Sacic/Pirelli gasmaskers

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Sacic/Pirelli gasmaskers

Bericht door Peter M »

Ik zou hier graag wat dingen op een rij zetten over het laatste vooroorlogse Belgische model van militair gasmasker (benaming?), in de hoop op aanvullingen en verbetereingen.
Het is van oorsprong een Italiaans model, dat later voor België werd geproduceerd. In Italië voor België geproduceerde modellen met de vermelding 'Sacic' op het masker zijn volgens mij lichtbruin en vanaf 1932 gedateerd.
Nu heb ik laatst een gasmasker uit 1931 gevonden, met de vermelding 'Pirelli', in een Belgische, vroege gasmaskertas.

Afbeelding

Afbeelding

Italiaanse overstock die mee is geëxporteerd?

De in België geproduceerde exemplaren zouden donkerbruin moeten zijn en vanaf 1934 gedateerd. In de roodbruine heb ik al een variant gezien met een minder hoekige metalen frame onder de kin (om het uitlaatventiel te beschermen?).
Afbeelding

Afbeelding

Exact hetzelfde masker zou ook door Englebert zijn geproduceerd onder de naam 'B.B', ook in het gasmasker gestempeld.

De meeste informatie komt van http://gasmasklexikon.com/Page/Belgium.htm, nog meer exemplaren zijn te zien op http://www.studiogum.com/Boris%20Page/Boris.Belgium.htm

Tot wanneer zouden ze zijn geproduceerd? Als er nog iemand dergelijk gasmasker heeft liggen, plaats gerust een foto of gegevens! Alle informatie is welkom.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Eentje uit mijn collectie (wel in slechte staat):
Het enige wat ik ervan wist is da het B.B. type was, bedankt voor de informatie Peter, moest je toevallig nog iets willen weten over de stempelingen ofzo laat maar weten.
Deze is uit 1937 dus...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Intressant iets om uit te zoeken!

mvg
simon
Laatst gewijzigd door Simon op 07 sep 2005, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

http://www.volny.cz/jahem/obrazky/_sbir10.htm nog klein beetje informatie

Sacic vz 32 is dus waarschijnlijk het opvolgende type ervan...
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik heb het originele Italiaanse model 33 gasmasker.
Ik betwijfel of jouw model italiaans surplus is.
De italianen markeerden hun equipment tot 1943 met de kroon of de ster van het huis van Savoye. Dat is niet te zien op jouw exemplaar.
Misschien dan toch exportproductie.

En de bus van het gasmasker, is dat Belgisch, ik bedoel zit er Nederlanse / Franse tekst op? Kan natuurlijk later verwisselt zijn na gebruik, maar kijken kan geen kwaad.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Veltro schreef:En de bus van het gasmasker, is dat Belgisch, ik bedoel zit er Nederlanse / Franse tekst op? Kan natuurlijk later verwisselt zijn na gebruik, maar kijken kan geen kwaad.
Mijn filters zijn niet gemarkeerd, op een serienummer na.

Aan de Pirelli hangt zo'n filter: http://www.volny.cz/jahem/obrazky/velke/_s08.jpg , aan de sacic http://www.volny.cz/jahem/obrazky/velke/_s19.jpg
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

mmm ik denk dat ik nog zo'n filter heb liggen, zal ik straks even nachecken...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik heb de gelinkte site van Simon http://www.volny.cz/jahem/obrazky/_sbir10.htm
nog eens bekeken, maar als ik gewoon alleen naar de feiten kijk, dan lijkt de S01 alleen op een italiaans gasmasker. (extra filter bij het begin van de slang) De autheur van de site plaatst ook alleen achter dit model de naam pirelli. De filterbussen die jullie tonen zijn ook niet Italiaans, want deze zijn niet cilinder vormig. Dus ik denk Belgische aanmaak. Dit gelt denk ik ook voor de modellen S08 tot verder. (geen overeenkomst met Italiaans model)
Hoe er dan de tekst 1931 of 32 of 34 op die modellen komt?
Misschien zijn ze later gemodificeerd tot het model S08 en waren ze eerst model S01?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Veltro schreef: Hoe er dan de tekst 1931 of 32 of 34 op die modellen komt?
Misschien zijn ze later gemodificeerd tot het model S08 en waren ze eerst model S01?

Veltro
Goed mogelijk, want in het 'handboek voor de opleiding van de infanterist' uit 1932 was het masker nog niet opgenomen.

