Discriminatie op de arbeidsmarkt...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Drs S.
geen éénzijdige godsdienst onderwijs. Dus geen moslim scholen, maar ook geen katholieke (of whatever) scholen.
Het komt niet zo vaak voor, maar we zijn het helemaal eens.

Afschaffen al die speciale scholen! Het is de laatste stuiptrekking van de volledig achterhaalde verzuiling uit het verleden.

Leg mij maar uit hoe je Islamitisch moet rekenen, Katholiek moet Gymmen of ProtestantsChristelijk moet leren lezen...
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

dvaupell schreef:Drs S.
geen éénzijdige godsdienst onderwijs. Dus geen moslim scholen, maar ook geen katholieke (of whatever) scholen.
Het komt niet zo vaak voor, maar we zijn het helemaal eens.

Afschaffen al die speciale scholen! Het is de laatste stuiptrekking van de volledig achterhaalde verzuiling uit het verleden.

Leg mij maar uit hoe je Islamitisch moet rekenen, Katholiek moet Gymmen of ProtestantsChristelijk moet leren lezen...
De rede dat het bijzondere afwijs nog niet eens afgeschaft, is dat het huidige kabinet een achterban heeft waarin veel mensen hun kinderen toch nog graag naar een, bijvoorbeeld katholieke school sturen. Denk aan al die kleine plaatsjes; CDA bolwerken.

Als deze achterban minder religieus was georienteerd was het bijzondere onderwijs al lang afgeschaft.

Kabinet zit met zijn handen in het haar;

bijzonder onderwijs heeft negatief effect op integratie maar onze achterban dan..
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Dus we zijn het eens Jelle?

Dat mag toch een klein wondertje heten O-)
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

dvaupell schreef:Dus we zijn het eens Jelle?

Dat mag toch een klein wondertje heten O-)
Mag toch, oneens zijn met elkaar? Sommige mensen beginnen helemaal te flippen als iemand het niet met ze eens is.. Maar laten we niet afdwalen, anders word ik weer gecensu.. euuh gebanned ;)
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Welkom terug Jelle!

Toch mooi als de meningen zo dicht bij elkaar liggen.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Bijzonder onderwijs hoeft toch niet automatisch slecht te zijn voor de integratie? Ik zal op een katholieke basisschool (de enige basisscholen op loopafstand van huis waren beide katholiek), maar het was tegelijk een echt zwarte school (lees: van de 30 kinderen in de klas waren er 5 of 6 Nederlands) Interculturalisatie is mij met de paplepel ingegoten daar. We vierden het suikerfeest, het turks kinderfeest en nog wat van die feestjes. Het was ook 1 van de eerste Brede Scholen van Nederland waar gewerkt werd aan het wegwerken van achterstanden. Lijkt me niet negatief.

Wat ik wel negatief vond, is dat het, voor mij, te ver is doorgeschoten. Er werd in de klas meer verteld over de islam dan over het christendom. De Ramadam werd meer besproken dan een communie. En in de pauzes was de voertaal Turks. Wat ik hiermee bedoel te zeggen, is dat het me goed lijkt iets van positieve discriminatie te verplichten, maar dat je het niet te ver door moet voeren. Dat gaat ook weer negatief werken. Niet gedwongen zoveel buitenlanders op een werkplaats (aangezien ze niet vaak op hoge functies terecht komen, moet het vaak gecompenseerd worden in banen voor laagopgeleiden). Gewoon de beste voor een functie aannemen, maar wel ervoor zorgen dat ouders het belang zien van een goede opleiding, zodat de toekomst van het kind een stuk zekerder wordt.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Ja YPPY, iedereen denkt met nostaligie terug naar zijn/haar basisschool.

Ik heb zelf een PC basisschool bezocht. Die was dischtbij en had een "goede naam".

Een Katholieke basisschool waar in hoofdzaak moslim-kinderen naar toe gaan, is dat dan nog een katholieke school?

Het is gewoon geen houdbare situatie meer. Vroeger was het grofweg verdeeld in Katholiek in het zuiden en PC in het noorden van het land.
Alleen in de grote steden had je dan nog wat meer "zeldzame" religies.

Dit is steeds verder verschoven en verspreid. Je krijgt tegenwoordig, behalve in Brabant misschien, geen Katholieke school meer vol met Katholieken, dus moet je aanvullen met andersdenkenden....

Het werkt gewoon niet (meer), dus Afschaffen die handel.

