Splitsing België?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Salazar schreef:Op Filip stemmen zou een goed zijn om hem de Walen is de laten zien dat ze wat minder praat moeten hebben
stemmen voor de monarchie is stemmen voor wallonie.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Salazar
Lid
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 dec 2005, 00:52

Bericht door Salazar »

bollebekboerke schreef:nultolerantie inzake drugs en misdaden, conservatief ,maar liever dat dan een verloederende maatschappij.
Daar had ik het dus niet over. Ik bedoel gewoon die regressieve standpunten over homokwesties etc, waarin ze op dezelfde golflengte als de Republikijnse partij in de VS zitten.
Chuck Norris doesn't sleep, he just waits.
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

ja, dat men een(geadopteerd) kind kan aandoen dat het 2 papa's heeft, mij niet gezien hoor, mijn stem gaat daarin ook naar het VB.
Maar dat heeft nu al niks meer te maken met "splitsing België".
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik vind het verwonderlijk dat in een tijd dat grenzen verdwijnen en men een meer globale verantwoordelijkheid voelt en neemt, een discussie over het strakker begrenzen van wij en zij opkomt. Ik merk dat in - in ieder geval in Nederland - de aandacht aan moslim en niet-moslim verschillen naar boven brengt waarop de ene groep de ander kan beoordelen. Hetzelfde geldt als je de aandacht gaat richten op mannen en vrouwen, 'randstedelingen' en 'provincialen' en ik denk zelfs als je onderscheid gaat maken tussen mensen die op een even huisnummer wonen en hen die op een oneven huisnummer wonen. Verschillen komen vanzelfsprekend naar boven en de stap naar beoordeling, vooroordelen ligt op de loer.

Laten we de grenzen opheffen en elkaar als medemens gaan zien, ongeacht taal, geslacht, woonplaats of religieuze overtuiging.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

okke schreef:Laten we de grenzen opheffen en elkaar als medemens gaan zien, ongeacht taal, geslacht, woonplaats of religieuze overtuiging.
Een mooie gedachte waarvan ik een deel volg. Ik vraag me wel af waarom de verdraagzaamheid tegenover Wallonië erop zou achteruitgaan als België uiteengaat.
Daarbij ben ik ervan overtuigd dat staten van beperkte grootte beter kunnen voldoen aan de noden van hun volk. Als je gaat denken in termen van oneindige deelbaarheid moet je meer naar de realiteit kijken: in Vlaanderen is de taal van administratie en media voor het overgrote deel Nederlands, weinigen zijn geneigd naar de RTBF te kijken of Le Soir te lezen, weinigen kennen bekende Walen tenzij ze iets op Nationaal vlak betekenen. In principe is er ook absoluut geen vraag naar eenheid van beide landsdelen: we zitten hier al jaar en dag met een grendelgrondwet (grondwetswijzigingen moeten zowel door een meerderheid van Vlamingen als Walen worden goedgekeurd), er is ooit noodzakelijkerwijze een taalgrens vastgelegd, in bepaalde gemeentes willen Vlamingen geen frans en walen geen Nederlandstalig bestuur.

Mijn inzicht is dat het splitsen van België een vergevorderde evolutie is. En ik ben er van overtuigd dat tegen die evolutie ingrijpen een krampachtig vasthouden aan een onhoudbare situatie is, en we ons beter bezig houden met de evolutie goed te begeleiden en het eind ervan goed voor te bereiden.
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Peter, het word hoog tijd dat je je met politiek bezig houdt en laat je dan niet verleiden tot hetgeen we van de "politiekers" in de regering moeten slikken.
Mooie uiteenzetting met de juiste woorden.
(ik denk niet dat filip, laurent en co hier mee akkoord gaan.........)
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Salazar
Lid
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 dec 2005, 00:52

Bericht door Salazar »

