Wo2 liederen

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

paulstolk schreef:Hier zijn de scholen niet gekaapt door linkse leraren. Ik snap de discussie nog steeds niet. Wat is er mis met het binnenhalen van historische voorwerpen in de klas? Waarom zo moeilijk doen over een helm?
Zoals ik al zei is er op zich niets mis mee, maar mensen voelen zich geprovoceerd door zulke dingen blijkbaar. Heb het zelf ook allemaal meegemaakt.
paulstolk schreef:In een andere topic is een discussie over hoeveel de gemiddelde jongere nu weet van de Tweede Wereldoorlog of van de wereld om zich heen. Ik garandeer je dat deze actie van mij een onuitwisbare indruk heeft gemaakt op die leerlingen en dat ze het hier nog jaren over hebben. En dan zullen ze niet zeggen dat ik een enorme fout heb begaan.
Dat is min of meer correct maar zoals je ziet storen sommige mensen er zich aan. Bedenk dat er zelfs wetten zijn waardoor je sommige dingen niet mag zeggen. De gevoeligheid over dit soort onderwerpen ligt erg hoog. Wat jij deed is in mijn ogen niet verkeerd, maar overschrijdt wel de grens tussen wat "jan modaal" als normaal beoordeelt. Het hangt er ook van af wat je wil bereiken. Iets bijleren over WOII? Prima. Technieken zullen waarschijnlijk altijd ter discussie staan. Ergens vind ik het gewoon beter om kort, in één les, de feiten weer te geven (oorlog, verloren in 1945, Berlijnse muur etc) omdat ik weet dat 14/15-jarigen zich voor geen moer interesseren aan het onderwerp.

Doch had Die Fahne hoch beter geweest om een beschrijving te brengen van NS-Geist, Monika is een soldatenlied.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Dit is het allerlaatste wat ik er over zeg: Met mijn methode is niks mis. Dat de kinderen zich geen moer interesseren is absoluut niet waar. Alle klassen die ik tot nu toe heb gehad vragen in het begin van de brugklas al wanneer ze het over de Tweede Wereldoorlog gaan hebben. Je ziet de teleurstelling op hun gezichten als ik zeg dat het pas in 2 mavo of 3 havo is.

Het beeld wat nu geschetst wordt is absoluut niet de waarheid. Het lijkt wel alsof ik marcherend door de klas ben gegaan met een helm op mijn hoofd. In andere reacties van mij kunnen jullie precies lezen wat er is gebeurd en dat ga ik nu niet herhalen. Ik heb geen reacties van ouders gekregen, mijn sectiegenoten waren heel enthousiast over wat ik had gedaan en wat eigenlijk veel belangrijker is, de kinderen waren zeer enthousiast. Ik heb twee klassen drie havo, in de ene klas had ik het liedje laten horen, en toen kwamen leerlingen uit de andere klas vragen of zij dat ook alsjeblieft konden horen.

Vooral kinderen op deze leeftijd moeten enorm visueel geprikkeld worden. Als ik iets alleen mondeling uitleg zitten ze je aan te kijken of ze water zien branden. Wanneer ik plaatjes, stukjes film of fragmenten van speeches laat zien of horen komt de boodschap echt aan. Mag ik dan ook geen foto's meer laten zien waarop slachtoffers van concentratiekampen te zien zijn? Mag ik dan geen anekdotes over Napoleon vertellen (toch ook verantwoordelijk voor veel doden)? Mag ik dan niet vertellen wat voor gruwelijke martelmethoden de inquisitie had?

Op dit moment ben ik het levensverhaal van mijn opa aan het documenteren. Hij heeft 4 jaar in Buchenwald gezeten omdat hij actief lid was van de verzetsgroep "De Geuzen" in Rotterdam e.o. De dingen die hij daar heeft meegemaakt heeft hij nooit aan zijn eigen kinderen verteld en nog steeds kan ik maar een half uur met hem praten over wat er toen is gebeurd. Na een half uur is hij helemaal emotioneel kapot. Denk je dan werkelijk dat ik dan onvoorzichtig om ga met de gevoelens van anderen?

Een andere optie die gegeven is: neem ze mee naar een museum. Is zeker een goede optie die educatief zeer verantwoord is. Heb je wel eens een schoolklas gezien die verplicht naar een "stom" museum moest gaan? Jaarlijks nemen we brugklassen mee naar het museum Valkhof in Nijmegen. Gezellig en zeer leerzaam voor een klein deel van de leerlingen. De rest wil toch liever weer heel snel weg. Heel jammer.

Wanneer aan het einde van de les een groepje leerlingen blijft hangen en vragen blijft stellen en de trant van : "meneer, hoe zat het dan met...." "ik heb ergens gelezen dat.... klopt dat?", weet ik zeker dat mijn les geslaagd is. Wanneer ik tijdens een les over concentratiekampen beschrijf hoe mensen uit de trein werden geslagen en je hoort een aantal keer "oohh.... wat gemeen", dan weet ik dat het aan komt.
Ergens vind ik het gewoon beter om kort, in één les, de feiten weer te geven (oorlog, verloren in 1945, Berlijnse muur etc) omdat ik weet dat 14/15-jarigen zich voor geen moer interesseren aan het onderwerp.
Als je dit doet zullen de kinderen zich zeker niet interesseren voor geschiedenis. Leraren zijn geen machines waar af en toe wat kennis uit wordt gespuugd. En bij ons duurt een les 50 minuten. Hoe moet ik dat in 50 minuten allemaal uitleggen en er voor zorgen dat die kinderen het ook nog snappen en onthouden?

Maar ja....

Er zullen altijd mensen zijn die het niet met me eens zijn. Prima, dat houdt de discussie gaande. Maar ik doe niet meer aan de discussie mee.
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Ik ben Eva en 16 jaar. De persoon die mij vertelt dat mensen van mijn leeftijd zich niet interesseren voor WO II vertelt ongelofelijke bullshit. Sorry voor mijn taalgebruik, maar mijn interesse voor WO II kan Proos en Benmaf en nog heel wat anderen van deze site bevestigen. Een tijdje geleden dat ik hier nog ben geweest, ik heb duidelijk heel wat gemist, maar mijn interesse is er niet minder op geweest.
Wees ook maar zeker dat ik geen enkeling ben op dat gebied want we zitten met veel in de klas die smachten naar het moment waarop we eindelijk over deze fase beginnen te spreken.

Gelieve dus in het vervolg ook niet meer denegrerend te spreken over de 15-, 16-jarigen die niet meer geïnteresseerd zijn. Het is niet omdat je ouder bent en meer ervaring hebt dat je meer interesse hebt. Toegeven, er zitten mensen in mijn jaar die geen interesse hebben voor wat dan ook, maar jij moet zeker ook toegeven dat dit in jouw leeftijdscategorie ook zo zit!
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

lapijntje schreef:Ik ben Eva en 16 jaar. De persoon die mij vertelt dat mensen van mijn leeftijd zich niet interesseren voor WO II vertelt ongelofelijke bullshit. Sorry voor mijn taalgebruik, maar mijn interesse voor WO II kan Proos en Benmaf en nog heel wat anderen van deze site bevestigen.
Zekers 8)
Een tijdje geleden dat ik hier nog ben geweest, ik heb duidelijk heel wat gemist,
Welkom terug !
Wees ook maar zeker dat ik geen enkeling ben op dat gebied want we zitten met veel in de klas die smachten naar het moment waarop we eindelijk over deze fase beginnen te spreken.
Neem ze eens mee naar deze site :)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

hoi eva

leuk om te zien dat er ook jongere meisjes geintresseerd zijn!
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Ik ben geheel met PaulStolk en Eva eens..!!

Ik zou het prachtig gevonden hebben als mijn GS leraar zijn duitse helm opdeed in de les.. is alleen maar goed denk, je ziet hoe het gebruikt is en is een keer een andere kant dan die van een plaatje van 5cm bij 5cm. Ik vind dat hier echt TE veel om gezeken word over deze manier van les geven! zelf ga ik naar het MBO onderwijsassistent en daarna is de planning leraar geschiedenis (als alles goed verloopd ect..) dus mijn mening.. ik zou vereerd zijn om van een leraar als Paulstolk les te hebben ipv een leraar die verwijst naar een plaatje in een boek of niet eens interesseerd!
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Guido schreef:Ik vind dat hier echt TE veel om gezeken word over deze manier van les geven!
Ohjaaaaaaaaaaa Guido?!?
Ben ik een zeikerd?
Ik zal daar eens aan denken als je nog eens raad vraagt!!!!! :evil: :shocked:

Adrian.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Adrian... of hoe ik je moet noemen...

als jij de nederlandse jongeren kent en hun taalgebruik zal je het snappen... "zeiken" is als je het mij vraagt dat er TE veel over gepraat word en te lang over gezeken word... zie je ik kan het niet een anders zeggen.. HET IS GEWOON EEN FEIT DAT MENSEN ZICH TE DRUK MAKEN OVER EEN MANIER VAN LES GEVEN.. ADRIAN WIJ GAAN TOCH OOK JOUW WERK NIET BEKRITISEREN? OF WEL SOMS.... :mad: :x :x :!:
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Je hebt blijkbaar mijn reaktie verkeerd geinterpreteerd .
Let op de eerste smiley en de intonatie van mijn reaktie,dan zie je dat het eerder een klinkslag was dan een boze reply.

Maja,je bent nog jong he :P (humor,niet TE serieus opnemen) :P :P :evil: :P
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Guido schreef: HET IS GEWOON EEN FEIT DAT MENSEN ZICH TE DRUK MAKEN OVER EEN MANIER VAN LES GEVEN.. ADRIAN WIJ GAAN TOCH OOK JOUW WERK NIET BEKRITISEREN? OF WEL SOMS.... :mad: :x :x :!:
Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en bepaalt nog steeds zelf wat hij al dan niet ethisch verantwoord vind, en dat kan je beter gewoon accepteren.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

jongens toch :D

Zullen we met zijn alle maar gewoon blij zijn DAT er nog met liefde les word gegeven, op welke manier dan ook.....
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Ruzie maken doe je maar op het schoolplein :P
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Recht op eigen mening :? IK BEN HIER DE BAAS!
En verder iedereen kop dicht want we willen geen ruzie!
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

En nu weer ontopic mensen. Wo2 liederen. Daar ging het over en niet over les geven met een helm op en met 1 been in de lucht.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Plaats reactie