Duits vestzakhorloge "Waffenfabrik"

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Duits vestzakhorloge "Waffenfabrik"

Bericht door asjemenou »

Wie kan mij iets meer vertellen over dit Duitse vestzakhorloge? Wat kan de afkorting A.W. (Waffenfabrik 1940 A.W.) betekenen? Welke waarde kan dit vestzakhorloge hebben?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Weet je iets van de geschiedenis van dit stuk?

Het grote aantal hakenkruisen en andere symbolen op het horloge doen mij aan een fantasie-stuk denken.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Duits vestzakhorloge

Bericht door asjemenou »

Van het vestzakhorloge weet ik verder ook niets. Het is van een kennis van mij. Hij wil er iets meer over weten. Eerlijk gezegd komt het horloge bij mij ook erg kitscherig over. Wehrmacht- en Luftwaffeadelaars staan tezamen op het horloge afgebeeld. Waar kan de afkorting A.W. achter het jaartal 1940 voor staan? Zijn er destijds überhaupt van dit soort horloges uitgegeven in Duitsland?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Re: Duits vestzakhorloge

Bericht door Peter M »

asjemenou schreef:Van het vestzakhorloge weet ik verder ook niets. Het is van een kennis van mij. Hij wil er iets meer over weten. Eerlijk gezegd komt het horloge bij mij ook erg kitscherig over. Wehrmacht- en Luftwaffeadelaars staan tezamen op het horloge afgebeeld. Waar kan de afkorting A.W. achter het jaartal 1940 voor staan? Zijn er destijds überhaupt van dit soort horloges uitgegeven in Duitsland?
Het enige waar ik op kan komen is ArmeeWaren, maar dat klinkt nogal onlogisch. Ik betwijfel of er zo'n versierde horloges zijn uitgegeven. Militaire uitgaven zijn er wel gewest, maar voor zover ik weet alleen met de 'noodzakelijke' markeringen.
Er bestaat referentiewerk over:
German Military Timepieces of World War II Vol I & Vol II door Ulric of England
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Kan het zijn dat iemand dit privé heeft laten aanmaken?
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Horloge

Bericht door asjemenou »

FELIX schreef:Kan het zijn dat iemand dit privé heeft laten aanmaken?
Dat kan altijd maar het lijkt me wel een vrij kostbare zaak om dit te doen.
Iemand een idee of wat de waarde van zo iets kan zijn? Zelf denk ik niet veel maar het is de vraag van de kennis die dit horloge in z'n bezit heeft.
Plaats reactie