Nagant

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
JoostV
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2005, 15:47
Locatie: Amsterdam

Bericht door JoostV »

Ik ben wel erg benieuwd naar je (mini) verzameling Russische medailles. Misschien is het wel de moeite om er eens een topic voor op dit forum te plaatsen.
Goed idee! Ik ga meteen aan de slag :) Met mini bedoel ik ook echt mini, het zijn 4 medailles en een vaandel.
Gebruikersavatar
soldat
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jul 2005, 17:50
Locatie: Den Haag

Bericht door soldat »

Wat is de geschatte prijs van een mosin nagant?
Kan er namelijk een kopen :lol:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

Er worden er inderdaad wel een aantal op het Internet aangeboden. Het ligt er maar aan wat voor één het er is. Een Mosin Nagant M1891/g heeft een lagere waarde dan een Mosin Nagant M1891/30. En is het een Russische of een Finse Mosin Nagant. Meestal weten de meeste het niet eens wat voor één het er is. Zelf zou ik er niet meer dan 130 a 140 Euro voor betalen. Nogmaal eerst maar eens navragen om wat voor Mosin Nagant het gaat.
Gebruikersavatar
soldat
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jul 2005, 17:50
Locatie: Den Haag

Bericht door soldat »

de verkoper zegt dat ie uit 1940 komt.
Moet nog ff overleggen met me pa, maar ik denk dat ik um voor die 65 eurie's wel koop. :lol:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

65 Euro is natuurlijk niet zoveel. Vind je het gewoon leuk om een gedeactiveerd geweer te kopen of koop je 'm als onderdeel van een uniform, of een verzameling?
Ik verzamel bijvoorbeeld Russisch WOII. Als ik een advertentie van een Mosin Nagant zie en ik heb interesse dan wil ik wel iets meer weten over het geweer. Bijvoorbeeld is de Mosin Nagant Russisch of Fins of Amerikaans? Als het een Finse is dan hoef ik 'm bijvoorbeeld niet ook al is ie uit 1940. Nu wil ik hier niet mee zeggen dat je het geweer niet moet kopen.
Weet je nog iets meer over het geweer te vertellen?
Gebruikersavatar
soldat
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jul 2005, 17:50
Locatie: Den Haag

Bericht door soldat »

Heb de verkoper al gemaild.
Alleen het email contact gaat niet snel :|
Als ik um koop, koop ik hem om m'n verzameling te vergroten.
Gebruikersavatar
soldat
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jul 2005, 17:50
Locatie: Den Haag

Bericht door soldat »

Heb een reactie van de verkoper teruggehad.
Zegt dat Westinghouse 1915 op staat. :?
Zegt mij verder niks maar hij komt tenminste niet uit 1940
Lijkt mij dat Westinghouse dus Amerikaans is ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Amerikaanse Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

Klopt. De Westinghouse Mosin Nagants zijn in Amerika volgens contract vervaardigd voor het Russische leger van de Tsaar. Er zijn wel partijen geleverd aan het Russische leger maar wél voor de Oktoberrevolutie van 1917. De Amerikaanse regering erkende de eerste Sovjet regering niet en leverde de overige partij geweren dus niet. De achtergebleven Mosin Nagants kwamen terecht bij burgerwachten e.d. in Amerika. Echter wel van korte duur want de Mosin Nagant was niet erg populair bij de Amerikanen. Vandaar dat de Westinghouse Mosin Nagants op de vrije markt terecht kwamen. En daar vindt je ze dus nu nog.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

De meeste Westinghouse Nagants zijn inderdaad uit de VS zelf afkomstig. ALs je heel veel mazzel hebt kan je er nog 1 tegenkomen die uit de Sovjet-Unie komt. Meestal zitten er dan onderdelen op die later zijn vervangen met andere stempels. De Westinghouse Nagants die wel in de SU terecht zijn gekomen en de Revolutie overleefd hebben zijn wel sporadisch doorgebruikt.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

Het mooiste blijft natuurlijk een Russische Mosin Nagant om te kopen. Het valt mij wel op dat de Mosin Nagants welke op de Internetveilingen zoals Speurders.nl enzo worden aangeboden veelal Finse Mosin Nagants zijn.
Sommige zijn dan van origine Russisch maar wel door de Finnen doorgebruikt.
Toch zijn deze geweren/karabijnen tot in de jaren vijftig in diverse Warschau Pact landen in gebruik geweest. Ik heb ook wel gelezen dat de Noord Koreanen in de Koreaanse oorlog en de Noord Vietnamezen in de Vietnam oorlog grote partijen Mosin Nagants hebben ontvangen van de Russen en de Chinezen. Dit zou een reden kunnen zijn waarom je misschien niet zoveel Russische tegenkomt.
Wil je een orginele Russische kopen dan moet je wellicht naar één van deze beide landen.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Er zijn nog zat Russische te koop. Er liggen zelfs in het voormalige oostblok en in SU staten nog hele voorraden. Die zullen best nog wel eens vrij komen. Op dit moment wordt je vanuit de voormalige SU republieken doodgegooid met Mosin Nagant onderdelen, zoveel dat je zo een exemplaar in elkaar zet. Je zal echte rniet vaak hieri n Nederland een Sovjet Nagant aangeboden krijgen.
Mijn eigen exemplaar is ook Fins, maar dan heel bewust vanwege de Fins-Russische strijd.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Russische Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

Afgelopen week was er iemand die een Mosin Nagant M1891/30 te koop aanbood. Ik heb de verkoper een aantal malen een e-mailtje gestuurd en gemeld dat ik serieuze interesse had en gevraagd om wat betere foto's. Ik kreeg geen enkele reactie van 'm. Pech gehad. D'r zal wel iets aan de hand zijn geweest met die Mosin Nagant maar in ieder geval had de verkoper niet de beleefdheid om te reageren. Ik ben van mening dat als je iets online verkoopt dat je tenminste reageert op binnengekomen reactie's. Mensen die denken dat ik zomaar ga bieden op iets waarvan ik niet weet op wat het is hebben het mis. Blijkbaar is ie toch verkocht want de advertentie is weg.
Maar goed, ik heb een Russische Mosin Nagant. Ik heb er al enkele malen een foto van geplaatst op dit forum.
Zie http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=106 ... fb21c656c8
Gebruikersavatar
soldat
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jul 2005, 17:50
Locatie: Den Haag

Bericht door soldat »

Ik heb hem gister opgehaald :)
Staat inderdaad op:
New England
Westinghouse Company
1915
Op verschillende plaatsen staan ook nog nummers.

Afbeelding
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Amerikaanse Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

Mooi hoor. Staan er ook nog stempels verder op het geweer? Ik vind het wel interessant om te zien.
Ik zie ook dat het geweer de oudere bevestiging heeft voor een draagriem. In plaats van de lederen bevestigingsriempjes heb je een draagriem met schroefklemmetjes nodig.
Dit kan je zien aan de 2 bevestigingsgaten in de kolf. De latere type's hebben sleuven inplaats van ronde gaten.
Je hebt in ieder geval al één klemmetje zie ik. De juiste draagband voor dit model is ook iets smaller dan het latere type zoals bij de M1891/30 en de karabijnen. Ik moet wel zeggen dat het oudere type draagband die jij moet hebben moeilijk te vinden is.
Het bajonet wat op jou geweer hoort is een zogenaamde 1e variant met een schroefklem en niet met een klemveer. Foto's hiervan staan al eerder geplaatst in deze topic; http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=106 ... 00953a434b
Gebruikersavatar
soldat
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jul 2005, 17:50
Locatie: Den Haag

Bericht door soldat »

Afbeelding
Plaats reactie