Duitse politie beëindigt neonazi-mars na rellen

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Duitse politie beëindigt neonazi-mars na rellen

Bericht door Sjoerd »

De politie van de Duitse stad Göttingen heeft gisteren 41 mensen aangehouden tijdens ongeregeldheden bij een mars van neonazi's van de extreem-rechtse Nationaldemokratische Partei Deutschlands (NPD). Bij de rellen raakten 60 mensen gewond onder wie 14 agenten.

De problemen ontstonden al meteen na de start van de neonazi-mars. Zo'n duizend anarchisten probeerden de 350 NPD'ers te stoppen, hetgeen tot vechtpartijen leidde. De anarchisten hadden zich onder 5.000 vreedzame tegendemonstranten gemengd. Ze wierpen barricades op, staken afvalbakken in brand en bekogelden de politie met brandende voorwerpen.

De politie, die uit voorzorg maar liefst 3.800 man op de been had gebracht, was gedwongen de mars van de neonazi's al na enkele honderden meters te beëindigen.
(Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/58979 )

Edit: even naar de babbelbox, omdat het hier niet gaat over een WOII-nieuwsbericht
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Duitse politie beëindigt neonazi-mars na rellen

Bericht door koos24 »

Sjoerd schreef:
De politie van de Duitse stad Göttingen heeft gisteren 41 mensen aangehouden tijdens ongeregeldheden bij een mars van neonazi's van de extreem-rechtse Nationaldemokratische Partei Deutschlands (NPD). Bij de rellen raakten 60 mensen gewond onder wie 14 agenten.

De problemen ontstonden al meteen na de start van de neonazi-mars. Zo'n duizend anarchisten probeerden de 350 NPD'ers te stoppen, hetgeen tot vechtpartijen leidde. De anarchisten hadden zich onder 5.000 vreedzame tegendemonstranten gemengd. Ze wierpen barricades op, staken afvalbakken in brand en bekogelden de politie met brandende voorwerpen.

De politie, die uit voorzorg maar liefst 3.800 man op de been had gebracht, was gedwongen de mars van de neonazi's al na enkele honderden meters te beëindigen.
(Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/58979 )

Dat snap ik niet van die zogenaamde anti-fascisten, altijd de mond vol over extreem rechts en zelf slopen ze binnenstad na binnenstad.

In Nederland toch hetzelfde verhaal, vorig jaar vechten met de politie in Den Haag, het jaar ervoor in Apeldoorn.
Ik vraag me wel eens af wie de NAZI's zijn.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
siggel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 jun 2005, 19:17
Locatie: Assendelft

Re: Duitse politie beëindigt neonazi-mars na rellen

Bericht door siggel »

koos24 schreef:
Sjoerd schreef:
De politie van de Duitse stad Göttingen heeft gisteren 41 mensen aangehouden tijdens ongeregeldheden bij een mars van neonazi's van de extreem-rechtse Nationaldemokratische Partei Deutschlands (NPD). Bij de rellen raakten 60 mensen gewond onder wie 14 agenten.

De problemen ontstonden al meteen na de start van de neonazi-mars. Zo'n duizend anarchisten probeerden de 350 NPD'ers te stoppen, hetgeen tot vechtpartijen leidde. De anarchisten hadden zich onder 5.000 vreedzame tegendemonstranten gemengd. Ze wierpen barricades op, staken afvalbakken in brand en bekogelden de politie met brandende voorwerpen.

De politie, die uit voorzorg maar liefst 3.800 man op de been had gebracht, was gedwongen de mars van de neonazi's al na enkele honderden meters te beëindigen.
(Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/58979 )

Dat snap ik niet van die zogenaamde anti-fascisten, altijd de mond vol over extreem rechts en zelf slopen ze binnenstad na binnenstad.

In Nederland toch hetzelfde verhaal, vorig jaar vechten met de politie in Den Haag, het jaar ervoor in Apeldoorn.
Ik vraag me wel eens af wie de NAZI's zijn.
Dat zijn vaak die kale gekken(niet altijd kale). Die anti-fascisten zijn net zo erg. Geld trouwens voor elke fanatisten. Het zijn allemaal "gekken" . maar die anti-fascisten vergeten elke keer weer dat ze zo die nazi's in een daglicht stellen, goed of kwaad, het maakt niet uit. Ze krijgen aandacht en daar gaat het ze uiteindelijk om.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Maar die Neo-Nazi's willen de mars lopen.
Die anti-fascisten zorgen steeds voor de problemen. En dat is onderhand elke keer dat door hun schuld er gevochten wordt! En niet de schuld van die Neo's
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Nick schreef:Maar die Neo-Nazi's willen de mars lopen.
Die anti-fascisten zorgen steeds voor de problemen. En dat is onderhand elke keer dat door hun schuld er gevochten wordt! En niet de schuld van die Neo's
Precies, elke keer als rechts-extremisten een legale demonstratie houden verstoren de anti's dit, of proberen dit te verstoren.