Anderzijds heb ik nog nooit de datering of vermelding 'sacic' zien staan op de modellen met extra filter. Misschien waren ze de fabriek nog niet uit toen er beslist werd tot modificatie?
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik vind het opmerkelijk dat je dit nu zegt, dat er geen aantekening van het type gasmasker is voor 1932.
Ik ben nog een beetje aan het broeden (leg ik later wel uit), maar weet je toevallig op welk type / model Italiaans gasmasker het ontwerp is gebaseerd of waarvan het een export productie is? De vraag heeft betrekking op het model s01 als s08 mocht hierin verschil zitten qua ontwerp voorbeeld.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Veltro schreef: Ik ben nog een beetje aan het broeden (leg ik later wel uit), maar weet je toevallig op welk type / model Italiaans gasmasker het ontwerp is gebaseerd of waarvan het een export productie is? De vraag heeft betrekking op het model s01 als s08 mocht hierin verschil zitten qua ontwerp voorbeeld.
Als ik zo op de pagina 'Italy' op gasmasklexikon.com kijk, zie ik eigenlijk geen verschil met de belgische gasmaskers. Misschien was het een louter exportmodel?
Ik vind het opmerkelijk dat je dit nu zegt, dat er geen aantekening van het type gasmasker is voor 1932.
Ik was er nog niet eerder opgekomen om het te boekje te bekijken. Ik zoek in tussentijd naar latere uitvoeringen, misschien dat iemand er één in zijn bezit heeft?
Gebruikersavatar
TommoVich
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 jul 2005, 22:07
Locatie: Gellik , Limburg , België
Contacteer:

Bericht door TommoVich »

Dag Beste ,

Ik heb hier een klein lijstje samen gesteld ! Als er nog type's zijn die erbij moeten , laat het me weten ! Samen komen we aan een lijstje waar alle Belgische Gasmaskers met hun datering instaan !

Gasmaskers Belgie 1940 :
- Model 1929 PIRELLI (Militair Model. 1926)
- Model 1931 PIRELLI (Militair Model. 1931)
- Sacic Model 1937 (Militair Model. 1937)
- Sacic Respirator 1 (Militair Model. 1934)
- Sacic Resperator 2 (Militair Model. 1932)
- Englebert B.B. (Civiele Bescherming 1936)
- AGM Respirator
- Type Agrèè (Model. 1936)
- SBA Passief (Civiele Bescherming 1934)
- L.702 Aktief (1930 - 1950)
- L.702 Passief (1930 - 1950)
- Englebert E 2–339 (Civiele Bescherming kan ook voor
Luchtbescherming Bestemd Zijn 1939 - 1940)
- Englebert EV639 (Civiele Bescherming rond de Jaren 1939)
- AG 9 (Passieve Bevolking 1939)
- AG 15 (Civiele Bescherming 1928)

Bronnen :

- gasmasklexikon
- Studiogum
- Peter Moelans
- Simon

(Update's : AG 9 van Civiele bescherming naar Passieve Bevolking -> Bron : Handleiding AG 9 :P)

Groeten Hendrikx Tom
"L'union Fait la Force - Eendracht Maakt Macht"
"Regiment Forteresse de Liège"
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

TommoVich schreef:
Gasmaskers Belgie 1940 :
- Model 1924 Pirelli (Militair model 1924)
- Model 1929 PIRELLI (Militair Model. 1926)
- Model 1931 PIRELLI (Militair Model. 1931)
- Sacic Model 1937 (Militair Model. 1937)
- Sacic respirator 1 (Militair Model. 1934)
- Sacic respirator 2 (Militair Model. 1932)
- ARS (militair model)
- M2 (militair model)
- Englebert B.B. (Civiele Bescherming 1936)
- AGM
- Type Agrèè (Model. 1936) Benaming zou ik veranderen, betekent immers alleen maar 'goedgekeurd (door de overheid)', wat op meer modellen vermeld werd
- SBA Passief (Civiele Bescherming 1934)
- L.702 Aktief (1930 - 1950)
- L.702 Passief (1930 - 1950)
- Englebert E 2–339 (Civiele Bescherming kan ook voor
Luchtbescherming Bestemd Zijn 1939 - 1940)
- Englebert EV639 (Civiele Bescherming rond de Jaren 1939)
- AG 9 (Passieve Bevolking 1939)
- AG 15 (Civiele Bescherming 1928)
Aanvullingen geplaatst, bron is het Handboek voor de opleiding van de infanterist van 1932.
Gebruikersavatar
TommoVich
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 jul 2005, 22:07
Locatie: Gellik , Limburg , België
Contacteer:

Bericht door TommoVich »

Mijn dank is groot _O_ , moesten er nog mensen zijn wat Belgische gasmaskers van WO 2 weten ;-)
"L'union Fait la Force - Eendracht Maakt Macht"
"Regiment Forteresse de Liège"
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Sacic/Pirelli gasmaskers

Bericht door sniper snoop »

Mijn excuses om deze oude topic naar boven te halen. Ik ken iemand die een gasmasker bezit en het blijkt dus een SACIC type 2 1932 gasmasker te zijn. Nu stelde ze me de vraag welke waarde een gasmasker als deze heeft? Het is in goeie staat.

Grtz
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Sacic/Pirelli gasmaskers

Bericht door yente »

Ongeveer 30 euro meen ik.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie