Discriminatie op de arbeidsmarkt...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Waar staat dat ze een iq hebben van beneden de zestig want ik heb dat nooit geschreven. Het zijn uitersten tussen 55 en 75. Mogen we die kinderen - in werk dat binnen hun mogelijkheden ligt - dan wel discrimineren of wat bedoel je? Hebben alleen blanke kinderen met een laag iq recht op stageplaatsen en een passende baan? :?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Harro schreef:De autochtonen zijn de gemotiveerde mensen? Ik heb geen zin in mensen die zo denken want dan krijg ik weer tehoren dat ik je geen blinde racist mag noemen.
Ik zit hier met twee collega docenten die hun ogen uitkijken. Zoveel rechtse domheid op een hoop.
Mijn repliek daarop is : zoveel linkse domheid op een hoop. En zo kunnen we eeuwig blijven doorgaan. Van linkse kant is er steeds het verwijt dat rechtsen racisten zijn. Ik ben rechts en toch heb ik een uitgebreide allochtone vriendenkring, allemaal perfect geïntegreerd en Nederlandstalig. Wat een racist, toch...



Ik merk dat van de gemotiveerde werknemers van mijn moeder. Zij werkt bij Adecco Vilvoorde (toevallig een stad met een grote allochtonenpopulatie) en zij merkt het zelf wel met haar eigen ogen.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Robin Vercammen schreef:Mijn repliek daarop is : zoveel linkse domheid op een hoop. En zo kunnen we eeuwig blijven doorgaan. Van linkse kant is er steeds het verwijt dat rechtsen racisten zijn. Ik ben rechts en toch heb ik een uitgebreide allochtone vriendenkring, allemaal perfect geïntegreerd en Nederlandstalig. Wat een racist, toch...
Interessant: heb je ook contact met minder geïntegreerde allochtonen die bijvoorbeeld de taal slecht beheersen?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Ik wil je er even op wijzen (maar wellicht weet je het al), dat iemand met een iq beneden de 70 zwakbegaafd is. Het aantal banen voor zwakbegaafden zal wel niet voor het oprapen liggen.
Ik begrijp van jou dat blanke zwakbegaafden wel een passende baan kunnen krijgen en allochtone zwakbegaafden niet. Ik dacht dat je bedoelde dat zwakbegaafden in het algemeen werden gediscrimineerd. Maarja, voor deze groep zal het inderdaad niet veel anders zijn dan voor normaal begaafden. Wat denk je dat er nodig is om dit soort discriminatie (en daarbij alle discriminatie) uit de wereld te helpen? Of was deze topic slechts bedoeld om ons te attenderen op werkvloer discriminatie?
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik ken de iq-grens en ik neem aan dat je ziet dat ik genoeg leerlingen hebben boven die grens. De topic is inderdaad vooral om te attenderen. Je hebt volkomen gelijk dat het voor deze groep niet anders is dan voor normaal begaafden. Sterker nog, in het hoger onderwijs is het nog erger: allochtone HBO- en universitair studenten hebben een nog slechtere kans op een baan vergeleken met autochtonen met dezelfde diploma's en werkervaring.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

Men mag niet gaan ontkennen dat er helemaal geen discriminatie bestaad op de arbeidsmartk, want iedereen weet dat wel. Ik wou met mijn eerste duidelijk maken om niet te generaliseren..

De rede van de werkloosheid bij allochtonen is niet alleen te wijten aan het feit dat werkgevers rascisten zijn, maar ook aan de opleiding die de meeste allochtonen ondergaan:
De studiekeuze is een eerste oorzaak van de structurele werkloosheid van zoveel allochtonen. Meer dan de helft van de allochtone jongeren komt bijna onmiddellijk in het beroepsonderwijs terecht - tegenover een kwart hun autochtone leeftijdsgenoten. In het ASO zijn de cijfers net andersom. De problemen beginnen voor allochtone jongeren dus eigenlijk al nog voor ze ooit een voet op school hebben gezet. Een foute studiekeuze én een gebrekkige ondersteuning door hun ouders zorgen al onmiddellijk voor een belangrijke handicap. Bovendien is het Vlaamse onderwijssysteem helemaal niet voorzien op de migrantenjongeren. Allochtone jongeren worden vaak fout begeleid. Op basis van IQ-tests die voor hen gewoon niet geschikt zijn, worden ze door leerlingenbegeleiders naar de beroepsschool gestuurd, bijvoorbeeld.
bron:http://www.telesaurus.be/vlaanderennv/a ... osheid.htm

De overheid treft ook wat schuld, maar je moet niet direct alles zwartkleurig inzien want ook de overheid is aant het zoeken naar oplossingen:

Denk aan het 5 punten- (of stappen) plan van Bart Somers,

Denk aan de actie die Steve Stevearts voerd(e?) in Limburg:
Nog 945.000 euro om 'droomjob' te geven
Om mensen die moeilijk een job vinden - zoals laaggeschoolden, vrouwen en allochtonen - aan een baan te helpen, heeft de provincie de 'Droomjobfabriek' opgericht. Bedrijven krijgen steun als ze die doelgroepen aan het werk zetten: in totaal is 1,06 miljoen euro uitgetrokken, maar er blijft nog 945.000 over. Het probleem: bedrijven hebben al het maximum van de subsidies of door de economische toestand is de periode van ononderbroken tewerkstelling niet lang genoeg.
bron: Het Belang van Limburg

Ik zou zeggen: Er is een probleem, maar er wordt ook aan een oplossing gewerkt..
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Harro schreef:heb je ook contact met minder geïntegreerde allochtonen die bijvoorbeeld de taal slecht beheersen?
Neen. Ik woon in Vlaams-Brabant en weiger dus Frans te spreken in mijn regio. Kwestie van principe.
Qua fysiek contact, ja. Ben al 3 keer beroofd aan de Kinepolis te Brussel door 'kleurlingen'
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Docente Samira werd in Amsterdam niet aangenomen omdat ze GEEN hoofddoek wilde dragen..

Discriminatie?

Ja..
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Robin Vercammen schreef:
Harro schreef:heb je ook contact met minder geïntegreerde allochtonen die bijvoorbeeld de taal slecht beheersen?
Neen. Ik woon in Vlaams-Brabant en weiger dus Frans te spreken in mijn regio. Kwestie van principe.
Qua fysiek contact, ja. Ben al 3 keer beroofd aan de Kinepolis te Brussel door 'kleurlingen'
Jouw gedrag en dat van de "kleurlingen" in kwestie zijn even treurig want beide dragen ze niet bij aan een structurele oplossing van het probleem.

Jelle: so what? Daar heeft de rechter inmiddels tenminste iets aan gedaan.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Ik denk dat er weinig tot geen autochtone nederlanders zijn die contact hebben met slecht geïntegreerde allochtonen die de taal slecht tot niet beheersen, simpel weg omdat dat praktisch onmogelijk is.
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

Drs. S. schreef:Ik denk dat er weinig tot geen autochtone nederlanders zijn die contact hebben met slecht geïntegreerde allochtonen die de taal slecht tot niet beheersen, simpel weg omdat dat praktisch onmogelijk is.
Hier moet ik je gelijk ingeven. Het is gewoon zeer onpraktisch als je met mensen wilt spreken waarvan je ze niet kan verstaan.
Je moet ze de tijd geven om zich aan te passen (qua taal dan) maar ik ken verschillende voorbeelden waarvan allochtonen na 3-4 jaar nog niet fatsoenlijk in het nederlands/frans/duits (de officiele talen in Belgie dan) kunnen communiceren met de rest..
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Verellen, jij spreekt hierover "na 3 à 4 jaar nog geen behoorlijk nederlands...."
Ik werk in een bedrijf waar ik vele collega's van zuiderse komaf heb,
maar die hier wel geboren en schoolgelopen hebben en waar een echte vlotte babbel moeilijk gaat.

Daar kan ik toch niet goed bij.


Mvg,

Paul
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

en toch kan het wel, ik ken namelijk een studente uit italië die al na een half jaar vloeiend nederlands kon. Ook kan ik in een gewoon tempo tegen haar praten en ze verstaat het prima. Je gaat zo toch denken dat het onvermogen om goed nederlands/frans/duits/vlaams te spreken na 4 jaar (of nog langer) hun eigen schuld is...
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Vergeet niet dat taaltechnisch gezien Italiaans toch wat dichter bij Nederlands (germaans) staat dan Arabisch.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Ayaan kwam in 92 in Nederland aan en zat 10 jaar later al in de 2e kamer.

Perfect voorbeeld van iemand die de Nederlandse taal wilde oppakken met de gedachte waar een wil is, is een weg.. En daar ook in slaagde binnen een relatief korte tijd.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Plaats reactie