Begraafplaatsen in Lommel [B]

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Koen[B] schreef:Seyffardt,

ik zou graag wat juiste cijfers hebben over zowel Vlaamse als Waalse:

*het aantal vrijwilligers die in dienst zijn getreden
*het aantal gesneuvelden
*het aantal vermisten
*waar ze begraven liggen

enz....

alle info, hoe klein ook, is welkom!

Koen
Voor meer info kan je o.a. op de volgende sites terecht:

http://www.verzet.org/content/category/7/22/36/

http://www.military.be/web/nl/index.htm

http://www.geocities.com/narwa44/

De meeste vrijwilligers uit de bezette gebieden sneuvelden op de slagvelden van Oosteuropa. De meeste Duitse begraafplaatsen daar zijn na de oorlog op last van Stalin met de grond gelijk gemaakt. De Volksbund für Deutsche Kriegsgräberfürsorge is al decennia bezig met het localiseren van graven en het herbegraven van de stoffelijke resten.
Meer info hierover is te vinden op http://www.volksbund.de
Koen[B]
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2005, 00:50
Locatie: Zichem, België
Contacteer:

Bericht door Koen[B] »

Seyffardt,

bedankt voor de links, verzet.org en military.be kende ik al, narwa44 nog niet.

Spijtig dat narwa een hoop dode links heeft. Op de eerste 2 heb ik nog niks gevonden. Zal straks nog wat beter zoeken in narwa.

volksbund is interessant maar je moet op naam zoeken en dat helpt me niet.

Koen
Gebruikersavatar
militairmuseum
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 31 jan 2006, 15:54

Bericht door militairmuseum »

ik ben nu ook al op een paar begraafplaatsen geweest ( us en duits ) en ik moet zeggen , ook al is 'den duits' de slechte in woII ik vind dat hun graven een beetje meer onderhoud en herkenning moeten krijgen , de amerikaanse word bijna 24/24 verzorgd terwijl zoals in vorige posts beschreven werd dat op duitse begraafplaatsen er gwn 'ein Deutschen soldat' staat .
Het feit dat er alleen 'ein Deutschen soldat' heeft niets te maken met het feit dat de overheid er niets aan wil doen.
In de oorlog werden de soldaten gewoon zo snel mogelijk begraven ook al was hun naam niet bekend.Vandaar dat er zoveel mannen liggen begraven waarvan niet is uitgezocht wie het was.Zoek maar eens informatie over: het graf van de onbekende soldaat.Dit is een titel voor allee gevallen soldaten die zijn begraven maar niet achterhaald zijn.

Amerikanen aan de andere kant hadden wel tijd, geld en informatie toen om hun doden netjes te begraven en uit te zoeken(overigens zijn er ook veel onbekende US soldaten)Maar ook naderhand kon men hier bijhouden wie dood/kwijt was en wie niet.Bij de Duitsers kon dit niet aangezien gegevens, familie etc. vernietigd/uitgeroeid was.
Ik vind dat ze het nog netjes hebben gedaan bij die duitse graven, je moet niet vergeten dat het eerst gewoon veel gaten waren waar zomaar een lijk inlag en een houten kruis met een helm erop.Pas later is er netjes overal een mooi somber kruis geplaats, gras gelegd en rose plantjes geplaats.
Red
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 feb 2006, 17:51
Locatie: Belgie

Bericht door Red »

ik heb ook al twee graven bezocht, het graf bij omaha beach in frankrijk, waar ze echt 7 dagen op 7 die graven verzorgen, gras afrijden,... en dan de duitse graven die met veel meer dichter op elkaar liggen. Op het Duitse kerkhof lagen er zelf een paar graven met 3 Duitsers in. De Duitse van ik persoonlijk meer aangrijpend dan de Amerikaanse, Bij de Amerikaanse is er veel show en spectakel. En met die tuinploeg daar heel de tijd rond... Maar dat is mijn mening erover.
Easy up front!
Gebruikersavatar
militairmuseum
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 31 jan 2006, 15:54

Bericht door militairmuseum »

Wat trouwens ook mooi is: In Oradour-Sur-Glane, een martelaarsdorpje in Frankrijk, hebben ze bij de begraafplaats een grasveldje en een ondergrondse tombe.Is ook erg indrukwekkend, je komt binnen en ziet alleen van die mooie strandzandgeel gekleurde kasteelmuren met van die soort fakkels, echt indrukwekkend sfeertje daarbinnen.
Student
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 sep 2005, 17:11

Bericht door Student »

Is het nu bij die Duitsers dat die Vlamingen begraven liggen?
Ik weet enkel dat het er 44 zijn. Voor de rest zijn er nog enkele graven van Vlaamse SS'ers die ik weet zijn maar deze zijn niet vrij te bezoeken.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Hmm, eerste keer dat ik een oorlogskerkhof bezocht moet 3 jaar geleden zijn geweest, toen verdiepte ik me er nog niet echt in. Het was een Engels kerkhof in Limburg, niet zo groot. Ik vond het erg indrukwekkend heb toen alle stenen afgelopen. 2 jaar geleden heb ik ook nog een Geallieerd kerkhof bezocht in de Ardennen. Daar lag zelfs nog een Amerikaan begraven die in 1968 gestorven was, begraven bij zijn kameraden.

Het Duits kerkhof te Lommel heb ik wel wat van gehoord, me ouders gingen vroeger daar altijd op vakantie en wisten dat er een groot kerkhof in de buurt lag. Ik ben zeker van plan om het eens te bezoeken, ik had geen idee dat het zo groot was.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Je kan ook gaan kijken op Ysselstein (bij Venray).

http://www.geocities.com/dhart60/1939ysselstein.html
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Bericht door Stefan »

Zelf lig ik samen met mijn ouders op de camping Blauwe meer,gelegen in Kattenbos Lommel.Ben er ook geweest op het kerkhof.Het doet toch wel wat met je. - Ik heb er een vrouwtje gezien,en gevraagt waarom zij hier was.Ze zei in het Duits,

"Mijn man,en mijn 3 zonen zijn allemaal gesneuveld in de naam van Hitler.Een keer in het jaar kom ik mijn dierbaren opzoeken,en een bloemetje leggen,dit word nu mijn 59 keer. De leeftijd van de vrouw was 89." - Dus er zijn ook grote schade geleden aan Duitse zijden.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Oh ja joh? Lees je wel eens een boek?
Gezinnen werden uit elkaar getrokken, huizen met de grond gelijk gemaakt, oorlog is verschrikkelijk voor alle partijen die er deel in nemen.
Of zoals Martin Luther het zo mooi kan zeggen;

It destroys homes, religion, states and familys. Any other scourge is preferable to it; war.
Deas Gu Cath
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

Stefan schreef:Dus er zijn ook grote schade geleden aan Duitse zijden.
Ja er is inderdaad wel wat schade aan Duitse zijde, vele mensen verloren het leven tijdens de bombardementen op bijv Dresden, Leipzig enz. enz...

Maar is dit niet in elk geschiedenisboekje vanaf groep 6 al te lezen? :?
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Kan er iemand de juiste lokatie van het Duitse Friedhof in Lommel geven. AUB ?

Zou er graag eens langsgaan.

Dank U.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Lommel ligt onder Eindhoven. Het dorp is niet zo groot en de weg naar het Friedhof staat met borden aangegeven :idea:
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Okay, tx
Gebruikersavatar
rico v
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 feb 2006, 17:51

Bericht door rico v »

Hmm..ik vrees dat je het niet zo snel gaat vinden op die manier..... Het ligt te zuiden van Lommel, wijk Kattenbos, richting Leopoldsburg aan de N746. Linker kant na camping de Bleuwe Kei. Let op want t is een klein bordje!!!
Plaats reactie