De linkse lente

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

De linkse lente

Bericht door Arjen »

Een aantal nederlanders wil als tegen gewicht tegen het nu steeds rechtser wordende klimaat een linkse lente laten ontstaan.

http://www.linkselente.nl/

Wat vinden jullie van het idee op zich?
En wat van de website die dit idee moet verduidelijken?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Ik ben in principe vóór ieder links/progressief initiatief.

Wat ik jammer vind aan de opzet is dat deze site, mijns inziens, meer anti-rechts dan pro-links uitstraalt en bovendien ben ik sinds de overstap van Jack Spijkerman naar Talpa (volgens eigen zeggen niet om het geld...) niet meer zo overtuigd.

Ik vind dat je als links Nederland moet laten zien wat er gedaan moet worden voor een sterke en sociale samenleving. Dat Balkie en consorten er niets van bakken (in ELK opzicht) behoeft niet meer genoemd te worden, daar iedereen dit zelf kan waarnemen.

Wat vind jij ervan, Arjen?
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik geloof dat we het wel aardig eens zijn Dvaupell. Dit gezien ook ik vind dat dit meer anti is dan andere oplossingen oppert. Maar dat is ook waarom groen links een oppositie partij is. Dat is ook waar ze voor zijn zolang ze in de oppositie zitten.

Deze site is wel een manier om oplossingen te vragen van de nederlanders vind ik. Wat dat betreft dus erg positief. Ook is het een manier om informatie te geven aan het publiek en vermoedelijk voor de oprichters om zelf ook het een en ander bij te leren.

Misschien is het dan ook het begin van andere goede ideeën die nog geboren moeten worden.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

dvaupell schreef:Wat ik jammer vind aan de opzet is dat deze site, mijns inziens, meer anti-rechts dan pro-links uitstraalt
Die indruk had ik ook. Ik heb het gevoel dat het initiatief een eventueel falende linkse politiek wilt compenseren door een anti-rechtse klachentensfeer te ontwikkelen.

Daar kunnen positieve dingen uitkomen, maar het kan volgens mij ook uitnodigen naar extremisme. Gevaarlijk terrein in mijn ogen.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Nou Peter ..
..maar het kan volgens mij ook uitnodigen naar extremisme. Gevaarlijk terrein in mijn ogen.
Die moet je misschien even toelichten... Het lijkt mij gewoon weinig effectief. Hoe het zou uitnodigen naar extremisme is me onduidelijk..
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik denk dat peter bedoelt: als je eenmaal aan het schoppen bent op een idee dan loopt dat wel eens uit de hand en ga je denken dat alles aan dat idee verkeerd is ofzo.

Denk ik....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

dvaupell schreef:Nou Peter ..
..maar het kan volgens mij ook uitnodigen naar extremisme. Gevaarlijk terrein in mijn ogen.
Die moet je misschien even toelichten... Het lijkt mij gewoon weinig effectief. Hoe het zou uitnodigen naar extremisme is me onduidelijk..
Voorbeelden genoeg van zuivere 'klaagpartijen' die (tenminste) aanleunen bij het extremisme en die steeds aangroeien. Door het aangroeien volgt er meestal wel meer gematigdheid en er worden meer oplossingen naar voren gebracht - wat natuurlijk een zekere saturatie betekent in de aangroei.

Dat is wat ik versta onder het uitnodigen naar extremisme.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het is jammer dat mensen vaak zo'n behoefte hebben aan tegen iets te zijn. Op de een of andere manier lijk je sterker over te komen als je iets veroordeelt. Daar winnen mensen wel vaker aanhang mee.
Ik heb zelf altijd het idee gehad dat het de beperking is van de persoon die iets veroordeelt dat mensen herkennen. Dus in plaats van een inzichtelijke oplossing te propageren wat mensen maar moeilijk vinden gewoon roepen: het is verkeerd vindt dan meer sympathie ofzo.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Tsja heren,

De "Linkse lente" site lijkt me gewoon niet effectief. Ik zie niet dat dat mensen worden aangezet tot extremisme te linker- of rechterzijde.
Het is gewoon een, in mijn ogen, goed bedoeld maar niet goed uitgevoerd idee. Ook zie ik het afzetten (heel mild allemaal) tegen de huidige Nederlandse regering niet leiden tot extremisme.

Peter, Heeft jouw link naar extremisme misschien te maken met je ervaring van de lokale Antwerpse politiek ? of bijv. het Vlaams belang ? Beide zijn natuurlijk het product van maatschappelijke onvrede en neigen richting extreem-rechts....

De aan de Linkse-Lente meewerkende figuren zijn mijns inziens geen van allen extreem, maar ook niet allen geloofwaardig.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

dvaupell schreef:Peter, Heeft jouw link naar extremisme misschien te maken met je ervaring van de lokale Antwerpse politiek ? of bijv. het Vlaams belang ? Beide zijn natuurlijk het product van maatschappelijke onvrede en neigen richting extreem-rechts....

De aan de Linkse-Lente meewerkende figuren zijn mijns inziens geen van allen extreem, maar ook niet allen geloofwaardig.
Inderdaad, ik meende de situatie een beetje te herkennen. Zie inderdaad Vlaams Belang of de Arabisch-Europese Liga (AEL). Die laatste zijn trouwens heel gematigd begonnen als ik mij niet vergis.
Plaats reactie