Discriminatie op de arbeidsmarkt...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Discriminatie op de arbeidsmarkt...

Bericht door Harro »

Een interessante open brief van D66 kamerlid Fatma Koser Kaya naar aanleiding van overleg met de minister van Sociale Zaken en de minister van Integratie over emancipatie en integratie van vrouwen en meisjes uit ethnische minderheden.
Op 1 februari hebben wij met elkaar gesproken over minderheden en de arbeidsmarkt.

Minister Verdonk heeft toen gezegd dat haar geen gevallen van discriminatie op de arbeidsmarkt bekend zijn. Voor mij was dit een van de redenen om een nieuw overleg aan te vragen omdat er wel wordt gediscrimineerd op de arbeidsmarkt en hoe.

Met een druk op de knop van de computer krijg heb ik een droevig aantal zaken voorgeschoteld. Ik lees er een paar voor.

Een licht Surinaams accent past niet bij het imago van een bedrijf. Conclusie:afgewezen

Een export manager met een dubbele nationaliteit (de Nederlandse en de Egyptische) wordt niet aangenomen omdat het bedrijf vreest voor een Egyptische uitstraling. Conclusie: afgewezen.

Een Nederlander van Turkse afkomst heeft via een uitzendbureau gesolliciteerd. Het CV van de betreffende persoon werd positief beoordeeld, maar gezien de Turkse afkomst werd de sollicitant niet uitgenodigd voor een gesprek.

Een moeder uit Curacao informeert of haar dochter in aanmerking komt voor de vacature medewerkster stomerij. De moeder krijgt te horen dat buitenlanders niet worden aangenomen omdat buitenlanders ruw zijn tegen klanten, omdat ze altijd te laat zijn en omdat negen van de tien keer de kassa niet klopt.

En dan heb ik het nog niet over discriminatie op de werkplek zelf en over al die gevallen waarbij de arbeidsovereenkomst niet verlengd wordt vanwege een accent, kleur, nationaliteit of achtergrond.

Mevrouw Verdonk, al deze informatie is openbaar en dus ook voor u beschikbaar. Als minister van Integratie zou ik me dit aantrekken. U heeft eerder gezegd dat niemand u een geval kan tonen van bewezen discriminatie op de arbeidsmarkt. Ik hoop dat u de werkelijkheid onder ogen wilt zien. Want als u de problemen niet onder ogen ziet, kunt u wat mij betreft niets oplossen.

Het zo genaamde NIMBY principe ( niet in mijn achtertuin-principe) is ook van toepassing op de arbeidsmarkt. Not In My Business, You!. Die ‘You’ slaat op de veel te grote groep allochtonen die moedeloos worden van discriminatie op de arbeidsmarkt.

Om integratie te laten slagen is in ieder geval erkenning van dit probleem nodig. Ik hoop dat u daartoe bereid bent.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Tsja; wat kan je hieraan doen denk ik dan altijd maar. Want wanneer je iemand op zijn gedrag aanspreekt dan krijg je toch de situatie dat die persoon voortaan zal liegen om de reden van afwijzing. Dat is zo jammer aan de hele situatie. Ik vraag me om dit soort redenen wel eens af of een multiculturele samenleving überhaupt wel kan werken.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Evenveel positieve discriminatie op de arbeidsmarkt. Typisch links/groene politiek...
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

Ik ga discriminatie op de arbeidsmarkt zeker niet ontkennen: want discriminatie is OVERAL terug te vinden.

Maar men moet niet gaan generaliseren. Het is zeker niet het geval dat 'anders-gekleurden' nergens werk kunnen vinden. Dit zijn enkele extreme gevallen die opvallen..
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Robin Vercammen schreef:Evenveel positieve discriminatie op de arbeidsmarkt. Typisch links/groene politiek...
Heb je daar feiten over? Met bronnen. Gewoon iets roepen is makkelijk maar onderbouw het eens.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Verellen, onderzoek maakt juist duidelijk dat het probleem voor allochtone werkzoekenden wel structureel is. Het gaat niet om "enkele extreme gevallen"
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

Harro schreef:Verellen, onderzoek maakt juist duidelijk dat het probleem voor allochtone werkzoekenden wel structureel is. Het gaat niet om "enkele extreme gevallen"
Heb nu juist op het journaal een onderwerp gehoord wat hier toch wat mee gelinkt is en misschien een goed teken:
Er is nood aan mensen die handwerk verrichten. Mensen met een praktijkgerichte opleiding.
Deze man was aan het zeggen dat hij in zijn fabriek iedereen aannam die hij te pakken kon krijgen: zowel als walen, vlamingen, allochtonen, buitlendanse gastarbeiders,...
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

kijk, al iets beter Harro :wink:

Ik heb jou dit eerder uit eigen ervaring horen zeggen. Ik heb hier verder nauwlijks ervaring mee, maar ik ging er al van uit dat er inderdaad werd gediscrimineerd op de arbeidmarkt. NIMBY zoals er wordt gezegd.

