K98 vs FN1930 Greek Mauser

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

ik ben nu niet zeker dat in herstal komplete K98's gemaakt werden , zou ik eens moeten opzoeken , lopen werden daar zeker gemaakt tijdens de bezetting, dat weet ik zeker
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

OK ; weer wat geleerd dan. :)
jaykay
Lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 jul 2005, 10:47
Locatie: omg. roermond

Bericht door jaykay »

Ik hoorde nu van iemand dat belgie en tsjechie in de jaren 20 en 30 al geweren maakten bijna identiek aan de duitse k98 uit de oorlog De duitsers mochten ze toen nog niet maken vanwege het verdrag van versaille. De duitsers zijn pas begonnen rond 1935 (?). Dus kan het goed een belgische mauser zijn, toch ?

Ik weet niet zoveel van wapens af dus mocht ik wat fout hebben verbeter me maar.

mzzl jeroen
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Op de beurs (la Gleize) lag zon zelfde. Ook FN. Werd verkocht als een belgische mauser. Nu ben ik niet zo in wapens thuis, maar neem aan dat de verkoper geen duitse k98 als belgisch zou aanbieden.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

In La Gleize lagen erg veel Mausers van allerlei soorten, Belgische, Joegoslavische etc. etc. ( uitgelegd door de handelaren ) waarvan sommigen WAA gestempeld ( Orgineel of niet, daar kon ik niet over oordelen ). Overigens is het zo dat voor zover ik weet de wapenfabrieken in bezet gebied gewoon voor de Duitsers gingen produceren.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Shifty schreef:
Glenn Janssens schreef:
Shifty schreef:Kgeloof niet dat ze die in Herstal maken of gemaakt hebben :roll:
Waarom niet?
Ik zou het niet weten .. kdacht dat alleen maar.
Aangezien een K98 duits wapen is misschien te vlug de link geleged naar "enkel produceren in Duitsland". Ik ben daar absoluut geen expert in.
De K-98 is allesbehalve een Duits wapen, alleen is het van de Duitsers het meest bekend dat ze, ze gebruikt hebben. De K98 is inderdaad in 1898 al ontworpen en vanaf dat moment zijn ze geproduceerd waarbij heel veel modellen op mekaar leken en er zijn ook diverse modificaties doorgevoerd. Ik heb bijv. een Spaanse K98, gemaakt in 1927 met rechte grendel en doorgebruikt door de Duitsers in Nederland(zit ook een orgineel bijbehorende Duitse bajonet bij). Dit wapen is ook een stuk langer dan de Duitse K98(k). Zover ik weet is Spanje het land dat de K98 ontworpen heeft en als eerste in productie genomen heeft. En onder andere Duitsland heeft een copie van de blauwdrukken voor het maken van dit wapen overgekocht.
En inderdaad de K98k is pas vanaf '34-'35 geproduceerd maar de gewone K98 al veel eerder. Vanaf 1898 dus. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

de gewone K98 , bedoeld u niet de G98 ? vanaf 1898
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
jaykay
Lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 jul 2005, 10:47
Locatie: omg. roermond

Bericht door jaykay »

Peter Geplaatst: 04-09-2005 12:31 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

In La Gleize lagen erg veel Mausers van allerlei soorten, Belgische, Joegoslavische etc. etc. ( uitgelegd door de handelaren ) waarvan sommigen WAA gestempeld ( Orgineel of niet, daar kon ik niet over oordelen ). Overigens is het zo dat voor zover ik weet de wapenfabrieken in bezet gebied gewoon voor de Duitsers gingen produceren.


Ik neem aan dat de duitsers na hun inval in een land alle wapens overnamen wat ze tegen kwamen. Dan zou je toch goed buitenlandse wapens met duitse stempel kunnen vinden. Of zeg ik nou wat stoms?

k98k is toch gewoon de korte versie van k98 of niet ?
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

luc schreef:de gewone K98 , bedoeld u niet de G98 ? vanaf 1898
Euuhmm jah die bedoel ik jah. :oops:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

jaykay schreef: Dan zou je toch goed buitenlandse wapens met duitse stempel kunnen vinden. Of zeg ik nou wat stoms?

k98k is toch gewoon de korte versie van k98 of niet ?
Ja buitenlandse wapens kunne ook duitse waa codes hebben.

k98 is korte versie van m/g98
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

jaykay schreef: k98k is toch gewoon de korte versie van k98 of niet ?
Bij de K98k staat de 'k' ook voor Kurz. Dus de korte versie idd.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

Nick schreef:
jaykay schreef: k98k is toch gewoon de korte versie van k98 of niet ?
Bij de K98k staat de 'k' ook voor Kurz. Dus de korte versie idd.
en wat is de lange versie van de K98 dan ? 8)
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Je had meerdere modellen.
Zoals heir te zien op de afbeelding:

Afbeelding

gr nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

K98b zijn gewone G98's die veranderd zijn in de jaren 20-30
riem aan de zijkant , andere grendel en een ander vizier
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Ben er ook nog effe verder ingedoken en iets gevonden over de history van FN

Over the centuries the Principality of Liège has always nurtured a tradition of know-how in precision engineering. In August 1888 the Belgian state placed an order for 150,000 repeating rifles with the arms manufacturers of Liège. The craftsmen decided to join forces to carry out this order and thus founded the Fabrique Nationale d'Armes de guerre, or FN.

They first produced rifles under license from Mauser and various weapons under license from Browning before starting to branch out by producing the "chainless" bicycle which was used by postmen, policemen and private individuals for over thirty years.

En nog iets over de K98:

In 1933 Mauser Werke in Oberndorf began producing a design to compete with Belgian and Czech Mauser export rifles. It was essentially a Kar98b with shorter 600mm (24") barrel. It could be had with horizontal bolt handle as a short rifle, or turned down bolt handle as a carbine. It was marked on the rail "Standard Modell of 1933". This design was also made for domestic use by the DRP, the German Post Office, and many of this pattern went to paramilitary formations such as the SA, the SS and other NSDAP (NAZI Party) units.

In 1934 a new variation, the "Standard Modell of 1934" appeared lacking finger grooves in the forestock which dated back to the Kar.98b design. This design was adopted by the "Wehrmact" as the Kar.98k and was made by Mauser, Sauer &Sohn and later others. A receiver ring code was adopted to indicate manufacturer and date of fabrication. The design was not officially adopted until June 21, 1935. ERMA, Berlin Luebecker Werke, and the old DWM factory called Berlin Borsigwalde, now under Mauser Werke management were now in production of this design.

De topictitel is dus verkeerd, maar dat wisten we al. Weet eigenlijk niet of ik deze nog kan aanpassen.
Laatst gewijzigd door Richard1976 op 02 okt 2005, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie