Nederland: De NSB en de SS

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Lordie
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jan 2003, 11:14
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Nederland: De NSB en de SS

Bericht door Lordie »

Ik vroeg me af in welke getallen Nederland naar de Duitsers "overliepen" en hoe eigenlijk het hele idee van de NSB is ontstaan. Ik heb welis een folder gelezen waar een nederlandse panzergrenadier Het Ijzeren Kruis ontving voor het uitschakelen van 13 Russische tanks. Waren er meer van dit soort "helden" aan Duitse kant afkomstig uit Nederland? Dan vraag ik me ook nog af hoe ze er voor kunnen kiezen om van de NSB naar de SS te gaan. Ging dit vrijwillig of werden ze min of meer gedwongen? Graag wat verheldering :)


Bedankt

Pieter
Hitler :
"Door de radicaliteit waarmee hij zijn ideeën heeft uitgevoerd, heeft hij geheel Europa in brand gestoken en is hij ten slotte geworden tot de grootste incarnatie van destructieve krachten die de moderne geschiedenis kent."
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

hoi pieter,

hier zijn wat cijfers voor je:

leden van de germaanse ss nederland

1941 600
1942 750
1945 6.127

en wat nederlandse ridderkruis dragers:

Casper Sporck
Derk Elsko Bruins
Gerardus Mooyman

links:

http://www.wssob.com/023divned.html
http://www.feldgrau.com/23ss.html
http://www.waffen-ss.nl/waf.php
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Re: Nederland: De NSB en de SS

Bericht door Thomas »

Lordie schreef:Ik vroeg me af in welke getallen Nederland naar de Duitsers "overliepen" en hoe eigenlijk het hele idee van de NSB is ontstaan.
Wel, "overlopen" (defecteren) is eigenlijk de foute term. De Nederlandse staat werd militair verslagen waarna haar capitulatie volgde, Duitse overheidsinstanties namen het dan over zodat er geen wetteloosheid ontstond. De NSB is hetzelfde van wat zich in andere landen afspeelde; nationalistische krachten die zich afzetten tegen het opkomende communisme en het failliet van de staten toen; massale werkeloosheid en het onvermogen om dit te verhelpen. Polarisatie links/rechts speelde een grote rol.

Voor de Waffen-SS kwamen er uit Nederland 22.000 vrijwilligers, het grootste aantal van West-Europese vrijwilligers. Om dan nog maar te zwijgen van Wehrmachtsgefolge zoals S.K./O.T. - O.T. - N.S.K.K. of TeNo. Dan waren er ook nog bij de Luftwaffe. Én dan is er nog de Germaanse-SS Nederland die maar liefst 6 Standaarden telde (waaronder 1 politie-Standaard), tegenover slechts 1 in de andere Germaanse landen. Dan komt daar nog de politieke/economische collaboratie bij. Er was dus heel wat gaande in Nederland.
Ik heb welis een folder gelezen waar een nederlandse panzergrenadier Het Ijzeren Kruis ontving voor het uitschakelen van 13 Russische tanks.


Dat was Uscha. Sporck en het ging om het Ritterkreuz, niet het Eiserne Kreuz. En het was geen Panzergrenadier maar Panzerbesatzung (SS-A.A.11) - was een volledig andere opleiding.
Waren er meer van dit soort "helden" aan Duitse kant afkomstig uit Nederland?


Roel heeft 3 van de 4 Nederlandse Ritterkreuzträger reeds vermeld. Je moet ze maar eens gaan opzoeken in Google. Er zijn natuurlijk meer Nederlanders die vermeld mogen worden.
Dan vraag ik me ook nog af hoe ze er voor kunnen kiezen om van de NSB naar de SS te gaan. Ging dit vrijwillig of werden ze min of meer gedwongen?


Aangezien het vrijwillig was uiteraard niet, NSB riep uiteraard op tot dienst in de SS, ik kan me voorstellen dat misschien een spijtoptant hier of daar zich wil verontschuldigen dat hij "gedwongen" was maar zo werkte de SS niet. Waren allemaal vrijwilligers die uit nationalistische motieven naar de SS gegaan zijn. Verder waren er de arbeiders in Duitsland of de mannen in het OT die gewoon hun werk deden omdat er in het eigen land niet genoeg werk was.
Plaats reactie