. Dus een weekje oefenen op kantoor en een dagje op cursus en toen kon ik al aardig met Mircostation overweg.

Zou nog wel keer goed 3D willen tekenen met die programma's. Maar 3D tekenwerk komt in de civiele techniek nauwlijks voor.
-
- Lid
Het probleem met high-end 3D progs is dat ze nogal duur zijn om legaal aan te schaffen. Helemaal als je er gewoon maar wat mee zit te spelen. Omdat ik student ben kan ik voor 25 euro per jaar een officiele licentie kopen. Normaal gesproken kosten die licenties tienduizenden euros. Er zijn ook minder gecompliceerde 3D progs die ook veel minder kosten.
Ik studeer momenteel Industrieel Product Ontwerpen(IPO) en voor dat soort dingen zijn CATIA en Unigraphics zeer geschikt. Ik kan me voorstellen dat ze minder geschikt zijn voor de civiel technische kant.
Jelle
Ik studeer momenteel Industrieel Product Ontwerpen(IPO) en voor dat soort dingen zijn CATIA en Unigraphics zeer geschikt. Ik kan me voorstellen dat ze minder geschikt zijn voor de civiel technische kant.
Jelle
- Nico Roelofs
- Lid
Ja klopt die programma's kosten echt kapitalen. Ik had van AutoCAD een illegale versie op me pc want ik kan gewoon geen 1000den euro's neerleggen om met zo'n programma te werken. En voor school wilde ik toen thuis wel zo'n programma op me pc anders kon ik gewoon nooit thuis werken.Tank Eating Tiger schreef:Het probleem met high-end 3D progs is dat ze nogal duur zijn om legaal aan te schaffen. Helemaal als je er gewoon maar wat mee zit te spelen. Omdat ik student ben kan ik voor 25 euro per jaar een officiele licentie kopen. Normaal gesproken kosten die licenties tienduizenden euros. Er zijn ook minder gecompliceerde 3D progs die ook veel minder kosten.
Jelle
Op me werk, werk ik met 2 19inch beeldschermen. Zou ik dat niet doen dan heb ik gewoon te weinig ruimte op me beeld. Links heb ik dan me tekening en rechts al mijn tekencommando's.
Er zijn ook veel pakketten op de markt die het tekenen veel makkelijker kunnen maken. Zijn dan van die tekencommando's die dan het tekenwerk veel makkelijker maken. Toen ik met mijn stage bij de Grontmij zat hadden ze bij AutoCAD een programma StagCad. Daar zaten ook veel van die leuke commando's bij.

-
- Lid
Ja zeker! Meestal kijk ik gewoon rond in mijn kamer en zie iets wat ik op dat moment leuk vind om na te tekenen. Meestal ben ik dan wel weer een paar dagen zoet. het is ook zeker een goede oefening voor mijn studie!Daar kan je wel leuke dingen mee doen denk ik, mooi hoor .
Als iemand nog iets leuks weet om na te tekenen......laat maar horen. Leuke uitdaging.
Jelle
-
- Lid
Voor dat soort dingen gebruik ik iets veel ouderwetsers. In de volksmond wordt dit ook wel een boek genoemd. Het is een soort verzameling met dunnen blaadjes waar dan allerlei soorten teksten en foto's in staan
Om eerlijk te zijn denk ik niet dat er echt programma's bestaan waar je dit kunt doen. De poppen die ik samenstel zijn altijd naar voorbeeld uit een boek/foto/verhaal enz.
Jelle

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat er echt programma's bestaan waar je dit kunt doen. De poppen die ik samenstel zijn altijd naar voorbeeld uit een boek/foto/verhaal enz.
Jelle
- Michiel M.
- Lid