Ek2 in etui

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Joachim Peiper
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 nov 2005, 20:08

Ek2 in etui

Bericht door Joachim Peiper »

dees kwam ik tegen...vind hem interessant maar iets te duur (350EUR).

zo vaak kom je ze niet tegen...Tis moeilijker om er zo een te vinden dan een Ritterkreuz :)

veel kijkplezier.


Afbeelding

Afbeelding

martin
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

nice :D
maar hoe herken je zo`n ek2 op originaliteit zijn er herkenningspunten voor o.i.d.???
het lijkt me wel dat je moet oppassen volgens mij zijn er vele replica`s van :(
of heb ik ga verkeerd gedacht? :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Brialmont
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2005, 17:42
Locatie: Maasmechelen

Bericht door Brialmont »

Magneetje kan al een beetje verder helpen
Un jour, on pleurera des larmes de sang pour n'avoir pas construit le fort de Lixhe.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Mensen leer nou eens uitleg geven, aan zo'n reactie heeft toch niemand wat! Waarom een magneetje en wat moet je er mee doen?

In ieder geval moet het ek2 uit 2 delen bestaan. De buitenste rand is er een(het zilveren gedeelte) en het middelste deel(zwarte gedeelte) is er een.
Je kunt kijken of dit zo is door het ek2 vast te pakken bij het punt waar het ringetje doorheen gaat en hem dan voor je oor heen en weer te schudden. Als het een goede (replica :P) is hoor je de 2 delen tegen mekaar aan tikken.

Natuurlijk kun je ook kijken naar ouderdoms sporen en beschadiginkjes maar zoals je waarschijnlijk wel weet, worden er tegenwoordig ook replica's gemaakt met deze kenmerken. :( :mad:

Ook is de stuctuur van het lint belangrijk heb ik al eens gehoord, maar waar je bij het lint ook alweer op moet letten weet ik ook niet meer precies. :oops:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

SiNiStEr schreef:Mensen leer nou eens uitleg geven, aan zo'n reactie heeft toch niemand wat! Waarom een magneetje en wat moet je er mee doen?

In ieder geval moet het ek2 uit 2 delen bestaan. De buitenste rand is er een(het zilveren gedeelte) en het middelste deel(zwarte gedeelte) is er een.
Je kunt kijken of dit zo is door het ek2 vast te pakken bij het punt waar het ringetje doorheen gaat en hem dan voor je oor heen en weer te schudden. Als het een goede (replica :P) is hoor je de 2 delen tegen mekaar aan tikken.

Natuurlijk kun je ook kijken naar ouderdoms sporen en beschadiginkjes maar zoals je waarschijnlijk wel weet, worden er tegenwoordig ook replica's gemaakt met deze kenmerken. :( :mad:

Ook is de stuctuur van het lint belangrijk heb ik al eens gehoord, maar waar je bij het lint ook alweer op moet letten weet ik ook niet meer precies. :oops:
thanx :) weer iets geleerd
dus dat betekent dat een replica niet uit 2 delen bestaat ?
en daar de buitenste rand niet van zilver is maar van ijzer.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Reinier
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 dec 2005, 16:45
Locatie: Grootegast

Bericht door Reinier »

mooi en ziet er goed uit.
maar mischien ook wel wat te goed.
kan het zo niet zien, maar als het een orie is dan is hij nog wel heel duur.

Reinier
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

the_king88 schreef: thanx :) weer iets geleerd
dus dat betekent dat een replica niet uit 2 delen bestaat ?
en daar de buitenste rand niet van zilver is maar van ijzer.
Graag gedaan, maar ik ben niet op de hoogte van de kwaliteit van de ek2 replica's op dit moment. De laatste die ik gezien heb was slecht. Hij bestond namelijk maar uit een deel. Dat wil niet zeggen dat er geen goede replica's zijn die uit 2 delen bestaan.
Een vereiste voor een goed ek2 is in ieder geval dat hij uit 2 delen bestaat.

En volgens mij zijn de 2 delen allebei van metaal. Alleen is het ene metaal zwart geverfd met een goede verf(binnenste deel dus) en het andere deel gepolijst waardoor het gaat glimmen(buitenste deel). :) :wink:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Hallo lui,

Ik ben even in paniek lid geworden van jullie forum, in de hoop iemand een miskoop van €350 te besparen.
Vergeef me dus als ik regels overtreed, ik ben nieuw hier.

Even snel voorstellen: de naam is Martin, woonachtig in Katwijk, it'er van professie, 36 jaar oud waarvan ruim 20 jaar actief WOII verzamelaar.

Nu dan: laat u niet misleiden door het leuke setje op de foto.
Het EK2 deugt op het eerste gezicht wel.
Kleine correctie op de eerdere berichten: een EK (zowel klasse 1, 2 als het RK) bestaat uit DRIE delen: een DOORGAANS ijzeren binnenkern omgeven door twee niet magnetische, met zilver oxide bewerkte frames.
Het geheel is samengeperst waardoor veel orginele kruisen door de jaren heen zijn gaan rammelen omdat de binnenkern los geraakt is van de frames (even schudden en het rammeltje klinkt als muziek in je oren!).
De meeste replica's bestaan inderdaad uit één gegoten deel en de kern is dus na de productieslag ingeverfd.
Daarom zie je vaak dat op de zilveren frames bij replica's zwarte verf terecht gekomen is.
Echter: ook orginele kruisen werden wel eens 'nagezwart', zodat daar ook wel eens verf op de frames zit.
De prijs van een EK2 ligt hier in NL tussen de €70 en €100.
Dat betekent dat het leuke LDO doosje ongeveer €250 moet opbrengen?
Help!
Voor een orgineel doosje zou dat al erg aan de prijs zijn, ik durf namelijk met zeer grote zekerheid te beweren dat dit doosje naoorlogs is.
Je ziet ze in grote aantallen overal opduiken, ze zijn veel te nieuw, ze ruiken niet oud, etc.
De eenvoudigste controle: beding altijd een niet goed-geld terug garantie, koop een UV lamp of loop naar een winkel waar ze je geld controleren met zo'n apparaat en houd het doosje eronder.
Vermoedelijk moet je een zonnebril opzetten omdat het materiaal fluoriserend licht terugkaatst.
Wat betekent dat er materiaal is gebruikt met synthetische stoffen zoals bleekmakers.
Dat gebeurde in de oorlog in papier nimmer en deze controle kan je vrijwel waterdicht toepassen op alle papieren materialen, uniformen, distinctieven, stoffen, etc.
Het UV-licht moet er op doodvallen en als er iets fel oplicht: stront aan de knikker.
Let op: lijm was wel al synthetisch en licht dus wel een beetje op, evenals rayon, een bepaalde garenachtige die je nog wel eens tegenkomt in NSB handgestikt materiaal.