Ik moet wel zeggen dat ik niet goed weet waar je heen wilt met deze discussie. Ja, er wordt gediscrimineerd, maar dat geldt in sommige gevallen ook voor autochtone nederlanders. Bv: ik ken iemand die te horen kreeg dat zijn kleding stijl niet representatief was voor het bedrijf waar hij solliciteerde. Bij een ander persoon was het de haardracht. Het zelfde verhaal gaat hoogst waarschijnlijk ook op voor iemand met een handicap, of een lelijk gezicht, of een te dik lichaam. Werkgevers zullen het wel nooit zo formuleren maar er zijn genoeg ervaringsdeskundigen.

In de meeste gevallen zal een werknemer de 'meest geschikte' kandidaad kiezen. Blijkbaar kiest een werkgever diegene wie hij denkt dat het best voor zijn/haar bedrijf is en waar hij ook nog samen mee wil lunchen.

Kun je wat aan deze discriminatie doen? Ik heb geen idee. Het zal persoons(werkgever)gebonden zijn. Ik moet er wel bij zeggen dat het ook voor komt dat als een werkgever een sollicitatiebrief met een buitenlandse naam er op krijgt, de eerste splitsing al is gemaakt.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Om nog maar te zwijgen over leeftijdsdiscriminatie. Toen ik 19 was werd mijn contract bij de supermakt niet verlengd omdat ik te duur was geworden.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Ik zeg altijd cup C is een pre en we gebruiken de ellebogentest, is dat discriminatie???
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

*off-topic*
Ik denk dat als jij met een cup c binnenkomt lopen, dat je wel wordt gediscrimineerd (er van uitgaande dat je van het mannelijke geslacht bent). :lol:
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

nu op nos teletekst:
Moslimdocente onterecht geweigerd

UTRECHT Een islamitische school mag een moslimdocente niet weigeren omdat zij geen hoofddoek wil dragen. Dat heeft de Commissie Gelijke Behandeling bepaald.

De zaak was aangespannen door een vrouw die is geboren in Tunesië. Ze is moslim, maar draagt geen hoofddoek. Om die reden nam het Islamitisch College Amsterdam haar niet aan. Als de vrouw geen moslim was geweest had ze wel zonder hoofddoek mogen lesgeven op de school. Volgens de Commissie Gelijke Behandeling is dat onderscheid niet toegestaan.

Ondanks de uitspraak wil de vrouw niet alsnog op de school werken. Ze vindt dat het vertrouwen te veel is beschadigd.
You do the math.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Waarom wordt er niet door de topic-starter gereageerd op zn eigen topic, terwijl hij wel online was gisteravond. Ik dacht dat men 'reageren op een eigen topic' zo belangrijk vond.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Hoezo reageer ik niet?
Harro schreef:
Robin Vercammen schreef:Evenveel positieve discriminatie op de arbeidsmarkt. Typisch links/groene politiek...
Heb je daar feiten over? Met bronnen. Gewoon iets roepen is makkelijk maar onderbouw het eens.
Harro schreef:Verellen, onderzoek maakt juist duidelijk dat het probleem voor allochtone werkzoekenden wel structureel is. Het gaat niet om "enkele extreme gevallen"
En over een cup-c bij mannen heb ik geen verdere opmerkingen. Ik wacht liever even tot verellen en robin vercammen reageren.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Ze was pas ook op de radio. Ze vertelde dat ze een vrouw sprak die vond dat ze gediscrimineerd werd. Deze vrouw wilde telefoniste worden, maar sprak slecht Nederlands. Ze werd nergens aangenomen. Dat vond ze geen discriminatie. Verder had ze geen voorbeelden van wel discriminatie, zoals ook in de openingspost staat.

Bij gebleken geschiktheid moet een werkgever, wat mij betreft, gewoon kijken naar wie het beste het werk zou kunnen doen. Maar dat is lastig inschatten. Ik zie het ook veel bij mensen met een handicap (werk ik veel mee). Zij worden zelden aangenomen, omdat werkgevers denken dat ze helemaal niks kunnen. Positieve voorbeelden werken het beste denk ik. Dus dat werkgevers bij elkaar zien dat het wel goed gaat. Toen ik een paar jaar terug sollicitatiegesprekken moest voeren, was er 1 allochtoon tussen de brieven (ook de enige naam die buitenlands klonk). Hij was het slechtste voorbereid. Wilde bij onze organisatie werken, omdat zijn neef er ook werkte en hij iemand kende met een handicap. Verder wist hij niks. Zijn brief was niet spectaculair, maar we wilden hem op een gesprek nog een kans geven. Maar het gesprek was (helaas) dus wel erg vooroordeelbevestigend.
Wat daarnaast natuurlijk mee speelt bij allochtonen is vaak de slechte opleiding, terwijl er steeds minder laagopgeleid werk is.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Plaats reactie