Kleinzonen Roosevelt, Churchill en Stalin in Maastricht

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Kleinzonen Roosevelt, Churchill en Stalin in Maastricht

Bericht door Zhukov »

De Telegraaf schreef:31 aug 2005
De kleinzonen van de drie geallieerde leiders uit de Tweede Wereldoorlog komen op 1 oktober naar Maastricht.

Dat verdrag tekende de kaart van Europa opnieuw in. "Het verdeelde Europa, zoals het Verdrag van Maastricht eind vorige eeuw Europa weer verenigde", zei directeur C. De Neuborgh van de Maastricht Graduate School of Governance, die de conferentie bij gelegenheid van haar opening organiseert.

Neuborgh zei verder dat de kleinzonen van Churchill, Roosevelt en Dzjoegasjvili (beter bekend als Stalin) zullen deelnemen aan een discussie met Europese politici over de gevolgen van Yalta.


© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf.
Net een stukje over op het journaal gezien, wel bijzonder ter nagedachtenis van Yalta.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Ik zag dat stukje net ook, gevolgd door een reportage van Twee Vandaag.
Ongelooflijk dat die kleinzoon van Stalin zijn opa nog steeds blijft verdedigen! Leuk dat hij is gekomen, maar ik vind het een vreemde vent.

Erg leuk initiatief overigens. Ik vraag me af er ook veel internationale pers aanwezig was.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Mich schreef:Ongelooflijk dat die kleinzoon van Stalin zijn opa nog steeds blijft verdedigen! Leuk dat hij is gekomen, maar ik vind het een vreemde vent.
Tja, dat moet je in het juiste perspectief zien natuurlijk... In Rusland is Stalin bij lange na niet zo omstreden als in het Westen. Veel mensen zien Stalin nog altijd als de man die van de Sovjet Unie een grootmacht heeft gemaakt en die het land door de oorlog gesleept heeft, zoals Churchill dat met de Britten heeft gedaan. Als je het vanuit dat perspectief bekijkt is het te begrijpen dat de man het voor zijn opa opneemt.

Ik vind het initiatief ook wel aardig, maar die man wordt nu afgereked op het feit dat hij de kleinzoon van Stalin is. Hij heeft Stalin zelf nooit gezien, maar wordt hier wel aangekeken op zijn daden. Dat brengt natuurlijk met zich mee dat hij Stalin's daden in ieder geval bagatelliseert, om zichzelf te verdedigen.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Die kleinzoon noemde de cijfers over alle slachtoffers die Stalin op zijn geweten heeft een grote leugen. Het heeft geen enekele zin om dan de zaak vanuit een bepaald perspectief te bekijken, want er zijn gewoon dingen die je onder ogen moet zien.
Dat deze kleinzoon nog steeds bewondering voor zijn opa heeft zou ik in eerste instantie kunnen begrijpen, maar dat hij niet onder ogen wil zien hoe Stalin het land tot een zogenoemde grootmacht maakte vind ik een zeer kwalijke zaak.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Dit is echt een onzinproject in mijn ogen. Geen van deze drie heren op leeftijd kan iets ontlenen aan de verdiensten van hun opa's..

Gaat in mijn ogen helemaal nergens over.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »


Kamernet.nl - Je beste bron voor woonruimte
Op kamers? Vind je droomkamer op Kamernet.nl

Kleinzonen oorlogsleiders blijven kibbelen
Gepost door Gertjan (Kozzmic) - Bron: ANP
Gepubliceerd: zaterdag 1 oktober 2005 @ 20:58
Icoon Algemeen nieuwsZestig jaar nadat op de conferentie van Jalta Europa werd opgedeeld in een westers deel en een communistisch Oostblok ontmoetten de kleinzonen van de belangrijkste deelnemers van destijds elkaar opnieuw. In Maastricht discussieerden Winston Churchill (65) en Curtis Roosevelt (75) met Jevgeni Dzjoegasjvili (69), de kleinzoon van Stalin. Hierbij bleek dat ook de nakomelingen het maar moeilijk met elkaar kunnen vinden.

De discussie vond plaats ter gelegenheid van de opening van de Maastricht Graduate School of Governance, die academici moet opleiden in crisisbeheersing en politieke strategieën. Discussieleider Tim Sebastian (BBC) constateerde dat 'de gespannen relatie tussen Stalin, Churchill en Roosevelt op Jalta wordt voortgezet door hun kleinzonen'. De bejaarde heren beschuldigden elkaar over en weer het schenden van afspraken en het verkondigen van leugens door hun wederzijdse opa's.

Zo had Dzjoegasjvili geen goed woord over voor Engeland en Amerika, die volgens hem ten doel hadden en hebben om Rusland klein te krijgen. Hij verweet ze dat ze te laat echt oorlog voerden tegen de nazi's, zodat het vooral op Rusland aankwam. Het was daarom logisch dat Stalin na de oorlog eisen kon stellen, en - om met kleinzonen Churchill en Roosevelt te spreken - 'overal zijn zin in kreeg'.

Afbeelding
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Tsja...een belangrijk moment in de geschiedenis. Maar wat is daar nu nog belangrijk aan? Zelfs de koude oorlog is voorbij. De muur is gevallen. Wat hebben deze oude heren elkaar te melden behalve de oude verwijten in andere woorden?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie