Je nieuwste aankoop - deel 1

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Glenn Janssens
Lid

Bericht door Glenn Janssens »

Bij mijn weten werden die kaarten na de bevrijding uitgereikt.

Adrian
Willem ter Haar
Lid

Bericht door Willem ter Haar »

Dat verklaard veel.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Mattie
Lid

Bericht door Mattie »

Die zijn inderdaad NA de bevrijding pas gedrukt, toen het voormalige verzet, als Witte Brigade ingezet werd voor orde handhaving.
(Dat sommigen van hun daarbij meer gestolen hebben, dan de Duitsers op 4 jaar tijd konden weghalen, moeten we daarbij maar even buiten beschouwing laten)

Mat :|
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

én verkracht én gefolterd én vermoord...

maar 1 ding kan met 100% zekerheid gezegd worden: de 'echte' witte brigade-leden die er al van in het begin bij waren deden die dingen zelden of nooit. In september '44 zijn er een heleboel zogenaamde 'leden' bijgekomen, gewoon omdat het mooi stond en sucecs opleverde bij de meisjes...
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Mijn nieuwste aanwinst (het was al langer voor mij 'gereserveerd', maar nu heb ik het eindelijk): En pak (eerder pyama) van het DRK, gegeven aan mijn grootvader zaliger bij diens bevrijding in een Reimahg-kamp. Mijn groottante (die het mij gegeven heeft) kon niet vertellen of hij het van de Amerikanen (89 inf. div.) of van het DRK heeft gekregen. Hij heeft het gedragen in de weken dat hij in Duitsland herstelde van uitputting en tyfus. Het is bij zijn thuiskomst 1x gewassen en daarna goed opgeborgen en zodoende nog in een perfecte staat

http://members.lycos.nl/moelanspeter/Dsc00686.jpg

http://members.lycos.nl/moelanspeter/Dsc00687.jpg
Glenn Janssens
Lid

Bericht door Glenn Janssens »

Een mooi stuk geschiedenis dat je in je bezit hebt Peter.
Zowel emotioneel als historisch...

Adrian
Roel R.
Lid

Bericht door Roel R. »

erg mooi peter, petje af!
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

wel, een week ofzo geleden, ben ik via wat tussenpersonen een mede-verzamelaar tegengekomen op het net die alles van de hand deed, waaronder ook een aantal wapens : een M1 Garand, een Mauser Kar 98K, een Mosin-Nagant en ook een Lee Enfield, ik schuimde dus de prijzen af en het goedkoopste bleek dus de Mauser Kar 98K te zijn, die ik dus voor €100 te pakken kreeg
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Mattie
Lid

Bericht door Mattie »

Peter,
Dat is een zeer interessant pak, aangezien je er de geschiedenis van kent en het uit je eigen familie komt.
Wellicht eens een idee om alles over grootvader en die periode in zijn leven uit te pluizen; actief met geschiedenis omgaan. Heb ik ook ooit gedaan, en dat bevordert zeker je interesse in de Oorlog en het verzamelen.

Succes, Mat. :)

.
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Daar ben ik heden volop mee bezig. De geschiedenis van het kamp ken ik al vrij gedetailleerd, en ik heb al vele overlevenden ontmoet en gesproken. Ook heb ik zijn eerste brieven uit het kamp gelezen, maar die krijg ik halmaas niet, mijn groottante is er erg aan gehecht.

De rest van de familieleden heb ik ook al (tot vervelens toe :lol: ) ondervraagt over hun oorlogsverleden

Ik hoop later ook de voorlopige frehmdenpas te krijgen van mijn grootvader die in Hamburg werkte.
Stijn
Lid

Bericht door Stijn »

Ik probeer ook zoveel mogelijk oude mensen de oorlog meegemaakt hebben , helemaal te ondervragen.
Mijn vrienden kunnen er ook altijd om lachen hoe ik een gesprek binnen een minuut over de oorlog kan laten gaan als ik met iemand praat.
Willem ter Haar
Lid

Nemen jullie deze gesprekken ook op band op? Kan altijd handig zijn voor als je het gesprek niet meer goed kan herrinneren en een er is weer een stukje geschiedenis vastgelegt.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

ik probeer na een gesprek zoveel mogelijk uit te typen, liefst zo snel mogelijk na het gesprek, ik onthoud niet zo goed zie je...
Stijn
Lid

Bericht door Stijn »

Dat niet, ik onthoud het meestal.
Ik denk ook dat als je met een bandrecorder aankomt, dat het dan niet zo lekker vloeiend loopt. Er moet niet zo'n druk zijn, en ik onthoud dingen goed :D
Willem ter Haar
Lid

Je hoeft z'n band niet zo neer te zetten als een grote plant voor je neus. Z'n klein ding ter grote van een walkman is goed genoeg. Kunnen wij ook nog eens een keer mee luisteren en misschien wel andere dingen opmerken dan dat je zelf dat zou doen.