Verder blijf ik erbij dat Katholiek tekenen of Gymmen niet bestaat.
In mijn optiek mag iedereen de religie beleven die hij/zij wil. Mag men volgens de regels van die religie leven (zolang niet strijdig met de wet), maar in het onderwijs of de werkomgeving hoort het niet thuis als er anderen door gehinderd worden.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Ik doelde met name op éénzijdige godsdienstonderwijs. Godsdienstonderwijs is goed, het vergroot de kennis van de religies en daarmee ook de kansen op een succesvolle integratie. Maar dan moeten alle (grote) godsdiensten in een zelfde proportie aangeboden worden. Als men meer wil weten van een bepaalde religie, dan doet men dat maar in hun vrije tijd.
YppY schreef:
Er werd in de klas meer verteld over de islam dan over het christendom. De Ramadan werd meer besproken dan een communie. En in de pauzes was de voertaal Turks.
Dit soort zaken moeten wat mij betreft verboden worden. Ik vind het echt ongelooflijk dat dit soort gedrag überhaupt wordt getolereerd. Er is zo totaal geen sprake van integratie.
dvaupell schreef:
In mijn optiek mag iedereen de religie beleven die hij/zij wil. Mag men volgens de regels van die religie leven (zolang niet strijdig met de wet), maar in het onderwijs of de werkomgeving hoort het niet thuis als er anderen door gehinderd worden.
Inderdaad.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Drs.S. schreef: Dit soort zaken moeten wat mij betreft verboden worden. Ik vind het echt ongelooflijk dat dit soort gedrag überhaupt wordt getolereerd. Er is zo totaal geen sprake van integratie.
Ho eens eventjes Drs. S.; integratie hoeft niet te betekenen dat alle godsdiensten behandelt worden op school. Je vraagt toch ook niet om de integratie van atheïsten of van Buddhisten?
Waar jij het over hebt noemt men verzuiling. De schoolstrijd was ook toen al een isuue die uiteindelijk is opgelost door middel van subsidies voor alle "bijzondere" scholen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Door subsidies te geven aan bijzondere scholen wordt de verzuiling alleen maar groter.
Met een uitgebreid en niet éénzijdige godsdienst onderwijs wordt de kennis van verschillende geloven groter. Mensen weten zo wat een moslim of een christen of een buddist beweegt. Een geloof is dan niet meer vreemd of raar, zeg maar.
Ik heb het idee dat moslims zichzelf graag zien 'verzuilen'. Een moslim school vergroot de verzuiling alleen maar, wat de intergratie niet echt bevordert (op z'n zachts gezegd).
Dus: afschaffen van bijzondere scholen.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Potverdikkeme Drs. S.
Ik ben het met je eens.....

Ik zou willen dat er slechts openbaar onderwijs blijft bestaan en dat in dat onderwijs ook alle grote religies van de wereld worden behandeld. Allen met evenveel respect.

Of de Islamitische gemeenschap graag wil "verzuilen" weet ik niet. Ik heb meer de indruk dat men redeneert; Als er Protestantse scholen bestaan, Katholieke scholen bestaan, Joodse scholen bestaan, waarom dan geen Islamitische scholen? En dat zou een terechte redenering zijn..
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

dvaupell schreef:Potverdikkeme Drs. S.
Ik ben het met je eens.....
8)

dvaupell schreef:Of de Islamitische gemeenschap graag wil "verzuilen" weet ik niet. Ik heb meer de indruk dat men redeneert; Als er Protestantse scholen bestaan, Katholieke scholen bestaan, Joodse scholen bestaan, waarom dan geen Islamitische scholen? En dat zou een terechte redenering zijn..

met een (zwaarwegende) kanttekening dat de rest geen problemen heeft met integreren (is ook niet echt nodig eh), iets wat je niet kan zeggen over moslims.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Hoi hoi! Dat roep ik nou ook al jaren. De verzuiling binnen het onderwijs voegt totaal niets toe en neemt mijns inziens alleen maar mogelijkheden weg. Nu is het natuurlijk wel zo dat het per school verschilt maar die diversiteit trekt nou juist een waas over onze samenleving.
Kinderen zullen altijd hun eigen interpretatie hebben van het lesmateriaal maar het is aan de regering om de leerlingen landelijk in ieder geval dezelfde basis-informatie te verschaffen.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Drs. S.
met een (zwaarwegende) kanttekening dat de rest geen problemen heeft met integreren (is ook niet echt nodig eh), iets wat je niet kan zeggen over moslims.
Aaaahhh, da's nou jammer he...
Waren we het zó eens....

Je vergeet hier te melden dat veruit de meeste moslims prima in dit land zijn geintegreerd en NOG beter in deze maatschappij zouden zijn geintegreerd als er minder discriminatie zou zijn op de arbeidsmarkt.

... en zo zijn we weer on-topic....
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

lol

Het werkt twee kanten op. Zonder integratie geen werk, en zonder werk wordt integreren ook erg moeilijk. Je hebt waarschijnlijk gelijk als je zegt dat de meeste moslims wel geïntegreerd zijn. Maar, er is wel degelijk een integratie probleem. Komt bij dat het integreren (en werk zoeken) bemoeilijkt wordt door de verzuiling en het groeiende moslimextremisme (waar ik op het persoonlijke vlak ervaring mee heb).

Ik was bijna het onderwerp vergeten, maar we zijn hier nu ook zo heerlijk constructief bezig. Geen verhitte discussie, maar een nette manier van discussiëren. Er worden zelfs oplossingen aangedragen! Ik vermaak me wel zo. 8)
Plaats reactie