In een rechtstaat bepaald de overheid / samenleving wie er mag demonstreren en niet een of ander actiegroepje.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pingwin
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 okt 2005, 11:04

Bericht door pingwin »

In een rechtstaat bepaald de overheid / samenleving wie er mag demonstreren en niet een of ander actiegroepje.
euh dat actiegroepje vertegenwoordigd toch ook een deel van de maatschappij? Namelijk dat deel dat vind dat Fascisten GEEN demostraties zouden moeten mogen houden en dat het wel acceptabel is dat met geweld te voorkomen. Dat de overheid ze niet tegen wil/kan houden zegt niet dat de samenleving het ook maar over haar kant laat gaan. Goed of niet, dat is een andere issue.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het valt me vaak op dat er bij 2 kanten van een geschil meestal mensen met dezelfde zienswijze 2 kanten van het conflict vertolken.
In dit geval gunnen die neonazi's een bepaalde bevolkingsgroep het licht niet in de ogen en de anti neo-nazi's gunnen die neo-nazi's weer het licht niet in de ogen.
Ze doen dus feitelijk hetzelfde alleen tegen een andere groep mensen.

Ik wist overigens niet dat het uiten van de mening van neo-nazi's legaal was. Ik dacht eigenlijk dat deze meningen niet verkondigt mochten worden.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Arjen schreef:

Ik wist overigens niet dat het uiten van de mening van neo-nazi's legaal was. Ik dacht eigenlijk dat deze meningen niet verkondigt mochten worden.
Ligt er aan welke mening neo-nazi's verkondigen.
Het zit zo, het zijn van rechts-extremist, neo-nazi of wat dan ook is niet verboden.
Willen ze de straat op moeten ze een vergunning aanvragen, overigens moet iedereen dat.

Het thema mag niet "kwetsend" zijn en allerlei symbolen zijn verboden.
Voldoen ze daaraan mogen ze net als iedere andere Nederlander demonstreren.
Uiteraard mogen tegenstanders ook demonstreren, alleen moeten die zich ook aan die regels houden en dat doen ze niet!!

Voor het slopen van binnensteden krijg je nu eenmaal geen vergunning.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

koos24 schreef: Voor het slopen van binnensteden krijg je nu eenmaal geen vergunning.
Lieve meneer of mevrouw de ambtenaar.
Ik zou graag een vergunning willen aanvragen voor het slopen van de binnenstad van den haag omdat ik tegen geweld ben in de wereld kan dat?
:+
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Arjen schreef:
koos24 schreef: Voor het slopen van binnensteden krijg je nu eenmaal geen vergunning.
Lieve meneer of mevrouw de ambtenaar.
Ik zou graag een vergunning willen aanvragen voor het slopen van de binnenstad van den haag omdat ik tegen geweld ben in de wereld kan dat?
:+
Hahahahahaha :D

Beste Burgemeester,

Graag een vergunning voor het gooien van stoeptegels, omdraaien van auto's en eventueel vechten met uw politiekorps.................................
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Student
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 sep 2005, 17:11

Bericht door Student »

Dit incident is betreurenswaardig, als men die mensen (wat dat zijn het nog steeds) gewoon hun mars had laten lopen dan had er niemand van gehoord, nu werden ze zwaar geprovoceerd door anarchisten die zwaar over de schreef gingen, dit kan niet in een 'vrij' land, voor mijn part mag iedereen -vreedzaam- zijn mening verkondigen.
Het doet me trouwens denken aan een incident met de NPD een tijdje geleden, toen waren ook rellen ontstaan na een vergadering van hen. De NPD was begonnen met stenen gooien luide het. Achteraf bleek dat de persoon in kwestie, die was begonnen met de stenen te gooien, een infiltrant van de Duitse staatsveiligheid was. Dit soort acties kunnen voor mijn part niet door de beugel.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het zijn toch ALTIJD de veiligheidsdiensten die de eerste steen werpen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Arjen schreef:Het zijn toch ALTIJD de veiligheidsdiensten die de eerste steen werpen?
:?
Sytze
Lid
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 nov 2005, 21:42

Bericht door Sytze »

De vrijheid van meningsuiting in een land bepaalt toch dat iedereen daar gebruik van mag maken.

Als de NPD wil demonstreren dan mogen zij dit doen, zolang men niet discrimineert is er niets aan de hand.

Dat mensen het niet eens zijn met de NPD is iets anders.

En wanneer deze tegenstanders geweld gebruiken om de NPD demonstratie te verhinderen moeten deze worden vervolgd en berecht.

Zo luid eenmaal de wet!

Ik heb nog nooit NPD-ers een vergadering of demonstratie van welke andere partij of organisatie zien verstoren.

Het Duitse rechtssysteem heeft al veel Duitse rechtse organisaties verboden en zit er bovenop als iemand iets doet wat niet kan.
Student
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 sep 2005, 17:11

Bericht door Student »

De vrijheid van meningsuiting bestaat in West-Europa dan ook alleen maar op papier. In de VS is er meer vrijheid en nemen de mensenrechtenorganistaties het op voor ieder mens. Zo was een demonstratie van de Ku Klux Klan eens verboden, daartegen hebben mensenrechtenorganistaties betoogd en uiteindelijk hun gelijk gekregen voor de rechter, daardoor kon de KKK toch zijn ding doen. In onze landen kijken ze enkel naar de ideologie, is die links geinspireerd dan hebben ze er geen problemen mee en vinden ze het doodnormaal; is er daarentegen iets te doen dat ook maar iets met rechts te maken heeft dan is het land te klein.
Plaats reactie