Ik hoop hier wat handige tips uitgereikt te hebben.
Wellicht ten overvloede: ik beweer niet alles te weten.
Ik heb echter veel, veel leergeld betaald bij malafide dealers en verzamelaars en als ik iemand kan helpen die ellende te voorkomen, dan zal ik dat niet nalaten.

Verzamelaarsgroet !
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Ik hoop toch wel dat jullie al gehoort hebben van een koperen kernen en een brass kern (totaal niet magnestisch), ook uit kruizen die uit één stuk vervaardigd zijn. Ze zijn veel zeldzamer, en jullie zouden ze gewoon weggooien omwille van de magneettruc :?

Vergeet ook maar dat de kern van het kruis moet loszitten, want dat is in veel gevallen niet zo.

350 euro is de normale prijs voor dit setje, en ik zou het daar ook voor geven, het doosje ziet er 100% goed uit.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Maar jullie hebben het vaak over een uv lampje, ik weet wat het is enz..
Maar waar kan ik zoiets kopen dan ?
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Diepe zucht...

Ik was al heel bang dat ik een lange discussie moest gaan houden op goedbedoelde raad...
Hoe groot moet ik dan het woord DOORGAANS tikken voor het binnenkomt?
Ik schrijf: een DOORGAANS ijzerenkern.
Natuurlijk weet ik van massieve kruisen (kruisen is echt met een 's' overigens!), maar we hebben het hier toch over een EK2???
ik schrijf dat veel kruisen rammelen, wat betekent dat dit dus niet altijd het geval is.
En dan je bewering dat het doosje er 100% goed uitziet?
Sorry hoor, maar dat ziet iedereen toch?
Het lijkt inderdaad op een heel mooi LDO doosje!
Ik zeg dat je duidelijkheid omtrent de leeftijd van het doosje kan verkrijgen met een UV-lamp, in de hoop een verzamelaar verder te helpen.

Een forum volkloppen is leuk Giel, maar je stellingen onderbouwen is een tweede.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Sorry the_king88, ik was even afgeleid...
Wellicht kan je dat vragen bij een winkelier die er één gebruikt!
Hoogstwaarschijnlijk word je er ook op internet mee doodgegooid dus snuffel eens met google of zo. E-bay wellicht?
Ik heb de mijne bij de Konmar ontvreemd, maar dat is een werkwijze die ik je niet aan mag bevelen.
Succes ermee!!!
Gebruikersavatar
Joachim Peiper
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 nov 2005, 20:08

Bericht door Joachim Peiper »

LDO, bedankt btw voor je goedbedoelde zorgen....

Het was ook een leuk LDO doosje, ware t niet dat tie gelijk al verkocht was....En de duitse dealer was een respectabele en gerenomeerde (met garanties), waar ik geen moment zelf aan zou twijfelen...zonder te voelen, te ruiken, te proeven :P zou ik hem hebben gekocht..

Maar ja, is al de deur uit en voor mij een gemiste kans. :( :(

Zo vaak zie je ze in die conditie nl. niet....Het kruis was trouwens, volgens dealer, niet met L/56 gestempelt zoals het etui. Het merkje was moeilijk herkenbaar en bijna niet leesbaar.

martin
Gebruikersavatar
Joachim Peiper
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 nov 2005, 20:08

Bericht door Joachim Peiper »

LDO schreef:Sorry the_king88, ik was even afgeleid...
Wellicht kan je dat vragen bij een winkelier die er één gebruikt!
Hoogstwaarschijnlijk word je er ook op internet mee doodgegooid dus snuffel eens met google of zo. E-bay wellicht?
Ik heb de mijne bij de Konmar ontvreemd, maar dat is een werkwijze die ik je niet aan mag bevelen.
Succes ermee!!!
Ontvreemd WTF :shock: Muhahah.....ze kosten vaak nog geen tientje
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Joachim Peiper schreef:LDO, bedankt btw voor je goedbedoelde zorgen....

Het was ook een leuk LDO doosje, ware t niet dat tie gelijk al verkocht was....En de duitse dealer was een respectabele en gerenomeerde (met garanties), waar ik geen moment zelf aan zou twijfelen...zonder te voelen, te ruiken, te proeven :P zou ik hem hebben gekocht..

Maar ja, is al de deur uit en voor mij een gemiste kans. :( :(

Zo vaak zie je ze in die conditie nl. niet....Het kruis was trouwens, volgens dealer, niet met L/56 gestempelt zoals het etui. Het merkje was moeilijk herkenbaar en bijna niet leesbaar.

martin
Jammer voor je dat die al verkocht was :!:
Je komt vast nog wel een keer weer zoiets tegen :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie