k98

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
tomNL
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 okt 2003, 23:02

k98

Bericht door tomNL »

Hoi mannen,

http://www.marktplaats.nl/markt/verzame ... m?zoek=k98

ik kwam deze k98 tegen op het net, hij wil er 350 euro voor hebben. ik ben zelf op zoek naar een k98, maar ik vroeg me af of dit een beetje een redelijke prijs is!

Groeten, Tom
Verzamelaar
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Te duur.


Adrian.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Voor zo'n overgestempeld geweer, te duur, inderdaad.
Ik heb voor 400 een absoluut toptoestand K98k zien staan. Dat is al duur voor een K98k.
Ze zijn normaal tussen de 250 en 350 euro. Dan zijn het wel ECHTE Duitse Mauser K98k geweren.
Een overgestempeld geweer is minder waard, kijk maar naar de Jugo's die te koop zijn.
tomNL
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 okt 2003, 23:02

Bericht door tomNL »

Ja ik vind het ook duur, maar ik heb wel fotos toegestuurd gekregen, er staat nog wel het jaartal in, 1939, adelaar met swastika, en het serienummer is doorgekrast(nog wel leesbaar) en er staat een nieuw nummer in, verder ziet het geweer er nog perfect uit, het houtwerk en alles, en is numeriek gelijk.

Groeten, Tom
Verzamelaar
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Persoonlijk zou ik zeggen TE DUUR op basis van het volgende:

-Nergens staat dat het wapen nummergelijk is, wat van wezenlijk belang is voor de prijs.
-Het wapen is aan de buitenzijde omgestempeld, waardoor er zeker grote Noorse stempels opstaan, hetgeen de prijs ook negatief beinvloed.
-Niet zichtbaar, maar wel van belang voor de prijs is dat dit wapen, wanneer het Noors na-oorlogs gebruikt is bijna zeker omgebouwd is op kaliber .30-06 Springfield (Inderdaad, het kaliber van de Garand!), aangezien de Noren na de oorlog het Amerikaanse .30 machinegeweer hebben aangeschaft en de karabijnen om tot standarisatie te komen, omgebouwd hebben naar kaliber .30-06

Al deze punten opgeteld, zou ik persoonlijk in het allergunstigste geval niet meer dan 150 euro voor dit ding geven; sterker nog, aangezien het na-oorlogs omgestempeld en omgebouwd is zou ik er helemaal niet op bieden!

Laat dus maar liggen. :P

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

ongelooflijk leerzame topics trouwens :P
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Effekes als extra informatie over oorlogs en voor-oorlogs geproduceerde 98k's die na de oorlog zijn doorgebruikt;

Noorse Kar98k's:
-Overgestempeld NA de oorlog en omgekalibreed naar kaliber .30-06. Omkalibreren vond plaats door met een kamerruimer de kamer te vergroten (waardoor de originele loop wel nog op het wapen zit) en gedeeltijk door het plaatsen van geheel nieuwe na-oorlogse lopen.

Israelische Kar98k's:
-Tot in de jaren '80 (!) gebruikt door de grenswachten en bekend als "Tsjechie" (De Israelische 98ers zijn bijna allemaal geleverd via Tjecho-Slowakije in de periode 1946-1948 en grotendeels wel van oorlogse aanmaak maar met de code Dou of DOT: Brunner Waffen Werke) Deze wapens hebben alle het kaliber .308 Win. (=7.62mm Nato) Ze zijn overgestempeld met Israelische stempels en voorzien van een nieuwe loop bij FN (Belgie) in de jaren '50-'60.

Joegoslavische 98k's:
-Tot in de jaren '90 gebruikt en op lager geweest bij het Joegoslavische en later het Servische leger. Aangezien Joegoslavie nog tot in de jaren '90, het kaliber 8x57 als standaard kaliber had (ook voor M53 machinegeweer (= Joego kopie van de MG42) en de M76 en 79 (Joego Dragonov in 8x57)) kun je deze wapens nog in een originele staat aantreffen. Wel hebben ze op de kamer een groot Joegoslavisch staatswapen en nieuwe diepgeslagen serienummers. Herkenbaar hiervan zijn ook de originele bajonetten die allen op de bajonetkop een nieuw serienummer ingeslagen hebben gekregen.

Portugeese 98k's:
-Reeds voor de oorlog (tot 1941) geleverd aan Portugal voor haar neutraliteit tijdens de Spaanse burgeroorlog en afzijdigheid tijdens de Tweede Wereldoorlog. Al deze 98ers zijn dan ook van voor-oorlogse aanmaak en zijn in het originele kaliber; op de kamer hebben ze groot het Portugeese staatswapen, naast de originele Duitse WaA-stempels. Belangrijk; deze wapens zijn in Portugal niet meer overgestempeld en in kaliber 8x57. Tot ongeveer 1999 waren deze wapens nog in redelijke aantallen via de erkende wapenhandel te krijgen; prima staat dus zeer geschikt voor de schietsport, maar niet voor de W)2 verzamelaar.

Ik geloof niet dat ik nu nog iets vergeten ben, hijg, puf :P


Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
tomNL
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 okt 2003, 23:02

Bericht door tomNL »

ok bedankt voor de info mattie en anderen , iemand nog een spreekbeurtje nodig voor school over de k98??? :lol: :)

Groeten, Tom
Verzamelaar
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Die mochten toch maar 10 minuten duren Tom?
Moet ge de informatie wel gaan inkorten! :P

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Jawel, de Chinese K98k :)
Hoe zit dat precies?
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Even zien;
De Tjang Kai Tjek Mauser.
Betreft volgens mij meestal 98ers van Tjechische afkomst (VZ24's) of geapteerde Gewehren 98. Geexporteerd naar China en herkenbaar aan gedeeltelijke beschrifting in het Chinees en gedeeltelijk in het Duits. Geleverd in tal van kalibers; van 8x57 en 7,65mm Mauser Belgisch tot zelfs kaliber .22lr toe. Vertonen geen markeringen van Nazi-Duitsland aangezien de export reeds plaatsvond voor de opkomst van de Nazi's.
Verder nog geexporteerd naar China:
-Mauser Model C96-pistolen
-FN/Browning HP/GP35-pistolen
etc.
De China-export mausers zijn voor de leek moeilijk te onderscheiden van de eigen chinese productie die een perfecte kopie van het origineel is. Tot op heden maakt men in China nog kopieen van de 98er systemen. Bekendste zijn de .22lr varianten van de Wehrsportkarabiner gemaakt door de firma Norinco.

Patat! 8)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Patat :?

naouja, dank je wel, dan weet ik er weer iets meer over.
Die K98k Tjang van mij is wel een oude, dat is wel zeker.
Zou het kunnen dat er zo'n 3 letterige stempel van een Duitse wapengabriek op staat?
Op die K98k van mij staan wel Chinese tekens, maar op de zijkant staat iets als een F (de eerste letter kan ik niet lezen) en dan een B en dan een O.En dan staat er nog demilitarised.
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Stijn;
patat in de zin van "alstublieft!" niet als friet... :P

Kan best wat ge daar over Uwen 98er schrijft. Plaats een foto met de details en ik kan U waarschijnlijk meer vertellen!


Mat. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Staat er al op :)

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=900 ... c&start=75
Alleen zijn er geen goede foto's van de stepmels enzo, gewoon het geweer op zich staat op de foto.
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Dat is inderdaad het model 77.
Maar meer kan ik niet uit die foto halen; dan wordt het gokken en daar schiet ge niks mee op. Misschien kunt ge er een beter fotoke van trekken.
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Plaats reactie