1st Pattern HBT broek... orgineel of repro??

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Tank Destroyer
Lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 19 sep 2004, 20:35

1st Pattern HBT broek... orgineel of repro??

Bericht door Tank Destroyer »

Op de beurs van Wings and Wheels heb ik een 1st pattern HBT broek gekocht. Voor re-enactment....

Ik dacht dat de broek repro was, maar ik begin nu een beetje te twijfelen. Stel dat de broek origineel is, dan is het weer zo zonde om mee te gaan re-enacten (jaja, verzamelen is belangerijker dan re-enacten).

Nu is het probleem dat er helemaal geen label in zit. Alleen maar een heeeeel klein labeltje met 34.

Ik zal straks foto's van de broek plaatsen.

Maar weet iemand of er eigenlijk wel repro 1st pattern HBT broeken bestaan???

Bedankt voor de hulp...

Sander
Tank Destroyer
Lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 19 sep 2004, 20:35

Bericht door Tank Destroyer »

OK, nevermind.. WWIIimpressions maakt repro 1st pattern HBT trousers....

Dat weet ik dan in ieder geval.
Zal straks foto's van mijn broek maken. En dan graag jullie oordeel:
Origineel of reproductie.

Sander
Tank Destroyer
Lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 19 sep 2004, 20:35

Bericht door Tank Destroyer »

OK... hier zijn de foto's.

Er staat ook nog een naam in geschreven, Allington?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

hoeveel sterren op de knopen? 8?
Vanop de foto's te zien, ziet hij er origineel uit. Heeft de foto de kleur beinvloed of niet?
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

En zitten er misschien nog etiketten in, op of achterop de zakken of in de rest van de broek?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Tank Destroyer
Lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 19 sep 2004, 20:35

Bericht door Tank Destroyer »

De knopen hebben 13 sterren, zoals het hoort.

Er zit verder geen label in.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Vanaf de foto gezien denk ik orgineel, maar het blijft lastig...
Daar is 'ie weer!
Tank Destroyer
Lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 19 sep 2004, 20:35

Bericht door Tank Destroyer »

Nou, dan moet ie maar eens door de blacklight test...
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

haal eens een stukje van het gaar wat toevallig los zit er af en steek het aan, hoe het brandt kan je ook zien of het natuurlijk is of kunststof.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Tank Destroyer schreef:Nou, dan moet ie maar eens door de blacklight test...
Het kán zijn dat het postwar gewassen is, in moderne wasmiddelen zitten optische witmakers die de UV test waardeloos maken. Er worden repro HBT kledingsstukken gemaakt maar orginele HBT is nog vrij veel te krijgen. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken om de broek, maar ik kan er eigenlijk pas iets zinnigs over zeggen als ik het in de handen heb gehad. Ik heb zelf een orgineel HBT uniform, dus vergelijkingsmateriaal heb ik wel.
Daar is 'ie weer!
Tank Destroyer
Lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 19 sep 2004, 20:35

Bericht door Tank Destroyer »

Tsja... als het een repro is, verwacht ik dat het een goede repro is van WWIIimpressions en die zullen vast wel de goede materialen gebruiken (niet synthetisch)...

Ik heb de 'twill' vergeleken met dat van een origineel HBT jasje en met een repro HBT coverall.
Het lijkt meer op origineel dan op de repro. De weave is veel fijner.

Dus wellicht is het een origineeltje..

Sander
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Het is moeilijk te zien...

maar:

Ze worden nagemaakt...

Afbeelding

M1941 HBT is altijd lichter van kleur dan de latere HBT
Ze zijn heel zeldzaam!!
Als ze origineel zijn, moet je een spoor van een etiket terug vinden op de achterkant van de witte voering van de rechterzak!!!

Hierbij enkele foto's van mijn paar dat ik pas na 15 jaar zoeken vorig jaar vond!!!
Merk op dat de maat gemarkeerd is met inkt op de binnenste witte stof en dat zowel de waist als de inseam vermeld is!!! Er is geen ingenaaid etiketje zoals hierboven getoond en dat heb ik touwens nog NOOIT op eender welk model originele broek gezien

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb niet de indruk dat'm origineel is!!!

Johan[/img]
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Zou het niet kunnen zijn dat er doordat er meerdere fabrikanten van 1st pattern broeken waren, er andere manieren waren de maat aan te geven? ( Ik bedoel labelen i.p.v. stempelen ) Doordat er verschillende fabrikanten waren kan ik me voorstellen dat er kleine verschillen zijn..
Daar is 'ie weer!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Peter schreef:Zou het niet kunnen zijn dat er doordat er meerdere fabrikanten van 1st pattern broeken waren, er andere manieren waren de maat aan te geven? ( Ik bedoel labelen i.p.v. stempelen ) Doordat er verschillende fabrikanten waren kan ik me voorstellen dat er kleine verschillen zijn..
Ik heb honderden US broeken door m'n handen gehad en ALLE WW2 US broeken hebben de maat aangeduid voor zowel de Waist als Inseam! (hetzij op een wit label, hetzij gestempeld...
En ALLE broeken hebben ergens eenlabel met specificaties... zeld de broeken gemaakt in QM Depots...

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

johan willaert schreef:
Peter schreef:Zou het niet kunnen zijn dat er doordat er meerdere fabrikanten van 1st pattern broeken waren, er andere manieren waren de maat aan te geven? ( Ik bedoel labelen i.p.v. stempelen ) Doordat er verschillende fabrikanten waren kan ik me voorstellen dat er kleine verschillen zijn..
Ik heb honderden US broeken door m'n handen gehad en ALLE WW2 US broeken hebben de maat aangeduid voor zowel de Waist als Inseam! (hetzij op een wit label, hetzij gestempeld...
En ALLE broeken hebben ergens eenlabel met specificaties... zeld de broeken gemaakt in QM Depots...

Johan
Dank je voor je antwoord, in mijn broeken staan behalve de Waist ook de Inseam ( ook in m,n HBT ) dus ik mag hieruit de conclusie trekken dat als alleen de Waist staat vermeld, men te maken heeft met een repro?
Daar is 'ie weer!
Plaats reactie