Mike_Utrecht schreef: 03 apr 2023, 21:29
Hallo Coert,
Een leuke M33 helm uit 1939 en inderdaad er zijn meerdere typen en varianten bekend. Ik verwacht dat er een CM stempel in de leren binnenband staat en een lederwarenfabrikantstempel aan de achterzijde van 1 van de drie leren flappen.
Voor de correctheid, het laatste boekwerk over de Nederlandse stalen helm, is gepubliceerd in juni 2019 en gemaakt door in totaal 6 gepassioneerde helmenverzamelaars, waaronder Kevin de Joode en ikzelf.
Mocht u belang hebben bij het boek, dan kunt u deze direct bij de werkgroep bestellen: 79,95 euro inclusief verzendkosten (NL):
werkgroepdenederlandsehelmAgmail.com
Bedankt voor het linkje!
Ik heb het boek zojuist besteld, ik hoop dat het snel binnen is bij me. Kan ik eindelijk eens me wat verdiepen, en belangrijker nog, kennis opdoen van deze helmen.
Eigenlijk heb ik ze altijd erg mooi gevonden, degene die ik nu heb ben ik blij mee, maar kennis is macht natuurlijk.
Ik verzamel voornamelijk Duits WO1, maar mijn opa zaliger (die later helemaal mijn opa niet bleek te zijn) heeft ook de Meidagen van 1940 meegemaakt. Als stoker bij de Marine, gestationeerd op de werf Willemsoord. Hij heeft nooit over de oorlog gesproken echter.
Het werd eens tijd dat ik me er wat meer in ging verdiepen. Mijn echte opa, was een duitser, die bij de Kriegsmarine zat, daar kwam ik veel later pas achter, toen mijn oma overleed, en het huis leeg gehaald moest worden..niemand praatte over de oorlog destijds.
Maar ik ben er toen pas achter gekomen wat er allemaal gebeurd was, tijdens de oorlog.
Nogmaals bedankt, vriendelijke groeten, Coert.