Canadese helm, tekoop aangeboden door Seabee

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Canadese helm, tekoop aangeboden door Seabee

Bericht door Edgar »

Mij lijkt dit een naoorlogse .Mij lijkt BMB 64= voor Briggs Motor Bodies 1964 staan? Of is 64 gewoon de maat?

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=10385

Zoals te zien is Seabee ook niet zeker van de originaliteit, misschien door dit topic komen we te weten of ie wel of niet WO II is, wat alleen maar gunstig is voor Seabee.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Het gaat inderdaad om een Britse helm. Deze zijn allemaal in Engeland gemaakt. Maar voornamelijk gedragen door Canadezen.

Als je de datering in de helm zelf zoekt dan moet je aan de binnenkant kijken achter in de nek. Het binnenwerk kan er wel voor zitten.

Een oorlogs binnenwerk is ook altijd wel gedateerd. Dus die moet je als het goed is ook nog terug kunnen vinden.
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Ik heb het binnenwerk er uit gehaald en de datum gevonden van de helm en binnenwerk. De helm is gedateerd 1944 en het binnenwerk 1945. :lol:
CAN DO
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

seabee schreef:Ik heb het binnenwerk er uit gehaald en de datum gevonden van de helm en binnenwerk. De helm is gedateerd 1944 en het binnenwerk 1945. :lol:
Kijk dat is mooi nieuws! Is het nog de orginele verf die erop zit? Of is deze over geschilderd? Soms pakken ze de binnenzijde van de helm niet goed mee en dan kun je goed zien of er nog een laag onder zit. :)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Nico Roelofs schreef:Het gaat inderdaad om een Britse helm. Deze zijn allemaal in Engeland gemaakt. Maar voornamelijk gedragen door Canadezen.

Als je de datering in de helm zelf zoekt dan moet je aan de binnenkant kijken achter in de nek. Het binnenwerk kan er wel voor zitten.

Een oorlogs binnenwerk is ook altijd wel gedateerd. Dus die moet je als het goed is ook nog terug kunnen vinden.
Dus BMB werd ook gedragen door Canadesen, of bedoel je dit type?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dodo schreef:Dus BMB werd ook gedragen door Canadesen, of bedoel je dit type?
Dan heb ik het over het type helm. Niet de fabriek. Ze zijn voor het eerst op grote schaal in gezet bij de landing in Normandië door de Canadezen.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

de Britse 3e divisie heeft ze ook erg veel gebruikt tijdens de landingen. Veteranen van deze divisie zeiden toen ik vroeg naar hun uitrusting dat ze hun 'invasion' helmet droegen, en wezen later in een museum aan wat ze bedoelde (De MKIII dus)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Nico Roelofs schreef:
Dodo schreef:Dus BMB werd ook gedragen door Canadesen, of bedoel je dit type?
Dan heb ik het over het type helm. Niet de fabriek. Ze zijn voor het eerst op grote schaal in gezet bij de landing in Normandië door de Canadezen.
Ah oke, ik was een beetje bang dat ik dom geworden was..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie