Mijn nieuwe Tropenhelm

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Mooie helmen!
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

DAK Zonnehoed

Bericht door asjemenou »

Den schreef:Mooie helm asjemenou!

Ja ik zie ook kleine verschillen tussen de 2 helmen. De jouwe is ook van een andere maker. Iedere maker had al zijn eigen binnenkant. Wat is de maker van jouw tropenhelm? F.St.I. of staat er nog ergens een andere makersnaam?
Ik denk dat de maker inderdaad F.ST.I is. Vraag me niet waar dit voor staat maar misschien weet iemand anders het. Ik kan ook geen andere stempels vinden. Zoals al eerder gezegd ik vond 'm altijd wat te netjes. Ik dacht zelfs altijd dat het een kopie was maar als ik dan de foto's van jouw helm bekijk. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat de jouw zonnehoed niet mooi of goed is ofzo maar eigenlijk weet ik niet zoveel over deze zonne- of tropenhelmen van het DAK. Misschien is er iemand die er wat meer over kan vertellen.
Gebruikersavatar
Den
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 okt 2003, 10:31

Bericht door Den »

Van de 2e modellen tropenhelmen ( deze dus ) zijn vrijwel nooit uitgegeven. De eerste modellen zijn massaal uitgegeven toen het Afrika Korps opgericht was. De 2e modellen zijn massaal geproduceert in 1942 en 1943. De meeste van deze die wel werden uitgegeven zijn uitgegeven aan legers die in Italie, Griekenland en de Balkan zaten. Ze zijn eigenlijk nooit echt uitgegeven ( na mijn weten ) aan het Afrika Korps zelf.

De reden dat de meeste van deze 2e modellen zich nog in zo'n mooie staat bevinden is omdat er veel in magazijnen zijn gevonden na de oorlog. In de jaren 70 is in een belangrijke haven toendertijd ( Marseille kan dat? ) een magazijn gevonden met deze modellen. Ook in Italie hebben ze geloof ik nog een magazijn gevonden vol met tropenhelmen. Dit is de reden waardoor de meeste er nog in goede conditie uitzien. Omdat ze ook niet zo massaal in gebruik zijn genomen zul je ook niet snel foto's tegenkomen waar deze helm gedragen wordt. Ik heb toevallig 1 foto in een boek staan en dat is ook de enige foto wat ik ken waar deze 2e model op gedragen wordt.

Op dit moment zijn er nog geen goede kopies van deze tropenhelmen gelukkig. Maarja dat zal wel een kwestie van tijd zijn jammer genoeg... Jouw helm is 100% origineel en hoef je je ook niet druk over te maken, beide schildjes zijn ook origineel :wink: weet even niet meer uit de kop of F.ST.I. een bekende maker was van deze helmen ( het is al laat ), zal dit morgen even nazoeken anders..

Bij deze de foto met links het 2e model en rechts het 1e model. Zie ook dat de rechtse achterste voren wordt gedragen :) .. Deze foto is in Zuid Italie gemaakt.

M.v.G.
Dennis

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Een paar jaar gelden hebben ze in italie een hele partij van deze helmen gevonden allemaal nooit gebruikt, misschien is deze daar deel van!

Nette helm!

Sebas
Gebruikersavatar
Den
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 okt 2003, 10:31

Bericht door Den »

Het zou best kunnen Sebas :)

asjemenou, F.ST.I is inderdaad een bekende maker van tropenhelmen. Heb het even nagekeken.

M.vr.gr.
Dennis
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Tropenhelm

Bericht door asjemenou »

Ok, bedankt voor het antwoord. Wat is nu de waarde van zo'n tropenhelm?
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Zeer schone helmen! hoe komt eigenlijk dat die binnekanten zo proper zijn gebleven?
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Ook de adelaar op beide helmen verschillen heel duidelijker. Eerlijk gezegd vind ik de adelaar op de helm van asjemenou wat statiger en mooier, maar desalniettemin zijn het allebei zeer mooie helmen!!! Congrats!!! :D
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

dan moet je de rest van het topic eens lezen Simon :wink:
het schijnt dus dat die helmen niet veel in gebruik zijn geweest :)
Gebruikersavatar
Den
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 okt 2003, 10:31

Bericht door Den »

Alsjemenou, de waarde van zo'n helm ligt tussen de 200-300 Euro. In Amerika gaan ze voor veel meer over de toonbank.

Simon, de helmen zijn nooit echt uitgegeven aan de soldaten dus hebben weinig tot geen gebruikssporen :wink:


Heeft niemand anders nog een tropenhelm voor te posten toevallig?

m.v.g.
Dennis
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Je kunt deze helmen nog krijgen voor ong 150 euro als je gelukt hebt. Ik heb er voor die prijs gekocht, en ook weer verkocht.
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

dat klopt Roel. :)
Voor dat geld heb ik ze ook al eens aangeboden gekregen
Gebruikersavatar
soldat
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jul 2005, 17:50
Locatie: Den Haag

Bericht door soldat »

Heb er laatst nog een voor E70,- verkocht zien worden :(
Mooie staat,zat al te twijfelen of ik moest bieden. :oops:

Mooie helm trouwens!
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

150 euro is nu de gangbare prijs,voor eentje in topconditie.
300 euro betalen voor dit model is gekkenwerk.....deze helmen kom je vrij frequent tegen in zeer goede conditie.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Hier mijn helm:

Deze is wel in gebruikte staat.

Afbeelding

Gr Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
Plaats reactie