Volgens mij is een splitsing van België in de nabije toekomst iets te ver gezocht. Aangezien er ook een Waalse instemming vereist is om de grondwet te wijzigen is deze dus ook vereist om België te ontbinden. Waarom zouden de Walen hiermee instemmen zolang ze op de kosten van Vlaanderen kunnen leven?
Eerst moet er eens duidelijk worden gemaakt aan de Walen dat ze wat efiiciënter moeten beginnen omspringen met hun middelen, daarna valt er nog te bezien of een splitsing nodig is.
Chuck Norris doesn't sleep, he just waits.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Salazar schreef:Volgens mij is een splitsing van België in de nabije toekomst iets te ver gezocht. Aangezien er ook een Waalse instemming vereist is om de grondwet te wijzigen is deze dus ook vereist om België te ontbinden. Waarom zouden de Walen hiermee instemmen zolang ze op de kosten van Vlaanderen kunnen leven?
Het vooruitzicht dat ze op eigen kosten kunnen leven en een eigen beleid te kunnen voeren zonder vast te hangen in de constructie België.
Eerst moet er eens duidelijk worden gemaakt aan de Walen dat ze wat efiiciënter moeten beginnen omspringen met hun middelen, daarna valt er nog te bezien of een splitsing nodig is.
Hoe zou je dat inzicht conreet willen bereiken? Zoiets als Vlaanderen (grondwettelijk) beschermen tegen een geldstroom naar Wallonië? Als Wallonië niet meer op kosten van Vlaanderen zou kunnen leven, welk nut heeft België dan nog (zie hierboven)?
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Vanochtend op het postkantoor in Vilvoorde, Vlaams-Brabant :
file aan het loket, Vlaamstalige loketbediende, Franstalige vrouw aan de beurt voor mij. Ze geeft een pak af. De bediende vraagt : 'Prior of niet-prior verzending?' Reactie : "Hein? Quoi? Je ne vous comprends pas?!" (wat? ik versta u niet?")
"Je dois envoyer le pacquet en prior ou non-prior?" -"Non-prior"
Loketbediende gaat naar achteren in het kantoor. De vrouw draait zich om naar mij en zegt : "C'est quand-même grave avec c'est Flamands ici!" (het is toch erg met die Vlamingen hier!)
Gelukkig was het nog vroeg en heb ik een woede-uitbarsting kunnen vermijden...

Idem in Wemmel, ietsje verder. Franstalige jongeren rijden rond op scooters en roepen "Nique les Flamands!" (neuk de Vlamingen)

:bonk:
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Salazar
Lid
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 dec 2005, 00:52

Bericht door Salazar »

Ik haat de Walen. Ze hebben geen enkele reden om zich zo op te stellen. Als ze nou eens niet te lui (of te achterlijk) zouden zijn om een extra taal te leren spreken. Zelfs Fransen beheersen beter vreemde talen dan Walen.
Chuck Norris doesn't sleep, he just waits.
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

hoe ik tegenover de walen sta?
Ik heb er weinig of niks mee van doen, wel vind ik van veel bekende waalse politici dat we ze op politiek gebied beter kwijt dan rijk zijn.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Salazar
Lid
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 dec 2005, 00:52

Bericht door Salazar »

Je bedoelt DiRupo?
Chuck Norris doesn't sleep, he just waits.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Salazar schreef:Ik haat de Walen. Ze hebben geen enkele reden om zich zo op te stellen. Als ze nou eens niet te lui (of te achterlijk) zouden zijn om een extra taal te leren spreken.
Als ze nou eens de kans kregen die taal op school te leren spreken. Dat gebrek ligt inderdaad aan de politieke bovenlaag. Waar heb jij trouwens je eventuele talenkennis vandaan?
Gebruikersavatar
Salazar
Lid
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 dec 2005, 00:52

Bericht door Salazar »

Peter Moelans schreef:
Salazar schreef:Ik haat de Walen. Ze hebben geen enkele reden om zich zo op te stellen. Als ze nou eens niet te lui (of te achterlijk) zouden zijn om een extra taal te leren spreken.
Als ze nou eens de kans kregen die taal op school te leren spreken. Dat gebrek ligt inderdaad aan de politieke bovenlaag. Waar heb jij trouwens je eventuele talenkennis vandaan?
Van op school uiteraard, zoals het daar ook zou moeten.
Chuck Norris doesn't sleep, he just waits.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Salazar schreef:Van op school uiteraard, zoals het daar ook zou moeten.
En als jouw school geen talenpakket zou hebben gegeven? Zou dat jou ook lui of achterlijk maken?
Plaats reactie